Thumbnail
Συνέντευξη του Μιχάλη και του Παντελή Καλογεράκη στη Ράνια Παπαδοπούλου

Κατά ποιο τρόπο επικαιροπείται ένα ποίημα όταν μελοποιείται και τι κεντρίζει το ενδιαφέρον δύο νέων στο να ασχοληθούν με τη διαδικασία μελοποίησης ποιημάτων το 2017;

Γεννημένοι το 1992 στην Κρήτη, ο Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης ήδη από την ηλικία των 16 ετών στράφηκαν προς τη μελοποιημένη ποίηση. Στο ευρύ κοινό έγιναν ιδιαίτερα γνωστοί μέσω της διάκρισής τους στην τέταρτη ακρόαση της Μικρής Άρκτου. Σήμερα αν και μόλις 25 ετών, έχοντας μελοποιήσει πολλά ποιήματα και έχοντας πραγματοποιήσει ιδιαίτερα σημαντικές συνεργασίες, όπως πχ. η συνεργασία με τη Μαρία Φαραντούρη, μας παρουσιάζουν τον πρώτο τους ολοκληρωμένο προσωπικό δίσκο με τίτλο «Προσωπικό».

Λίγες ημέρες πριν από την παράστασή τους με τίτλο «Προσωπικό» που θα πραγματοποιηθεί στις 18/11, ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης μιλούν με τη Ράνια Παπαδοπούλου για το μουσικό τους ταξίδι στη δισκογραφία και γενικότερα στην τέχνη.

Συνέντευξη του Μιχάλη και του Παντελή Καλογεράκη στη Ράνια Παπαδοπούλου

-Πώς ξεκίνησε αυτό το μουσικό σας ταξίδι στη δισκογραφία;

Μ.Κ.: Σημαντική/ βασική ήταν η συνάντησή μας με την Μικρή Άρκτο, τον Παρασκευά Καρασούλο, τον Ανδρέα Γεωργιάδη και την Βιβή Γερολυμάτου. Ξεκινήσαμε τα πρώτα μας βήματα στη δισκογραφία με το cd-single που κυκλοφόρησε ως αποτέλεσμα της διάκρισής μας από την 4η ακρόαση της Μικρής Άρκτου το 2013. Αργότερα ήρθε ο δίσκος EP «ΒΟΥΚΟΛΙΚΟΝ» σε παραγωγή του Ιστορικού Αρχείου με μελοποιημένα ποιήματα του Παύλου Βλαστού και τη συμμετοχή της Μάρθας Φριντζήλα. ‘Έπειτα ο πρώτος προσωπικός μας δίσκος «ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ» κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μικρή Άρκτος με την συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη και σε λίγες βδομάδες κυκλοφορεί ο δίσκος ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΞΕΝΟ ξανά από τις εκδόσεις Μικρή Άρκτος με βασικό ερμηνευτή τον Απόστολο Κίτσο και τη συμμετοχή της Έλλης Πασπαλά.

-Το 2014 διακριθήκατε στην  τέταρτη ακρόαση της Μικρής Άρκτου. Τι μεσολάβησε για εσάς από τότε μέχρι σήμερα;

Μ.Κ.: Πολλά έχουν αλλάξει, ο χρόνος φέρνει όνειρα, σχέδια, χαρές λύπες και αυτό αποτυπώνεται στην τέχνη μας.

Π.Κ.: Μεσολάβησαν τρία χρόνια δουλείας και μελέτης.

-Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με τη μελοποιημένη ποίηση από τη νεαρή ηλικία των 16 ετών;

Π.Κ.: Η Ντιάνα Μανουρά, δασκάλα μας στην πρώτη λυκείου, μας ώθησε για να συμμετέχουμε σε μια μαθητεία, μαζί με συμμαθητές μας, πάνω στην ποίηση του Μηνά Δημάκη.

