Thumbnail
Επαγγελματική Εκπαίδευση

Τοποθέτηση – εισήγηση στην Ημερίδα της ΟΛΜΕ για την Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Πάτρα, στις 11/4/2016

Σιάχος Χρήστος

Πρόεδρος Α ΕΛΜΕ Αχαίας

ΖΗΤΗΜΑ 1ο

ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΤΟ ΚΥΡΙΑΡΧΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (ΕΕ, ΟΟΣΑ, ΑΥΤΗ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ) ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΤΗΝ ΤΕΕ

Α. Περιορισμός (μηδενισμός όπου τους παίρνει) των λεγόμενων κοινωνικών αγαθών.

Όταν λένε μεταρρυθμίσεις οφείλουμε και πρέπει να καταλαβαίνουμε ότι εννοούν το ξεθεμελίωμα και τη διάλυση όσων κέρδισαν οι εργαζόμενοι με τους αγώνες τους μια σειρά προηγούμενων δεκαετιών. Παιδεία, Υγεία, Πρόνοια, Κοινωνική Ασφάλιση κλπ. Με τα προβλήματα τους, με τις στρεβλώσεις τους αλλά υπαρκτών.

Πέρασμα των κομματιών που αποφέρουν κέρδος στον ιδιωτικό επιχειρηματικό τομέα. Αποκρατικοποιήσεις, Παροχές υγείας, τμήματα της γενικής Εκπαίδευση, Κατάρτιση κλπ

Όσα κομμάτια μείνουν, συρρίκνωση, υποχρηματοδότηση, κατηγοριοποίηση για εύκολη αποδοχή μέσω του κοινωνικού αλληλοφαγώματος.

Πέρασμα ευθυνών και αρμοδιοτήτων αλλά όχι πόρων στην τοπική αυτοδιοίκηση, εκπαιδευτικά κουπόνια (School vouchers), δικαίωμα μακροχρόνιας εκμετάλλευσης των σχολικών χώρων και σχολικής υποδομής, ιδιαίτερα μέσω ΣΔΙΤ, σχολικά βιβλία (κλείσιμο ΟΕΔΒ) λογισμικό σε ιδιώτες-εταιρείες κλπ

Β Οφείλουμε να έχουμε καθαρό στο μυαλό μας ότι:

  1. Άλλο εκπαίδευση και άλλο κατάρτιση

  2. Άλλο γνώση και άλλο δεξιότητες και ικανότητες

Το σύστημα τα ενοποιεί εσκεμμένα στα προγράμματα του και στους νόμους του, έχοντας τους δικούς του στρατηγικούς στόχους:

  1.  μείωση εργατικού και επιστημονικού κόστους (απασχολησιμότητα αντί για εργασία, ευελιξία, κυρίαρχο το ατομικό έναντι του συλλογικού: συλλογικές συμβάσεις εργασίας, κοινωνική ασφάλιση κλπ).

  2. Γενικευμένη επιστημονική και κοινωνική αμάθεια, μαζική αμορφωσιά και ως εκ τούτου χειραγώγηση, υποτέλεια, μη αμφισβήτηση, αναπαραγωγή του κυρίαρχου συστήματος.

Η μεγάλη ανάπτυξη της επιστήμης, της τεχνολογίας, της αυτοματοποίησης, των παραγωγικών δυνάμεων δίνει τη πολυτέλεια στο κυρίαρχο αστικό σύστημα να υποβαθμίζει μεθοδικά και με σχέδιο την εργατική τάξη, και οικονομικά αλλά και πνευματικά. Με απλά λόγια: δεν έχουν ανάγκη σήμερα από εργαζόμενους με πολλές γνώσεις αλλά κυρίως με δεξιότητες και ικανότητες χειρισμού. Δεν χρειάζονται πλέον σε μαζική κλίμακα την εκπαίδευση αλλά την απλή κατάρτιση. Αυτό τους βολεύει κυρίως στα κέρδη τους αλλά και στην αναπαραγωγή και στην εδραίωση τους.

