Απόφαση Βόμβα του ΣΤΕ για τις μετατάξεις εκπαιδευτικών (Ν. 4172/2013): Παραμένουν σε ισχύ για μη κοινές ειδικότητες και διοικητικές θέσεις - Ακυρώνονται για κοινές ειδικότητες
Ολόκληρη η απόφαση 3404 / 2017 του ΣτΕ  για τις μετατάξεις: Συνταγματικές οι διατάξεις αλλά ανεπηρέαστες μόνο οι μη κοινές ειδικότητες!

Συνταγματικές, έκρινε το Γ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας τις υποχρεωτικές μετατάξεις του Ν. 4172/2013, ύστερα από προσφυγή της Ομοσπονδίας Καθηγητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Επίσης οι ανώτατοι δικαστές έκριναν ότι  η προσβαλλόμενη 119655/Δ1/30.8.2013 απόφαση του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων περί υποχρεωτικής μετάταξης 3.122 εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι συμπροσβαλλόμενες αυτής, είναι μη νόμιμες και πρέπει να ακυρωθούν, κατά το μέρος που αφορούν τους αιτούντες.

Τονίζεται ότι “η επίμαχη διάταξη του άρθρου 82 παρ. 11 του ν. 4172/2013 που προβλέπει την υποχρεωτική μετάταξη του εκπαιδευτικού προσωπικού που πλεονάζει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε διευθύνσεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ή/και αντιστρόφως, μετά από προσδιορισμό των λειτουργικών αναγκών και των κενών οργανικών θέσεων στις βαθμίδες αυτές εκπαίδευσης, δεν αντίκειται στο άρθρο 103 του Συντάγματος, τονίζεται χαρακτηριστικά στην απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου".

Εξάλλου, σημειώνεται πως η διάταξη αυτή, θεσπισθείσα σε χρόνο μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας πλήρωσης των κενών οργανικών θέσεων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τη διενέργεια μεταθέσεων του εκπαιδευτικού προσωπικού που ανήκει στις βαθμίδες αυτές εκπαίδευσης, δεν έχει την έννοια της ανάκλησης των διοικητικών πράξεων που εκδόθηκαν κατά τη διαδικασία αυτή και της εξ υπαρχής ρύθμισης του τρόπου πλήρωσης των θέσεων αυτών, αλλά της κάλυψης των τυχόν εναπομεινασών κενών θέσεων και των λειτουργικών αναγκών που δεν ήταν δυνατόν να καλυφθούν με την προηγηθείσα διαδικασία ή που τυχόν ανέκυψαν μεταγενεστέρως, μέσω υποχρεωτικών μετατάξεων εκπαιδευτικού προσωπικού το οποίο παραμένει πλεονάζον.

Όπως αναφέρει η διάταξη αυτή, ενόψει και του εξαιρετικού της χαρακτήρα, αναφερόμενη σε ένα μόνο σχολικό έτος (2013-2014), δεν συνιστά δυσμενή διάκριση σε βάρος των εκπαιδευτικών, οι οποίοι υπηρετούν σε οργανικές θέσεις στην βαθμίδα εκπαίδευσης, στην οποία πρόκειται να μεταταγεί υποχρεωτικά το ως άνω εκπαιδευτικό προσωπικό και δεν θίγει την δυνατότητά τους να υποβάλουν αίτηση μετάθεσης στον τόπο των συμφερόντων τους.

Συνεπώς, υπογραμμίζει το ανώτατο διακαστήριο, η διάταξη αυτή δεν έρχεται σε αντίθεση με τα άρθρα 4 παρ. 1 και 5 παρ. 1 του Συντάγματος που κατοχυρώνουν αντιστοίχως τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, ούτε όμως και με την αρχή της προστατευομένης εμπιστοσύνης, εφόσον, όπως προεκτέθηκε, ο νομοθέτης δεν κωλύεται, στα πλαίσια οργάνωσης του εκπαιδευτικού συστήματος, να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την ορθολογική κατανομή του διδακτικού προσωπικού, χωρίς να δεσμεύεται κατ' αρχήν από προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις.

“Οι λόγοι δε ακυρώσεως, με τους οποίους προβάλλονται τα αντίθετα, πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι” τονίζουν οι ανώτατοι δικαστές.

ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΤΜΗΜΑ Γ΄

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 26 Ιανουαρίου 2017.

Για να δικάσει την από 4 Νοεμβρίου 2013 αίτηση: των: 1) Δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης με την επωνυμία «ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Ο.Κ.Π.Ε.)», που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη.