Μ.Κ.: Η Ντιάνα Μανουρά ήταν η βασική μας εκκίνηση στον κόσμο της μελοποιημένης ποίησης. Ο συμπυκνωμένος, συμπαγής και άρτιος λόγος είναι κάτι που με συγκινεί. Από νεαρή ηλικία διάβαζα Brecht και Ελύτη.  Δεν θα έλεγα πως κάτι με ώθησε στο να ασχοληθώ γιατί στην πραγματικότητα νοιώθω πως μέσα στη ποίηση και στη μουσική νοιώθω ελεύθερος

-Με ποιο κριτήριο επιλέγετε τα ποιήματα που μελοποιείτε;

Μ.Κ.:  Δεν τα διαλέγω. Διαβάζοντας ένα ποίημα που με εμπνέει το στολίζω με μουσική. Δεν ασχολούμαι καρτερικά ώστε να γεννήσω με το στανιό μουσική μέσα από το λόγο. Σέβομαι το ρυθμό και τη μελωδία του λόγου κι ύστερα ο λόγος με οδηγεί στη μελοποίησή του.

Π.Κ.: Άμα έχουμε κάτι να πούμε σε σχέση με αυτό που διαβάσαμε, το λέμε, τραγουδώντας το.

-Η δυναμική ενός ποιήματος αλλάζει όταν μελοποιείται;

Π.Κ.: Αναπόφευκτα! Αφού το πιάνει και το μελοποιεί κάποιος τρίτος. Μόνο στην περίπτωση που το ποίημα μελοποιήσει τον εαυτό του, το ποίημα θα διατηρήσει την ίδια δυναμική. Ακόμα κι όταν το ποίημα διαβάζεται αποκτά άλλη δυναμική. Στην περίπτωση που το απαγγέλει ο ίδιος ο ποιητής, θα μπορούσαμε να πούμε πως βλέπουμε την αυθεντική δυναμική του ποιήματος τρισδιάστατη.

-Κατά τη γνώμη σας, πώς πρέπει να τραγουδιέται η ποίηση και πώς να μελοποιείται;

M.Κ.: Δεν υπάρχουν πρέπει στην τέχνη. Ο,τιδήποτε ποιείται αποκτά μια εκτίμηση και ένα σεβασμό. 

Π.Κ.: Με πάθος, όπως άλλωστε και το κάθε τι.

-Το να μελοποιείς ποίηση σε μία εποχή που η δισκογραφία καταρρέει ολοένα και περισσότερο είναι κάτι παρακινδυνευμένο;

Μ.Κ.: Η κατάσταση είναι πράγματι αρκετά δυσλειτουργική όμως γνωρίζουμε το περιβάλλον στο οποίο εργαζόμαστε. Επιμένουμε και προσπαθούμε πάντα με τα εργαλεία που μας παρέχει το παρόν. Δεν αξίζει να ματαιοπονούμε για κάτι που έχει χαθεί.

Π.Κ.: Όσο πιο παρακινδυνευμένο τόσο πιο γοητευτικό. Κατά τα άλλα, επιμονή, υπομονή και αυτοσυγκέντρωση.

-Ο πρώτος σας δίσκος με τίτλο  «Προσωπικό», κυκλοφόρησε πριν από μερικούς μήνες από τη Μικρή Άρκτο. Τι σηματοδοτεί για εσάς αυτή η κυκλοφορία;

Μ.Κ.: Σηματοδοτεί την ολοκλήρωση μια εργασίας πάνω στην ποίηση. Από τις πρώτες μας μελοποιήσεις του Μηνά Δημάκη ως και τις τελευταίες του Φερνάντο Πεσσόα. Ο Γιώργος Ανδρέου ενορχηστρώνει με επιδέξιο τρόπου και είμαστε πολύ χαρούμενοι που δουλέψαμε μαζί.  Η συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη υπήρξε μια σημαντική στιγμή άλλωστε και η συνεργασία μας αργότερα στις συναυλίες που κάναμε παρέα υπήρξαν σημαντική σπουδή για την τέχνη του τραγουδιού.

Π.Κ.: Την αρχή μας.