ΕΠΟΜΕΝΩΣ: Δεν είναι τυχαία η καθολική χρήση του όρου Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) στο κείμενο της υποεπιτροπής για την ΕΕΚ διαλόγου για την Παιδεία και της επιτροπής του ΙΕΠ για την ΕΕΚ. (dialogos.minedu.gov.gr/wp-content/uploads/2016/03/anavathmisi_epag_ekpaideysis_kai_katartisis.pdf)

Ήδη στον ν.3879/2010 (Διαμαντοπούλου), που αφορά την ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης περιλαμβάνονται και διακρίνονται η τυπική εκπαίδευση, η μη τυπική εκπαίδευση και η άτυπη μάθηση.

Ο Όρος «Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση» έχει χρησιμοποιηθεί στον ν. 4186/2013 Αρβανιτόπουλου  ( Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις ) για να χαρακτηρίσει και να περιγράψει την Μη Τυπική Εκπαίδευση.

Προφανώς και δεν είναι όλα αυτά δικιά μας επινόηση αλλά εκπορεύεται από την εκπαιδευτική πολιτική της ΕΕ. Διαβάζουμε από την Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Συμπεράσματα του συμβουλίου Εκπαίδευσης της 12ης Μαΐου 2009 σχετικά με ένα στρατηγικό πλαίσιο για την ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης («ΕΚ 2020»)

2 από τους 4 στρατηγικούς στόχους είναι:

Στρατηγικός στόχος 1: Υλοποίηση της διά βίου μάθησης και της κινητικότητας

Προκρίνεται το μεγαλύτερο άνοιγμα προς τη μη τυπική και την άτυπη μάθηση

Ως ουσιώδες στοιχείο της διά βίου μάθησης και ως σημαντικό μέσο για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας και της προσαρμοστικότητας των ατόμων, η μαθησιακή κινητικότητα και η κινητικότητα των διδασκόντων και των εκπαιδευτών τους θα πρέπει να διευρυνθούν σταδιακά

Στρατηγικός στόχος 2: Ενίσχυση της καινοτομίας και της δημιουργικότητας καθώς και του επιχειρηματικού πνεύματος, σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης και κατάρτισης

Ένα δεύτερο μέλημα είναι να εξασφαλισθεί ένα πλήρως λειτουργικό τρίγωνο εκπαίδευσης - έρευνας - καινοτομίας. Η σύμπραξη με τον επιχειρηματικό κόσμο και με διάφορα επίπεδα και τομείς εκπαίδευσης, κατάρτισης και έρευνας μπορεί να συμβάλει στην εξασφάλιση καλύτερης εστίασης στις δεξιότητες και τις ικανότητες που απαιτούνται στην αγορά εργασίας καθώς και στην υποστήριξη της καινοτομίας και του επιχειρηματικού πνεύματος σε όλες τις μορφές της μάθησης.

Συμπεράσματα του συμβουλίου Εκπαίδευσης 25 Νοέμβριου 2015 (αποτίμηση προόδου ΕΚ 2020 και προτάσεις)

Εκεί προσδιορίζονται οι ειδικές προτεραιότητες για ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ έως το 2020

Προκρίνονται τα συμπεράσματα από τη Ρίγα στις 22/7/2015 που πρότειναν εκεί το ακόλουθο νέο σύνολο των μεσοπρόθεσμων παραδοτέων στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για την περίοδο 2015-2020:

Προώθηση της μάθησης με βάση την εργασία σε όλες τις μορφές της, με ιδιαίτερη προσοχή στη μαθητεία, με συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, επιχειρήσεις, επιμελητήρια και φορείς παροχής ΕΕΚ, καθώς και με την ενθάρρυνση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας

Ενίσχυση της πρόσβασης στην ΕΕΚ και των προσόντων για όλους μέσω πιο ευέλικτων συστημάτων και την ενίσχυση της μη τυπικής και της άτυπης μάθησης

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:

Το σχέδιο της υποεπιτροπής διαλόγου για την ΤΕΕ εναρμονίζεται πλήρως με τις Ευρωπαϊκές κατευθύνσεις, υλοποιεί τις οδηγίες του ΟΟΣΑ, πατάει πάνω στους νόμους Διαμαντοπούλου και Αρβανιτόπουλου για την μη τυπική εκπαίδευσή και ΕΕΚ. Το χωράφι είχε οργωθεί και έμενε να σπείρουμε και το 4ο προαιρετικό έτος μαθητείας. Και επειδή το μνημόνιο πιέζει για άμεση έναρξη της μαθητείας, αρχίζει άμεσα ως πιλοτική μαθητεία από τον Απρίλιο Τέσσερις μέρες (!!!) μαθητεία και μόνο μια μέρα την βδομάδα μάθημα. Σε δύο χρόνια θα γενικευτεί με τους σημερινούς μαθητές της Α ΕΠΑΛ

Το σχέδιο καλά προχωράει: το μεγαλύτερο μέρος της ΤΕΕ να περάσει εκτός τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος δηλ. στη μη τυπική εκπαίδευση, στη κατάρτιση και κυρίως στους ιδιώτες.

