Thumbnail
Πρόταση Γαβρόγλου

Από τη νέα σχολική χρονιά αναμορφώνονται τα σχολικά βιβλία και μειώνεται η ύλη

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Κ. Γαβρόγλου κατέθεσε τηνπρόταση των 100 σελίδων για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. 

Στην έκθεση αναλύονται τα προβλήματα και προτείνονται συγκεκριμένες λύσεις συνοδευόμενες με χρονοδιάγραμμα που ξεκινάει από τον Ιούνιο του 2016 και φτάνει σε ορισμένες περιπτώσεις έως και το Μάιο του 2022

Το εγχείρημα του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, έχει γίνει ευμενώς αποδεκτό από την ελληνική κοινωνία και η γενίκευση ενδυνάμωση της λειτουργίας του προβάλλεται τα τελευταία χρόνια ως αίτημα και διεκδίκηση όλων των ενδιαφερομένων μερών (μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών). Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, επιχειρείται η ποιοτική αναβάθμιση και η εξέλιξη του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου μέσω της δημιουργικής αξιοποίησης της εμπειρίας που έχει αποκτηθεί, του εξορθολογισμού της λειτουργίας του θεσμού και της εκπαιδευτικής «διόρθωσής» του. Στόχος είναι, μέσω της αξιοποίησης των θετικών στοιχείων και της υπέρβασης των αδυναμιών, να διαμορφωθεί ένα νέο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο, ισότιμο και ανοικτό σε όλους τους μαθητές της χώρας, που ανταποκρίνεται στις εκπαιδευτικές προτεραιότητες και τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής.
Ο νέος ενιαίος τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου διατηρεί τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου με  ΕΑΕΠ, με σαφή προσανατολισμό την παιδαγωγική καλλιέργεια και την κοινωνική προστασία του μαθητή.

Ήτοι, 

• το διευρυμένο πρόγραμμα σπουδών ως προς το περιεχόμενο και τις διδακτικές/μαθησιακές μεθοδολογικές προσεγγίσεις (έμφαση στα νέα γνωστικά αντικείμενα, στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, στη διεπιστημονική, βιωματική, διερευνητική, συνεργατική και δημιουργική μάθηση, στη διαφοροποιημένη παιδαγωγική και τη συμπερίληψη),
• την αποδοχή της αυτονομίας ως κρίσιμης συνιστώσας της εκπαιδευτικής διαδικασίας (με την μορφή της δυνατότητας επιλογής δραστηριοτήτων που έχει η σχολική μονάδα στο πλαίσιο εφαρμογής του ολοήμερου προγράμματος ή της ευελιξίας του εκπαιδευτικού ως προς τα σχέδια εργασίας και τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων που θα υλοποιήσει στο πλαίσιο διδασκαλίας των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων και της ευέλικτης ζώνης, με αφετηρία τις ειδικές συνθήκες του σχολείου και της τάξης, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών),
• τις σχέσεις που αναπτύσσονται στο εσωτερικό της σχολικής μονάδας αλλά και με τους γονείς, την τοπική και ευρύτερη κοινωνία και διαμορφώνουν το παιδαγωγικό κλίμα -σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού, δημιουργικής συνεργασίας και συλλογικής δράσης, 

• τον κυρίαρχο ρόλο του εκπαιδευτικού, ο οποίος καλείται να  υποστηρίξει την εκπαιδευτική διαδικασία ως σχεδιαστής του εκπαιδευτικού έργου και διαμορφωτής εκπαιδευτικών υλικών περιβαλλόντων μάθησης»,
• την αντισταθμιστική λειτουργία του ολοήμερου προγράμματος, με δράσεις όπως η ολοκλήρωση της μαθησιακής διαδικασίας εντός του  χρόνου παραμονής των μαθητών στο σχολείο (εμπέδωση/προετοιμασία), η πρόσθετη παροχή στήριξης στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, η επέκταση της παραμονής των μαθητών στο σχολείο σε ένα περιβάλλον ασφάλειας και δημιουργικής απασχόλησης.
Η υφιστάμενη σήμερα πολυτυπία του Δημοτικού Σχολείου ενισχύει τις διακρίσεις, αυξάνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες και υπονομεύει τον χαρακτήρα της εκπαίδευσης ως δημόσιου αγαθού. Σχεδόν το ήμισυ του μαθητικού πληθυσμού φοιτά σε Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) και απολαμβάνει τα εκπαιδευτικά «προνόμια» του θεσμού, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές και μαθήτριες υστερούν σημαντικά ως προς τα παρεχόμενα εκπαιδευτικά αγαθά (π.χ. λιγότερες ώρες διδασκαλίας Γλώσσας και Μαθηματικών, απουσία Νέων Τεχνολογιών, Αγγλικών, Αισθητικής Αγωγής κ.λπ.). Η καθιέρωση ενός ενιαίου τύπου Ολοήμερου Σχολείου και η γενίκευσή του σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας αποτελεί αναγκαία παρέμβαση στο πλαίσιο της δημοκρατικής αξίωσης για εφαρμογή των αρχών της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης στην εκπαίδευση.
Ωστόσο, στο πλαίσιο της γενίκευσης του Ολοήμερου Σχολείου, επιβάλλεται ο εξορθολογισμός ζητημάτων παιδαγωγικής φύσης, καθώς και ο περιορισμός του κόστους λειτουργίας του, παράμετρος που αναδεικνύεται ιδιαίτερα σημαντική στην παρούσα οικονομική συγκυρία.