ΤΙ ΕΚΡΙΝΕ ΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ

Οι ανώτατοι δικαστές έκριναν ότι  η προσβαλλόμενη 119655/Δ1/30.8.2013 απόφαση του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων περί υποχρεωτικής μετάταξης 3.122 εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι συμπροσβαλλόμενες αυτής, είναι μη νόμιμες και πρέπει να ακυρωθούν, κατά το μέρος που αφορούν τους αιτούντες.

Στο πλαίσιο αυτό, η επίμαχη διάταξη του άρθρου 82 παρ. 11 του ν. 4172/2013 που προβλέπει την υποχρεωτική μετάταξη του εκπαιδευτικού προσωπικού που πλεονάζει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε διευθύνσεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ή/και αντιστρόφως, μετά από προσδιορισμό των λειτουργικών αναγκών και των κενών οργανικών θέσεων στις βαθμίδες αυτές εκπαίδευσης, δεν αντίκειται στο άρθρο 103 του Συντάγματος.

Όπως τονίζουν εξάλλου, η διάταξη αυτή, θεσπισθείσα σε χρόνο μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας πλήρωσης των κενών οργανικών θέσεων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τη διενέργεια μεταθέσεων του εκπαιδευτικού προσωπικού που ανήκει στις βαθμίδες αυτές εκπαίδευσης, δεν έχει την έννοια της ανάκλησης των διοικητικών πράξεων που εκδόθηκαν κατά τη διαδικασία αυτή και της εξ υπαρχής ρύθμισης του τρόπου πλήρωσης των θέσεων αυτών, αλλά της κάλυψης των τυχόν εναπομεινασών κενών θέσεων και των λειτουργικών αναγκών που δεν ήταν δυνατόν να καλυφθούν με την προηγηθείσα διαδικασία ή που τυχόν ανέκυψαν μεταγενεστέρως, μέσω υποχρεωτικών μετατάξεων εκπαιδευτικού προσωπικού το οποίο παραμένει πλεονάζον.

Με τα δεδομένα αυτά, η διάταξη αυτή, ενόψει και του εξαιρετικού της χαρακτήρα, αναφερόμενη σε ένα μόνο σχολικό έτος (2013-2014), δεν συνιστά δυσμενή διάκριση σε βάρος των εκπαιδευτικών, οι οποίοι υπηρετούν σε οργανικές θέσεις στην βαθμίδα εκπαίδευσης, στην οποία πρόκειται να μεταταγεί υποχρεωτικά το ως άνω εκπαιδευτικό προσωπικό και δεν θίγει την δυνατότητά τους να υποβάλουν αίτηση μετάθεσης στον τόπο των συμφερόντων τους.

Όπως σημειώνει το ανώτατο δικαστήριο συνεπώς, η διάταξη αυτή δεν έρχεται σε αντίθεση με τα άρθρα 4 παρ. 1 και 5 παρ. 1 του Συντάγματος που κατοχυρώνουν αντιστοίχως τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, ούτε όμως και με την αρχή της προστατευομένης εμπιστοσύνης, εφόσον, όπως προεκτέθηκε, ο νομοθέτης δεν κωλύεται, στα πλαίσια οργάνωσης του εκπαιδευτικού συστήματος, να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την ορθολογική κατανομή του διδακτικού προσωπικού, χωρίς να δεσμεύεται κατ' αρχήν από προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις.

 Οι λόγοι δε ακυρώσεως, με τους οποίους προβάλλονται τα αντίθετα, πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι.

Το Δικαστήριο συνεχίζει με τα παρακάτω

Επειδή, από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις μετατάξεων έχουν εκδοθεί χωρίς να έχει τηρηθεί ο ουσιώδης τύπος της διαδικασίας που τάσσεται από την διάταξη του άρθρου 82 παρ. 11 του ν. 4172/2013 για την διαπίστωση των κενών θέσεων, των υπηρεσιακών αναγκών και του πλεονάζοντος εκπαιδευτικού προσωπικού ανά βαθμίδα εκπαίδευσης (εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Διοίκησης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με βάση την επεξεργασία και το συσχετισμό των στοιχείων που έχουν καταχωρηθεί, με ευθύνη των διευθυντών εκπαίδευσης, στο προβλεπόμενο στο άρθρο 7 του ν. 3848/2010 ηλεκτρονικό σύστημα).

Υπό τα δεδομένα αυτά, λαμβανομένου υπόψη και του ότι κατά την προηγηθείσα διαδικασία των μεταθέσεων εκπαιδευτικών της Π.Ε. δεν είχαν διαπιστωθεί αντίστοιχης έκτασης οργανικά κενά, οι επίμαχες μετατάξεις διενεργήθηκαν χωρίς επαρκή τεκμηρίωση των υπηρεσιακών αναγκών που τις επέβαλαν, όπως επιτάσσεται από την κατοχυρούμενη στο άρθρο 103 του Συντάγματος αρχή της ορθολογικής οργάνωσης της Δημόσιας Διοίκησης.

Και ναι μεν οι παρεμβαίνοντες, με το υπόμνημά τους μετά τη συζήτηση της υπόθεσης, ισχυρίζονται ότι οι υπηρεσιακές ανάγκες της Π.Ε. αυξήθηκαν σημαντικά μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας των μεταθέσεων εκπαιδευτικών της Π.Ε., λόγω του ότι με την Φ.50/174/84570/Γ1/20.6.2013 (Β΄ 1583) απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων ορίσθηκαν 321 νέα ολοήμερα δημοτικά σχολεία, στα οποία εφαρμόζεται το ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα (ΕΑΕΠ).

Πλην όμως, ανεξαρτήτως του απαραδέκτου της προβολής του ισχυρισμού αυτού από τους παρεμβαίνοντες το πρώτον με υπόμνημα μετά την επ’ ακροατηρίου συζήτηση, δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου  ούτε, εξάλλου, ισχυρίζεται η Διοίκηση ότι οι λόγοι που επέβαλαν την διενέργεια των επίμαχων μετατάξεων σχετίζονται με την έκδοση της απόφασης αυτής.

 Για τους λόγους αυτούς, βασίμως προβαλλόμενους με την υπό κρίση αίτηση, η προσβαλλόμενη 119655/Δ1/30.8.2013 απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και οι συμπροσβαλλόμενες αυτής, κατά τα αναφερόμενα στην σκέψη 8, είναι μη νόμιμες και πρέπει να ακυρωθούν, κατά το μέρος που αφορούν τους αιτούντες.

Κατόπιν τούτων, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή, ενώ είναι αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως.

σχετικά άρθρα

Στο Αργοστόλι ιστιοφόρο με 70 πρόσφυγες
Στο Αργοστόλι ιστιοφόρο με 70 πρόσφυγες
Στο Αργοστόλι ρυμουλκείται από δύο πλωτά του λιμενικού, το Ιστιοφόρο σκάφος στο οποίο επέβαιναν περίπου 70 μετανάστες και πρόσφυγες και εντοπίστηκε...
Στο Αργοστόλι ιστιοφόρο με 70 πρόσφυγες
Οι Επιστημονικές Εν. Φυσικών Επιστημών καλούν σε συνέντευξη Τύπου
Οι Επιστημονικές Εν. Φυσικών Επιστημών καλούν σε συνέντευξη Τύπου
Οι Επιστημονικές Ενώσεις των Φυσικών Επιστημών καλούν σε κοινή συνέντευξη τύπου εφ όλης της ύλης που αφορά. Σε ανακοίνωσή τους αναφέρεται:
Οι Επιστημονικές Εν. Φυσικών Επιστημών καλούν σε συνέντευξη Τύπου
Αλλάζει το Σύνταγμα στην ΠΓΔΜ - Το VMRO διέγραψε 7 βουλευτές
Αλλάζει το Σύνταγμα στην ΠΓΔΜ - Το VMRO διέγραψε 7 βουλευτές
Μετά από την έγκριση από την Βουλή της ΠΓΔΜ της πρότασης της κυβέρνησης του Ζόραν Ζάεφ για την έναρξη της τροποποίησης του Συντάγματος, η σχετική...
Αλλάζει το Σύνταγμα στην ΠΓΔΜ - Το VMRO διέγραψε 7 βουλευτές
Τι σημαίνει η επέκταση των 12 ν.μ που ανακοίνωσε ο Κοτζιάς
Τι σημαίνει η επέκταση των 12 ν.μ που ανακοίνωσε ο Κοτζιάς
Την επέκταση της Αιγιαλίτιδας Ζώνης στα 12 ναυτικά μίλια σε περιοχές του Αιγαίου και το Ιόνιο ανακοίνωσε ο Νίκος Κοτζιάς κατά την τελετή παράδοσης...
Τι σημαίνει η επέκταση των 12 ν.μ που ανακοίνωσε ο Κοτζιάς