Δεν έχουν το δικαίωμα κάποιοι να πανηγυρίζουν για τη μαθητεία, αποτελεί αναχρονιστικό μέτρο (τσιράκια τα λέγαμε εδώ τη δεκαετία του 50 και του 60), αντιπαιδαγωγικό, αντιτεχνολογικό και αντιεπιστημονικό. Φτηνή, τσάμπα εργασία, ανασφάλιστη (ασφαλισμένη μόνο στο κομμάτι υγείας για να είναι καλυμμένοι οι εργοδότες σε περίπτωση ασθένειας – ατυχήματος), με μηδαμινά μαθησιακά αποτελέσματα.

Παράδειγμα το Σωματείο Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ηρακλείου αναφέρει για τους σπουδαστές τουριστικών επαγγελμάτων από τη Ρωσία και την Ουκρανία και οι οποίοι κάλυπταν θέσεις προσωπικού σε ξενοδοχεία του νησιού πως αν και η νομοθεσία μιλά για «μαθητεία» των ανθρώπων αυτών δίπλα σε πεπειραμένους και πλήρως εργαζόμενους υπαλλήλους, εντούτοις εδώ και χρόνια οι μαθητές αποτελούν τον βασικό κορμό εργαζομένων σε συγκεκριμένα τμήματα των ξενοδοχείων

Επιπλέον οφείλουμε να έχουμε καθαρό ότι άλλο πράγμα η μαθητεία και άλλο πράγμα η πρακτική άσκηση ανάλογα με την ειδικότητα και όχι σε βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, της τυπικής εκπαίδευσης δηλαδή. Να μην τα συγχέουμε ηθελημένα ή αθέλητα. Έχουν διαφορετικό κοινωνικό και ταξικό πρόσημο.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΑΝΩ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΙΕΠ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΕ, ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΣ ΤΗΣ Α ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ

Στη Β΄ ΕΠΑΛ, από το σχολικό έτος 2016-2017, θα λειτουργούν μόνο Τομείς ενώ τώρα λειτουργούν Ειδικότητες. Επομένως τα τμήματα που θα λειτουργήσουν ως τομείς θα είναι σαφώς πολύ λιγότερα από τα τμήματα που λειτουργούσαν ως Ειδικότητες.

Τα περισσότερα μαθήματα και ειδικότερα τα εργαστηριακά της Β’ τάξης των ειδικοτήτων του σημερινού ΕΠΑΛ θα μεταφερθούν αντικειμενικά στο πρόγραμμα σπουδών της Γ’ τάξης του ΕΠΑΛ όπου θα λειτουργούν οι ειδικότητες και αφού δεν χωράνε όλα εκ των πραγμάτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα, θα μειωθούν τα εργαστηριακά μαθήματα. Αυτός ο σχεδιασμός μειώνει πολύ τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, αλλά και τις ανάγκες για υλικοτεχνικές υποδομές των Εργαστηρίων.

Το φετινό κόψιμο της ομάδας Β (εισαγωγή σε πανεπιστήμια) μονιμοποιείται, αφού δίνεται μόνο η δυνατότητα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με ειδικές εξετάσεις και ειδικό ποσοστό θέσεων ανάλογο του μαθητικού δυναμικού των Επαγγελματικών Λυκείων, δηλαδή μένει μόνο η γνωστή ομάδα Α.

Επιπλέον μιλάνε για «Χωροταξική Κατανομή Τομέων και Ειδικοτήτων της ΕΕΚ» στα ΕΠΑΛ. Απ’ ότι φαίνεται σκέφτονται να προχωρήσουν σε αναχωροθετήσεις στα σχολεία, δηλαδή έμμεσες συγχωνεύσεις των ΕΠΑΛ και συρρίκνωση της τεχνικής εκπαίδευσης.

Συζητιέται ότι από τη νέα σχολική χρονιά θα μπει μαχαίρι στα ολιγομελή τμήματα. Μήπως θα υπάρξει και νομοθετική παρέμβαση; Θα προχωρήσουν σε ενοποιήσεις των ειδικοτήτων εκπαιδευτικών και σε αλλαγές προφανώς των αναθέσεων όπως διαβάζουμε;

Αποτέλεσμα: Όλα αυτά οδηγούν στη δημιουργία πλεονασμάτων σε εκπαιδευτικό προσωπικό των ειδικοτήτων, που θα κληθούν να καλύψουν το ωράριό τους ολικά ή μερικά στα ΔΙΕΚ ή και αλλού στα πλαίσια της κινητικότητας του προσωπικού, χωρίς να αποκλείονται και σενάρια απολύσεων στο απώτερο μέλλον όταν υπάρξουν κατάλληλες πολιτικές συνθήκες.

ΚΑΠΟΙΕΣ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΑΞΟΝΕΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗΝ ΤΕΕ, ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ

1)    Συνεχείς μεταρρυθμίσεις στην ΤΕΕ. Νόμος Αρσένη (ΤΕΕ Α και Β κύκλου), Νόμος Γιαννάκου (ΕΠΑΛ Β τομέας, Γ ειδικότητα, ΕΠΑΣ), Νόμος Αρβανιτόπουλου (Β και Γ ειδικότητα, ΣΕΚ), πληθώρα ενδιάμεσων διορθωτικών νομοθετικών παρεμβάσεων. Τελευταία παρέμβαση Μπαλτά-Κουράκη που μεταξύ των άλλων επαναφέρει τους κομμένους τομείς και ειδικότητες από το νόμο Αρβανιτόπουλου.

2)    Η ΤΕΕ πάντα ήταν και δυστυχώς παραμένει ο κατάλληλος χώρος για αντιδραστικές παρεμβάσεις στα εργασιακά θέματα με κορυφαία τη στιγμή της διαθεσιμότητας των συναδέλφων. Εκεί έγινε απόπειρα να δοθεί μια και έξω ένα μεγάλο κομμάτι της ΤΕΕ στην κατάρτιση. Το κερδίσαμε μέσα από τους αγώνες μας αλλά δεν το εξασφαλίσαμε και για το μέλλον. Ο στόχος του συστήματος παραμένει όπως είπαμε και προηγουμένως, επανέρχεται με άλλη μορφή.

3)    Ποιο είναι το ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού από το Γυμνάσιο με λειτουργικό και επιστημονικό αναλφαβητισμό που επιλέγουν τα ΕΠΑΛ. Μήπως το μεγαλύτερο; Ποια πρόβλεψη υπάρχει στα ωρολόγια προγράμματα και ποιες υποστηρικτικές δομές λειτουργούν γι’ αυτούς τους μαθητές; Μήπως το απόλυτο τίποτα; Ποιο είναι το ποσοστό των μαθητών με ΕΕΑ που φοιτούν στα ΕΠΑΛ; Σε πόσα ΕΠΑΛ λειτουργούν τμήματα ένταξης; Στη περιοχή μας κανένα. Δεν ξέρω αλλού.

4)    Τα παιδιά που επιλέγουν τα ΕΠΑΛ στη χώρα μας, προέρχονται στην συντριπτική τους πλειονότητα από τα κατώτερα κοινωνικά – οικονομικά στρώματα. Ένα μεγάλο ποσοστό είναι αναγκασμένο να εργάζεται για βιοποριστικούς λόγους. Από αυτά ένα σημαντικό ποσοστό ή διακόπτει ή παρακολουθεί περιστασιακά το σχολείο. Στην εποχή των μνημονίων μήπως τα προηγούμενα οξύνονται δραματικά; Θα το λάβουμε υπόψη μας όταν συζητάμε τα μεγάλα και ωραία σχέδια ένθεν και δώθεν και για την επαγγελματική εκπαίδευση;

ΖΗΤΗΜΑ 2ο

Όλα αυτά δεν γίνονται σε ένα ουδέτερο κοινωνικά οικονομικά και κοινωνικά περιβάλλον, ούτε σε μια κανονική χώρα. Εδώ υπάρχουν μνημόνια, ειδικά καθεστώτα, η χώρα έχει μετατραπεί σε αποικία χρέους, η κρίση βαθαίνει, ήταν ήδη καθολική, τώρα παίρνει και άλλες σοβαρές διαστάσεις: προσφυγικό, γεωπολιτικό.

Είναι γεγονός ότι όταν υπηρετείς μνημόνια, όταν συνομολογείς οδηγίες του ΟΟΣΑ, όταν εκλιπαρείς το κουαρτέτο για διορισμούς-ψίχουλα στην εκπαίδευση, όταν η χώρα σου μετατρέπεται σε αποθήκη ψυχών και εσύ πανηγυρίζεις για τη συμφωνία (ΕΕ-Τουρκίας) κλεισίματος των συνόρων και επαναπροώθησης από σένα των κατατρεγμένων στις εμπόλεμες ζώνες, όταν το Αιγαίο από Ελληνικό πέλαγος μετατρέπεται σε Νατοϊκή θάλασσα, όταν στα Ελληνικά νησιά εγκαθίστανται πληθώρα αξιωματούχων της ΕΕ και Τουρκίας τότε εξ’ ορισμού εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που να απαντούν στην ανάγκη επιβίωσης αυτού του λαού και της της χώρας υπάρχουν μόνο στα παραμύθια. Και δυστυχώς μόνο παραμύθι δε ζούμε (ούτε καν σε παράλληλο πρόγραμμα).

ΖΗΤΗΜΑ 3ο

Πως απαντάμε; Τι κάνουμε;

Υπάρχουν πολλές αποφάσεις, προτάσεις, ανακοινώσεις της ΟΛΜΕ για την ΤΕΕ. Να μείνουμε ειδικά στο κομμάτι του 4ου προαιρετικού έτους μαθητείας. Ενδεικτικά θυμίζουμε:

ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΛΜΕ ΓΙΑ ΤΟ «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» - «ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ» (ΓΕΝΙΚΟ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ) 20/5/2011

Τι πρέπει να γίνει άμεσα για την ΤΕΕ

Για το άμεσο μέλλον, προτείνουμε την ύπαρξη μεταβατικού σταδίου, που είναι αναγκαίο για την ουσιαστική αναβάθμιση και ισότιμη ένταξη της Τ.Ε.Ε. στη λυκειακή βαθμίδα. Στην κατεύθυνση αυτή, προτείνουμε τα παρακάτω άμεσα μέτρα:

Α) Να δημιουργηθεί μια και μόνο δομή επαγγελματικής εκπαίδευσης σε λυκειακό επίπεδο μετά το γυμνάσιο, σχεδιασμένη στην κατεύθυνση της καθιέρωσης 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

Ο σχεδιασμός της ΤΕΕ στο πλαίσιο της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης επιβάλλει την ύπαρξη μετά το γυμνάσιο μιας μόνο δομής λυκείου για την ΤΕΕ, ισότιμης με τη γενική-ακαδημαϊκή κατεύθυνση, τόσο όσον αφορά το επίπεδο σπουδών όσο και τη νομοθεσία που την διέπει  και την αξία του πτυχίου ή απολυτηρίου που κάθε κατεύθυνση θα παρέχει.  Για αυτό είναι απαραίτητη η υπαγωγή στο ΥΠΕΠΘ όλων των σχολικών μονάδων που προσφέρουν σήμερα τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση και ανήκουν σε άλλα υπουργεία (ΟΑΕΔ, ΟΤΕΚ, Υγείας, Γεωργίας). Είναι απαραίτητη, επίσης, η κατάργηση των μεταγυμνασιακών ΙΕΚ και κάθε άλλης μορφής επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης πριν τα 18 χρόνια του μαθητή και μέχρι την ολοκλήρωση του 12ετούς υποχρεωτικού κύκλου εκπαίδευσης.

Β) Για το περιεχόμενο του Λυκείου της ΤΕΕ

Το πρόγραμμα σπουδών, οι σκοποί και οι στόχοι του σχολείου πρέπει να διαχωρίζονται, όσο είναι δυνατόν, από την εξειδίκευση και την κατάρτιση.  Πρέπει να προβλέπεται η ενίσχυση της γενικής παιδείας και των γενικών τεχνολογικών γνώσεων, ώστε ο/η μαθητής/-τρια να αποκτά μια σοβαρή μορφωτική υποδομή αλλά και επαγγελματικά εφόδια, για να είναι ικανός/-ή, εφόσον το επιθυμεί, είτε να συνεχίσει τις σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είτε να συνεχίσει σε μεταλυκειακή ειδίκευση (ενταγμένη στο εκπαιδευτικό σύστημα) για την απόκτηση αντίστοιχων επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Η πρώτη τάξη του λυκείου της ΤΕΕ πρέπει να έχει ενιαίο πρόγραμμα (να μη χωρίζεται σε τομείς ή κύκλους) και να έχει ένα βασικό κορμό μαθημάτων ίδιο με την Α΄τάξη  του  γενικού λυκείου, για να είναι δυνατή η οριζόντια μεταπήδηση από το γενικό στο τεχνικό και αντίστροφα χωρίς πρόσθετο έτος. Το πρόγραμμα αυτό πρέπει να είναι σύγχρονο, σύμφωνο με τις αρχές που έχει διατυπώσει  η ΟΛΜΕ για τη γενική γνώση.  Πρέπει επίσης να διατηρούνται τα σημερινά γνωστικά αντικείμενα διαρθρωμένα σε τομείς και ειδικότητες στις επόμενες δύο τάξεις του λυκείου.

Γ) Πλήρης ειδίκευση και επαγγελματικά δικαιώματα.

Θα πρέπει το επίπεδο β (2) να χορηγείται με την αποφοίτηση από το λύκειο, και το επίπεδο γ (3) να το χορηγεί μια εκπαιδευτική δομή ενταγμένη στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και να μην αφεθεί στο θολό περιβάλλον των ΙΕΚ, των ΚΕΚ και των λοιπών δομών κατάρτισης αλλά και βορά στον ιδιωτικό τομέα.  Γι’ αυτό θα πρέπει να δημιουργηθεί Μεταλυκειακό Έτος Ειδίκευσης, με την ευθύνη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οργανικά ενταγμένο στο Λύκειο της ΤΕΕ, που θα αξιοποιεί την υποδομή και το εκπαιδευτικό προσωπικό των επαγγελματικών λυκείων, και θα περιέχει το σύνολο των ειδικοτήτων που παρέχονται σήμερα.

Δ) Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Στο πλαίσιο των προτάσεων που έχει διατυπώσει ήδη η ΟΛΜΕ για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τονίζουμε ότι θα πρέπει να έχουν οι απόφοιτοι της ΤΕΕ πραγματική και όχι εικονική δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΑΕΙ-ΑΤΕΙ), χωρίς τους φραγμούς και τις διακρίσεις που υφίστανται σήμερα, και αναλογικά με το μαθητικό δυναμικό της ΤΕΕ. Με ενιαίο σύστημα εξετάσεων όσον αφορά τη δομή του και τον αριθμό των μαθημάτων, αλλά με εξετάσεις και σε μαθήματα που διδάσκονται οι μαθητές στον αντίστοιχο τομέα ή ειδικότητα του λυκείου. Θεωρούμε πως τουλάχιστον για μια μεταβατική περίοδο είναι απαραίτητη η ύπαρξη διευρυμένου ποσοστού εισαγωγής αποφοίτων της ΤΕΕ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ε) Απαραίτητες προϋποθέσεις για θετικές αλλαγές

Για να έχει θετικό χαρακτήρα οποιαδήποτε αλλαγή στην ΤΕΕ, προαπαιτούνται μια σταθερά υψηλού επιπέδου χρηματοδότηση κυρίως των σύγχρονων υποδομών (κτιριακών, υλικοτεχνικών και εργαστηριακών), επαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (παιδαγωγική και επαγγελματική), κατοχύρωση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα όλου του συστήματος εκπαίδευσης και κατάρτισης, και η διασφάλιση της μόνιμης εργασιακής σχέσης των εκπαιδευτικών χωρίς μείωση θέσεων εργασίας με πρόσχημα την κατάργηση ειδικοτήτων.

Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι σε καμιά περίπτωση δεν θα δεχθούμε, με πρόσχημα την κατάργηση ειδικοτήτων και σχολικών μονάδων, να μειωθούν οι θέσεις εργασίας και συνάδελφοί μας να περιέλθουν σε κατάσταση εργασιακής αβεβαιότητας. Τονίζουμε, επίσης, ότι δεν θα δεχθούμε την κατάργηση καμιάς σχολικής μονάδας.