Προς την κατεύθυνση αυτή επισημαίνονται τα εξής:
• Απαιτείται η προσεκτική χαρτογράφηση των σχολείων ως προς τη διαθέσιμη υλικοτεχνική υποδομή, προκειμένου αυτά να λειτουργήσουν ως Ολοήμερα. Επίσης, είναι αναγκαίο να πραγματοποιηθεί μελέτη σχετικά με τις παιδαγωγικές συνέπειες της εισόδου των ειδικοτήτων στο Ολοήμερο, τα πορίσματα της οποίας θα επιτρέψουν στοχευμένες παρεμβάσεις ως προς την οργάνωση και τη λειτουργία του Ολοήμερου Σχολείου.
• Η δικτύωση των σχολικών μονάδων σε τοπικό επίπεδο μπορεί να συμβάλει στην αποδοτικότερη διαχείριση του εκπαιδευτικού δυναμικού, στην επίλυση προβλημάτων που συνδέονται με τις κτιριακές ελλείψεις ή τους περιορισμούς ως προς την εγγραφή των μαθητών σε συγκεκριμένα σχολεία και στην αξιοποίηση προσωπικού  που συνδέεται με κρίσιμες για την παιδική ηλικία πλευρές της προσωπικότητάς τους ή της ζωής τους εν γένει (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.λπ.). Επίσης, μπορεί να διευκολύνει την ουσιαστικότερη σύνδεση του δικτύου σχολείων με το Δήμο ή τη γειτονιά, υποστηρίζοντας τη λειτουργία τους ως φορέων πολλαπλών δραστηριοτήτων (π.χ. πολιτιστικών εκδηλώσεων, εργαστηρίων, τοπικών δράσεων), καθώς και στην εξεύρεση λύσης στο κρίσιμο ζήτημα της διατροφής των μαθητών. Σε κάθε περίπτωση, η δικτύωση των σχολικών μονάδων θα επιτρέψει στα σχολεία να λειτουργήσουν ως ενισχυμένες κοινότητες μάθησης, με καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων μέσων και πόρων, ανάπτυξη συνεργασιών, ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών, ανάληψη κοινών δράσεων και πρωτοβουλιών.
• Ως προς τη διδακτική/μαθησιακή διαδικασία, κρίνεται απαραίτητη η μείωση της ύλης στα σχολικά βιβλία ή και η ανανέωση αρκετών σχολικών βιβλίων με βάση τις σύγχρονες παιδαγωγικές απαιτήσεις, γεγονός που θα επιτρέψει στον εκπαιδευτικό να ενσωματώσει στην καθημερινή εκπαιδευτική του πρακτική δραστηριότητες βιωματικής- συμμετοχικής μάθησης, διαφοροποιημένης διδασκαλίας, συνεργατικής/συλλογικής διερεύνησης των θεμάτων κ.λπ. Ομοίως, προς την ίδια κατεύθυνση υπογραμμίζεται η σημασία της ουσιαστικής μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών μέσα από σοβαρά προγράμματα επιμόρφωσης, τόσο για την παροχή της απαραίτητης παιδαγωγικής κατάρτισης στους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας που διδάσκουν στο Ολοήμερο Δημοτικό όσο και για τον εκσυγχρονισμό των γνώσεων και των επαγγελματικών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι έτοιμοι να διαχειριστούν περισσότερο σύνθετα μαθησιακά περιβάλλοντα επιτυγχάνοντας τα καλύτερα αποτελέσματα για τους μαθητές τους. 