-Γιατί «Προσωπικό» και γιατί επιλέξατε να μελοποιήσετε αυτά τα ποιήματα;

Μ.Κ.: «Προσωπικό» λέγεται το ποίημα του Μιχάλη Γκανά που μελοποίηση αρκετά χρόνια πριν. Ένα ποίημα που αγαπάμε πολύ. Ένα τραγούδι που μας έχει σημαδέψει.

Π.Κ.: Επιλέξαμε αυτά τα ποιήματα γιατί είναι υπέροχα!

-Σε μια εποχή άνυδρη και εξαιρετικά δύσκολη, επιστρέφετε στη μελοποιημένη ποίηση, με έναν τρόπο όμως ζωντανό, απλό και χαρούμενο, αναζητώντας στην παράδοση μιας ισχυρής πολιτιστικής μας αναφοράς σύγχρονο και επίκαιρο τρόπο έκφρασης. Κατά ποιο τρόπο επικαιροποιείται η ποίηση μέσω της μελοποίησής της;

Μ.Κ.: Η ποίηση είναι κατά τη γνώμη μου πάντα επίκαιρη, μιας και γράφεται το ποίημα για να μείνει για πάντα ζωντανό, όπως άλλωστε και ένα γλυπτό ή ένας πίνακας ζωγραφικής. Η μουσική έρχεται να το φωτίσει υποκειμενικά, όπως δηλαδή μπορώ εγώ να συλλάβω την συγκεκριμένη στιγμή που το μελοποιώ. Κυρίαρχος είναι πάντα ο λόγος.

Π.Κ.: Η ποίηση δεν επικαιροποιείται μέσω της μελοποίησης, επικαιροποιείται μόνο αν την μελοποίησή της την ακούσει και συγκινηθεί έστω ένας.

-Εσείς πώς θα ορίζατε την ποίηση και τι σημαίνει μελοποιημένη ποίηση;

Μ.Κ.:  Δεν γνωρίζω την απάντηση σε αυτή την ερώτηση, αν έπρεπε όμως να απαντήσω, τελείως συνειρμικά θα έλεγα πως Ποίηση είναι η ζωή, μελοποιημένη ποίηση είναι το όνειρο.

Π.Κ.: «Ποίημα είναι η φωνή από χαρμόσυνους κόσμους», λέει ο Δημάκης, μελοποιημένη ποίηση σημαίνει στο λέω τραγουδώντας το. Μέχρι εκεί.

-Ένας νέος τι μπορεί να ανακαλύψει μέσω της μελοποιημένης ποίησης;

Μ.Κ.: Την ποίηση.

Π.Κ.: Εξαρτάται την μελοποίηση.

-Στις 18 Νοεμβρίου, θα έχουμε τη χαρά να απολαύσουμε τα τραγούδια σας ζωντανά μέσω της μουσικής παράστασης «Προσωπικό» με τη φιλική συμμετοχή του Α.Κίτσου. Μιλήστε μας για αυτή την παράσταση

Μ.Κ.: Μια παράσταση βασισμένη στο album προσωπικό. Με μελοποιημένα ποιήματα, με γνωστά αγαπημένα μας τραγούδια. Μια παράσταση τύπου Action Poetry όπου ο λόγος διαβάζεται, τραγουδιέται και ψιθυρίζεται. 

-Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Π.Κ.: Δουλειά, μελέτη.

Μ.Κ.: Να ζούμε ελεύθεροι.

 

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Προσωπικό», αλλά και τους Μιχάλη & Παντελή Καλογεράκη, αναζητήστε στα παρακάτω links:

https://www.facebook.com/TADELFIATADE/

https://www.facebook.com/events/125914978080209/

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Συναυλία αλληλεγγύης
Συναυλία αλληλεγγύης στον αγώνα των εκπαιδευτικών ενάντια στην αξιολόγηση και εμπορευματοποίηση της παιδείας
Συναυλία αλληλεγγύης προς τους εκπαιδευτικούς
Συναυλία αλληλεγγύης στον αγώνα των εκπαιδευτικών ενάντια στην αξιολόγηση και εμπορευματοποίηση της παιδείας