ΟΛΜΕ: Σχετικά με την τροπολογία του ΥΠΑΙΘ για τη μαθητεία 21/11/2014

Κύριοι Υπουργοί,

Κυρίες, Κύριοι Βουλευτές,

Σχετικά με την τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας για την πιλοτική εφαρμογή της «τάξης μαθητείας» στους αποφοίτους ΕΠΑΛ έχουμε να παρατηρήσουμε τα παρακάτω:

α. Οι θεσμοί της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης δεν πρέπει να αντικαθιστούν την εκπαιδευτική διαδικασία του σχολείου. Σε καμία περίπτωση η μαθητεία δεν πρέπει να αφορά ανήλικους μαθητές.

β. Όσον αφορά τη θεσμοθέτηση από το ν. 4186/13 «τάξης μαθητείας» θεωρούμε ότι το έτος αυτό πρέπει να ανήκει στην επαγγελματική εκπαίδευση και όχι στην κατάρτιση. Μέσα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μεταλυκειακού έτους ειδίκευσης μπορεί να προβλέπονται κάποιες ώρες πρακτικής άσκησης με την εποπτεία των εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ.

Ζητάμε: Να τροποποιηθεί ανάλογα ο ν. 4186/13 και να αποσυρθεί η τροπολογία αυτή.

Γιατί η σημερινή αφωνία της Ομοσπονδίας στα κείμενα της υποεπιτροπής διαλόγου και του ΙΕΠ; Γιατί δεν τοποθετούμαστε ανοιχτά και καθαρά στα σχέδια για την ΤΕΕ; Θέσεις έχουμε.

Οφείλουμε και πρέπει να σταθούμε απέναντι στον στρατηγικό σχεδιασμό του περάσματος ενός μεγάλου κομματιού της ΤΕΕ στη μη τυπική εκπαίδευση. Να σταθούμε απέναντι στη μαθητεία και στη φτηνή αναλώσιμη κατάρτιση. Να απαιτήσουμε το 4ο έτος να μείνει ενταγμένο πλήρως στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, στο ΕΠΑΛ, με μαθήματα ειδικότητας και σε όποια ειδικότητα κρίνεται απαραίτητο πρακτική άσκηση. (στο τέλος του 2ου τετραμήνου ή μία μέρα την εβδομάδα).

Και κυρίως να αναλάβουμε δράσεις σε αυτή την κατεύθυνση.

Από αυτή την άποψη το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει να μιλήσει για το σχολείο που έχει ανάγκη σήμερα, ο λαός και η νεολαία μας. Παιδεία ολιστική, απελευθερωτική, της ολόπλευρης μόρφωσης και γνώσης. Δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλες και όλους τους νέους κόντρα στο σημερινό νεοφιλελεύθερο ταξικό μοντέλο. Δημόσιο σχολείο που θα υπηρετεί τις ανάγκες του λαού για επιβίωση και θα συμβάλει στη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Να το περιγράψουμε, να το συνδιαμορφώσουμε μαζί με την κοινωνία. Χωρίς αναθέσεις, χωρίς εφησυχασμούς. Έχουμε ιστορική ευθύνη.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΑΠΘ
ΑΠΘ: Συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση ψηφιακού μετασχηματισμού, τεχνολογίας και καινοτομίας BEYOND 2024
Η Διεθνής Έκθεση ανοίγει τις πύλες της σήμερα (25/04) στους χώρους της ΔΕΘ μέχρι και το Σάββατο (27/04) 
ΑΠΘ: Συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση ψηφιακού μετασχηματισμού, τεχνολογίας και καινοτομίας BEYOND 2024
paidiki_pornografia.jpg
Ημερίδα για την παραβατικότητα ανηλίκων: Οι έφηβοι «ίσως δεν συνειδητοποιούν πως ό,τι ανεβαίνει, δεν διαγράφεται»
«Σε ένα σχολείο της δυτικής Θεσσαλονίκης, ένας ανήλικος βιντεοσκόπησε δύο παιδιά να ερωτοτροπούν και το έστειλε σε φίλους του, χωρίς να καταλαβαίνει...
Ημερίδα για την παραβατικότητα ανηλίκων: Οι έφηβοι «ίσως δεν συνειδητοποιούν πως ό,τι ανεβαίνει, δεν διαγράφεται»