Αναφέρουμε χωριστά, τέλος, τις ακόλουθες προϋποθέσεις/στόχους για την επιτυχή εφαρμογή του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου:
• Η σχολική ηγεσία παίζει κρίσιμο ρόλο στη λειτουργία ενός αυτόνομου ολοήμερου σχολείου. Μεταξύ άλλων, εμπνέει το όραμα του σχολείου, κινητοποιεί τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών, υποστηρίζει τη διατήρηση ενός αρμονικού σχολικού περιβάλλοντος προς όφελος όλων των εμπλεκομένων, αναπτύσσει πρωτοβουλίες που συνδέονται με τις ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας.
Απαιτείται, συνεπώς, η ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή με νέες αρμοδιότητες που στο υφιστάμενο πλαίσιο περιορίζονται κυρίως σε γραφειοκρατικά καθήκοντα. Και σε αυτήν την περίπτωση, η επιμόρφωση των Διευθυντών σε θέματα ηγεσίας και διοίκησης προκύπτει αναγκαία.
• Η ενίσχυση της αυτονομίας του σχολείου συνεπάγεται, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση της λειτουργίας ενός δημοκρατικού σχολείου, το οποίο μπορεί να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην εξέλιξη των μαθητών αλλά και στην προαγωγή της έννοιας της δημοκρατίας. Το δημοκρατικό σχολείο θα πρέπει να στηρίζεται στη δημιουργία  ισχυρών δημοκρατικών δομών και διαδικασιών, οι οποίες θα ρυθμίζουν την καθημερινή σχολική ζωή (π.χ. όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, έμφαση στην ανάπτυξη οριζοντίων σχέσεων, ενδυνάμωση του Συλλόγου Διδασκόντων, του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, των συλλογικών μαθητικών οργάνων κ.λπ.) αλλά και στη δημιουργία ενός δημοκρατικού Προγράμματος Σπουδών, με δημοκρατική σκοποθεσία, που δίνει έμφαση στο δημοκρατικό τρόπο οργάνωσης της σχολικής εργασίας, στην αντιστάθμιση των δυσκολιών, στη διαφοροποίηση της διδασκαλίας, στην αποδοχή και την κατανόηση μέσα από τη συλλογικότητα στην καθημερινή λειτουργία του σχολείου κ.λπ. 

1.1.Γενίκευση ολοήμερου./[Β]
(Η γενίκευση του Ολοήμερου Σχολείου αποτελεί βασική προτεραιότητα στην υπό εξέλιξη μεταρρυθμιστική προσπάθεια, με επιδίωξη να τεθεί σε εφαρμογή από τη σχολική χρονιά 2016-17.) 

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sillalitirio-ekpaideutikoi.jpg
Αξιολόγηση: Ανυποχώρητη η βάση των εκπαιδευτικών - Ηδη 24 ΣΕΠΕ/ΕΛΜΕ επαναπροκήρυξαν απεργία-αποχή
Ο αγώνας στα χέρια των Πρωτοβάθμιων σωματείων και των εκπαιδευτικών - Ζητούν επαναπροκήρυξη απεργίας-αποχής και από τις Ομοσπονδίες
Αξιολόγηση: Ανυποχώρητη η βάση των εκπαιδευτικών - Ηδη 24 ΣΕΠΕ/ΕΛΜΕ επαναπροκήρυξαν απεργία-αποχή
γιαγιά
«Νταντάδες της γειτονιάς»: Πώς θα λάβουν έως και 500 ευρώ παππούδες και γιαγιάδες
Πώς μπορούν οι γιαγιάδες, οι παππούδες, οι θείοι και οι νονοί να εισπράττουν 500 ευρώ από το πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς»;
«Νταντάδες της γειτονιάς»: Πώς θα λάβουν έως και 500 ευρώ παππούδες και γιαγιάδες
ilikiomenos
Θεσσαλονίκη: Ιδιοκτήτες γηροκομείου καταδικάστηκαν για τον θάνατο τετραπληγικού που κάηκε ζωντανός
Δεν λειτούργησε η πυρανίχνευση στο θάλαμο του άτυχου άνδρα
Θεσσαλονίκη: Ιδιοκτήτες γηροκομείου καταδικάστηκαν για τον θάνατο τετραπληγικού που κάηκε ζωντανός
ΔΥΠΑ ΟΑΕΔ
ΔΥΠΑ: Τα οριστικά αποτελέσματα για τη νέα δράση επαγγελματικής κατάρτισης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης
Η πιλοτική δράση υλοποιείται στο πλαίσιο συνεργασίας της ΔΥΠΑ με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) και στοχεύει στην παροχή...
ΔΥΠΑ: Τα οριστικά αποτελέσματα για τη νέα δράση επαγγελματικής κατάρτισης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης