Thumbnail
Αναλογίζομαι την προσωπική μου διαδρομή.

Η πληροφορική... μου διαδρομή

Στο χώρο της Πληροφορικής μπήκα 18 χρόνια πριν όταν πέρασα στο Πανεπιστήμιο με Πανελλαδικές εξετάσεις με το γνωστό τότε σύστημα των δεσμών. Εξετάστηκα σε 4 μαθήματα, στην Έκθεση, τα Μαθηματικά, τη Φυσική και τη Χημεία.  Στο μηχανογραφικό μου δήλωσα μόλις 15 τμήματα, 8 ΑΕΙ και 7 ΤΕΙ.   Από τα τμήματα που δήλωσα 1- 2 ΑΕΙ και ΤΕΙ ήταν αυτά με τις χαμηλότερες τότε βάσεις (μην τυχόν και δεν περνούσα πουθενά) ενώ τα υπόλοιπα 4-5 ΑΕΙ και ΤΕΙ ήταν αυτά που υπήρχαν στην πόλη μου  διότι οι γονείς μου ήδη σπούδαζαν τα δυο μου αδέλφια οπότε υπήρχε όπως και τώρα στενότητα.

Η πρώτη και η δεύτερη από τις επιλογές μου αντικατόπτριζαν τις προτροπές δυο πολύ αγαπητών μου προσώπων, του αγαπημένου μου καθηγητή και του πατέρα μου. Ο αγαπημένος μου καθηγητής με προέτρεπε να σπουδάσω την Επιστήμη των Υπολογιστών, ενώ ο πατέρας μου με ήθελε στρατιωτικό (Ευελπίδων). Ακολούθησα τη συμβουλή του καθηγητή μου και δήλωσα πρώτη την Επιστήμη των Υπολογιστών (καθησύχαζα τότε τον πατέρα μου λέγοντας “δεν θα την πιάσω ούτως ή άλλως”) όπου και τελικά πέρασα. Να σημειώσω ότι ο καθηγητής μου με είχε σαν παιδί του και με συμβούλευε όπως συμβούλευε και τα παιδιά του. Και οι δυο του γιοι ακολούθησαν το ίδιο περίπου αντικείμενο μέσω των σχολών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ, μόνο που εκείνοι αφιερώθηκαν στην επιστήμη και διαπρέπουν σήμερα σε πανεπιστήμια και εταιρίες στο εξωτερικό.

Όταν έμαθα ότι πέρασα στην Επιστήμη των Υπολογιστών με έπιασε ένα δέος! Εγώ που ποτέ μου δεν είχα δικό μου υπολογιστή (εν έτει 1995) και δεν είχα ιδέα περί τίνος αντικειμένου πρόκειται, πώς θα ανταπεξερχόμουν σ' αυτήν την νέα σελίδα της ζωής μου;

Το μόνο μάθημα “Πληροφορικής” που είχα κάνει ως τότε ήταν στην Γ' γυμνασίου (1992), με έναν επιμορφωμένο καθηγητή Μαθηματικών, που μας πήγαινε στο εργαστήριο και μας έβαζε να αντιγράφουμε σ' ένα κειμενογράφο από το βιβλίο κομμάτια κώδικα Basic, τα οποία ποτέ δεν μεταγλωττίζαμε και δεν εκτελούσαμε. Οι ...βόλτες... μας στο εργαστήριο κατέληγαν να γράφουμε στον κειμενογράφο αστείες μαντινάδες και ομολογώ τόσα χρόνια μετά ότι σ' εκείνο το μάθημα αντέγραψα στις εξετάσεις αν και άριστος μαθητής για να μη μου χαλάσει το γενικό μέσο όρο.

Η Πληροφορική είχε μόλις εισαχθεί ουρανοκατέβατη με τον γνωστό τέλειο σχεδιασμό στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και με το πλέον κατάλληλο διδακτικό προσωπικό. Θυμάμαι τότε λεγόταν ότι οι απόφοιτοι των τμημάτων πληροφορικής δεν ήθελαν να διδάσκουν στην εκπαίδευση και γι' αυτό το υπουργείο  “αναγκάστηκε” να επιμορφώσει για 16 μήνες καθηγητές άλλων ειδικοτήτων γιατί ήθελε τα παιδιά της Γ' Γυμνασίου να μάθουν προγραμματισμό και να μη μείνουν ψηφιακά αναλφάβητα... Τους αληθινούς λόγους που γινόταν όλο αυτό το πανηγύρι τους γνωρίζουν πολύ καλά όλοι οι τότε εμπλεκόμενοι στο θέμα.

Το δέος που ένιωσα με τα αποτελέσματα και την εισαγωγή μου στην Επιστήμη Υπολογιστών, επιβεβαιώθηκε από το πρώτο κιόλας εξάμηνο σπουδών, κοινώς “τα βρήκα μπαστούνια”. Οι καθηγητές στη σχολή, άριστοι επιστήμονες, με διδακτορικά και ερευνητικό έργο στα καλύτερα πανεπιστήμια της Αμερικής, ναι μεν ξεκινούσαν τα μαθήματα από το μηδέν, δεν είχαν ωστόσο και την πολυτέλεια χρόνου να ρωτούν τον κάθε χασκούμενο από το βομβαρδισμό γνώσεων φοιτητή το γνωστό “τι δεν καταλαβαίνεις;”. Αν υπήρχαν δε και τίποτα αστέρια φοιτητές στις διαλέξεις, που είχαν ασχοληθεί με το αντικείμενο από μόνοι τους στα εφηβικά τους χρόνια, τότε το μάθημα κάποιες στιγμές γινόταν αγώνας τένις με τους υπόλοιπους φοιτητές θεατές...

Με χίλια βάσανα και ξενύχτια μου πήρε συνολικά 8 χρόνια να πάρω πτυχίο και ύστερα από προτροπή του πατέρα μου και μεταπτυχιακό από το ίδιο τμήμα. Στα τελευταία χρόνια της σχολής μου και καθόλη τη διάρκεια του μεταπτυχιακού μου (δηλ. για περίπου 5 χρόνια) εργαζόμουν παράλληλα σε εταιρεία Πληροφορικής η οποία τα τελευταία 2 χρόνια που δούλευα δεν πήγαινε καλά (νομίζω ότι δε φταίω εγώ!), εξαγοράστηκε και λίγο πριν πέσω θύμα της τότε ... εξυγίανσης έδωσα ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών, ολοκλήρωσα το μεταπτυχιακό μου και αμέσως μετά έφυγα φαντάρος.  Έμαθα ότι ήμουν στους διοριστέους μέσα σε στρατόπεδο και ένα εξάμηνο μετά την απόλυσή μου επέστρεψα στα θρανία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από άλλο πόστο, με αίσθημα σιγουριάς για τη μόνιμη... πλέον δουλειά μου μα και ευθύνης να διδάξω σωστά το αντικείμενο μου. Κούνια που με κούναγε!

Η Πληροφορική μέσα σε 9 χρόνια από τότε που αποφοίτησα εγώ από το Λύκειο είχε εισέλθει για τα ....καλά... στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ως μονόωρο... μάθημα σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου,  με  υψηλών απαιτήσεων αλγοριθμικές... πτήσεις στη Γ' Γυμνασίου (βλέπε παλαιότερο άρθρο μου http://www.alfavita.gr/old/12110) και ως μάθημα επιλογής μη γραπτώς εξεταζόμενο, μη υπολογιζόμενο στο μέσο όρο στο Λύκειο, άρα καταλαβαίνετε... Μοναδική μα και μοναχική ακτίδα φωτός  το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ), που θέλοντας και μη οι μαθητές τεχνολογικής κατεύθυνσης έδιναν και δίνουν βάση διότι εξετάζεται πανελλαδικά...

Αμ δε που θα συνεχιστεί αυτό (http://www.youtube.com/watch?v=eKQpv-zl1pc). Μετά από 9 χρόνια ως διορισμένος, τώρα καλοκαιριάτικα μαθαίνω ότι αυτό θα ισχύει για 2 ακόμα χρόνια διότι μετά θα γυρίσουμε στο σύστημα των ...δεσμών και πάλι... Οι μαθητές πια θα εμβαθύνουν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης στο Γυμνάσιο μέσω της γάτας ή της χελώνας (γνωστά προγραμματιστικά περιβάλλοντα για αρχάριους), ύστερα θα το ... Φιλοσοφούν... στο Λύκειο αν τους άρεσε και αν ναι θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα εξαιρουμένης της Πληροφορικής για να εισάγονται στα τμήματα Πληροφορικής αλλά και σε τμήματα σχολών θετικών, τεχνολογικών και οικονομικών επιστημών που εμπεριέχουν πτυχές αυτής. Και θα είναι τόσο ανίδεοι από Πληροφορική, όσο ήμουν κι εγώ όταν μπήκα στη δική μου σχολή. Δηλαδή “Εμπρός ... πίσω”, κατά τη γνωστή ατάκα ελληνικής σειράς!

“Αχάριστοι καθηγητές Πληροφορικής. Το μάθημα σας γίνεται 2ωρο στο γυμνάσιο, ανοίγουν θέσεις σε δημοτικά ΕΑΕΠ για να μεταταγείτε και να μην απολυθείτε, τι άλλο θέλετε; Θέλετε να διδάσκεται το μάθημα σας και στο Λύκειο; Τι γενική παιδεία μπορείτε να προσφέρετε εσείς στους μαθητές; Office μάθανε, κοινωνικά δίκτυα παίζουν στα δάκτυλά τους, likes και  tweets  ξέρουν να κάνουν, αύριο μεθαύριο σαν ενεργοί πολίτες θα ξέρουν και να τυπώνουν το εκκαθαριστικό τους από τη ΓΓΠΣ (αυτό και αν είναι σημαντικό) ή και να συμμετέχουν σε διαβουλεύσεις επί νομοσχεδίων που πάντα λαμβάνουμε υπόψιν μας...  Τι άλλο τελοσπάντων θέλετε να ξέρουν; Μήπως θέλετε και να σκέφτονται; Ε, αυτό πάει πολύ”.

Αναλογίζομαι την προσωπική μου διαδρομή. Αν είχα ακούσει τον πατέρα μου πριν 18 χρόνια, σε 2 χρόνια από τώρα θα ήμουν αντισυνταγματάρχης. Ενώ τώρα σε 2 χρόνια κινδυνεύω να είμαι εκπαιδευτικός χωρίς διδακτικό αντικείμενο μιας και ανήκω οργανικά σε Λύκειο. Κι ευτυχώς που τον άκουσα εκ των υστέρων και έκανα μεταπτυχιακό και δε φοβάμαι την απόλυση!! Μου έλεγε να κάνω και διδακτορικό βέβαια, αλλά εγώ ... πρόκοψα... να παντρευτώ και μετά με τα παιδιά μου ήταν δύσκολο!

Αμφιταλαντεύομαι, μήπως να τρέξω για μετάταξη;  Δε θα το κάνω, τουλάχιστο στην παρούσα φάση. Θα προτιμήσω να γράψω δυο λόγια ενημέρωσης του κόσμου και να τον προτρέψω να αναρωτηθεί πώς θα επέλθει η ανάπτυξη που ευαγγελίζονται διάφοροι; Αποκόπτοντας την Πληροφορική  παιδεία από την πιο κρίσιμη και ώριμη να τη δεχτεί ηλικιακά βαθμίδα του Γενικού Λυκείου, ή συρρικνώνοντάς την τεχνιέντως στο Τεχνολογικό Λύκειο; Μήπως έπρεπε να είχα ακούσει τον αγαπημένο μου καθηγητή όταν τελείωνα το Λύκειο, να αφιερωθώ στην επιστήμη και όπως τους γιους του να προσφέρω τις υπηρεσίες μου κάπου στο εξωτερικό; Ίσως να έπρεπε, τώρα είμαι όμως σ' αυτό το μετερίζι και δεν πρέπει να λακίσω. Πρέπει άλλη μια φορά όπως και πριν 3 χρόνια να τονίσω στους ιθύνοντες ότι σύγχρονο σχολείο χωρίς πληροφορική κουλτούρα δε γίνεται!» Ας αναλογιστούν λοιπόν οι υπεύθυνοι τα λάθη που έχουν γίνει τόσα χρόνια στην προσπάθεια ενσωμάτωσης της Πληροφορικής στην ελληνική εκπαίδευση  και μην υλοποιήσουν άκριτα τον εξοβελισμό (ή συρρίκνωση) από το νέο Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο. Ας λάβουν σοβαρά υπόψη τους την κοινή πρόταση των επιστημονικών ενώσεων Πληροφορικής (http://www.epe.org.gr/showarticle.jsp?articleid=541) και ας προβούν σε διορθώσεις επί του παρόντος νομοσχεδίου, ώστε η Πληροφορική Παιδεία να παρέχεται σε όλη τη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση , όπως  σε κάθε  κράτος που διεκδικεί το χαρακτηρισμό αναπτυγμένο.

Κοντογιάννης Βασίλειος

Καθηγητής Πληροφορικής ΠΕ19

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ανατρεπτικη συμμαχια
Δημοτικός Σύμβουλος: «Να αποσυρθούν τα ρατσιστικά θέματα της Ημερήσιας Διάταξης»
«Όμως οι άστεγοι, ντόπιοι και μετανάστες έχουν ανάγκη από ανθρώπινη κατοικία κάτι που η κυβέρνηση Ν.Δ. το έχει στο στόχαστρο της και την προορίζει να...
Δημοτικός Σύμβουλος: «Να αποσυρθούν τα ρατσιστικά θέματα της Ημερήσιας Διάταξης»