Thumbnail
του Κώστα Παπαχρήστου

ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΚΩΣΤΑΣ (Σχ. Σύμβουλος Δημ. Εκπ/σης)*

[email protected]

Τηλ.: 6946459606 & 210 8063626

(Με αφορμή την Εκδήλωση στο ΥΠ.Π.Ε.Θ. -  Δευτέρα 18-4-2016 – για τη Διαπολιτισμική Εκπ/ση)

Εισαγωγική παρατήρηση

Μια ακόμη εκδήλωση, που ευχόμαστε να είναι καθοριστική, όσον αφορά τα Προγράμματα Διαπολιτισμικής Εκπ/σης και τη χάραξη (;) πολιτικής για τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση.  Τριάντα (30), σχεδόν,  χρόνια ζούμε με τα Προγράμματα αυτά, τα οποία με την υλοποίηση των Παν/μίων έχουν προσφέρει ένα τεράστιο πλούτο σε εκπαιδευτικό υλικό και έχουν δαπανηθεί εκατομμύρια ευρώ.

Πού αλήθεια βρίσκεται αυτό; έχει κατατεθεί στο ΥΠ.Π.Ε.Θ.; έχει γίνει κτήμα του εκπαιδευτικού κόσμου;

Είναι αλήθεια ότι το εκπαιδευτικό υλικό έχει κατατεθεί αρκετές φορές τα προηγούμενα χρόνια στο ΥΠ.Π.Ε.Θ. από τα Παν/μια, αλλά κανείς δεν ξέρει πού και ποια είναι η τύχη του. Κι αυτό γιατί δεν υπήρξε και δεν υπάρχει συνέχεια στις εκπαιδευτικές πολιτικές, δεν υπήρξε και δεν υπάρχει μια ομάδα συντονισμού και παραγωγής πολιτικής για τη Διαπολιτισμική Εκπ/ση, μέχρι τις μέρες μας στο Υπουργείο Παιδείας.

Γιατί, δυστυχώς, οι αρμόδιες με την Εκπ/ση και τα σχολεία Δ/νσεις (Σπουδών Α/θμιας & Δ/θμιας Εκπ/σης) δεν εμπλέκονται (σωστότερα δεν τις αφήνουν) ενεργά και το «παιχνίδι» γίνεται σε επίπεδο Διαχειριστικής αρχής και ΕΥΕΕΔ, δηλ. να «έχουμε παραδοτέα» και εκεί ολοκληρώνονται οι προσπάθειες!

Αυτό δυστυχώς γίνεται και με το πρόγραμμα της Σχολικής Βίας/ Εκφοβισμού (βλ. ΕΥΕΕΔ), το οποίο δεν έχει καμία χρησιμότητα για την εκπαιδευτική κοινότητα εδώ και τρία (3) χρόνια!

Με την ελπίδα η Πολιτική Ηγεσία του ΥΠ.Π.Ε.Θ. να δει πιο ουσιαστικά τα θέματα της διαπολιτισμικής και αντιρατσιστικής εκπ/σης, να χαράξει μια μακρόπνοη πολιτική, να διαμορφώσει σχετική νομοθεσία, να εμπιστευτεί τα στελέχη της εκπαίδευσης και να τα εμπλέξει ενεργά στη χρησιμοποίηση τους εκπαιδευτικού υλικού για τη διάχυση στις σχολικές μονάδες και τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καταθέτουμε τις σχετικές με το θέμα προτάσεις μας.

ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Θέση 1η:

Η κατάθεση Προτάσεων για τα Προγράμματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης δεν μπορεί να είναι μια «τεχνοκρατική» διαδικασία, αλλά μια ουσιαστική διαδικασία με βάση τις προτεραιότητες των ασκούμενων πολιτικών.

Θέση 2η:

Χρειάζονται οι αναγκαίες κατευθύνσεις και οδηγίες προκειμένου τα Προγράμματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης να είναι πιο Αποτελεσματικά όσον αφορά στο Σχεδιασμό, την Παρακολούθηση & Εποπτεία, τον Έλεγχο και την Αξιολόγηση των δράσεων από το ΥΠ.Π.Ε.Θ.., μέσω των  Διευθύνσεων Σπουδών Α/θμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης.

  • Για τον συντονισμό των ενεργειών σε επίπεδο ΥΠ.Π.Ε.Θ..  και την αποτελεσματικότερη εφαρμογή  προγραμμάτων και δράσεων διαπολιτισμικής & αντιρατσιστικής  εκπαίδευσης και στήριξης της εκπαιδευτικής κοινότητας και των σχολικών μονάδων της χώρας  προτείνεται:

Διαμόρφωση Ομάδας πολιτικής και κατευθύνσεων για τη Διαπολιτισμική & Αντιρατσιστική Εκπαίδευση - Συντονισμού & Εποπτείας των Διαπολιτισμικών Προγραμμάτων και Δράσεων.

 Η Ομάδα αυτή θα έχει  την ευθύνη της κεντρικής πολιτικής καθοδήγησης και στήριξης των αρμοδίων Διευθύνσεων του ΥΠ.Π.Ε.Θ.. σε θέματα ένταξης  των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων - μαθητών Ρομά – αλλοδαπών- μουσουλμανοπαίδων – παλιννοστούντων  στην εκπαίδευση  και  σε ζητήματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

Ειδικότερα θα έχει ρόλο που  αφορά:

  1. Στον συντονισμό όλων των ενεργειών, των προγραμμάτων και δράσεων διαπολιτισμικού – αντιρατσιστικού περιεχομένου που υλοποιούνται στην εκπαιδευτική κοινότητα, και αφορούν στην άρση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων και την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής.

  2. Στην συγκέντρωση και αξιοποίηση των διαμορφωμένων εκπαιδευτικών εργαλείων, τα οποία εφαρμόστηκαν μέχρι τώρα στην εκπαίδευση από τα πανεπιστήμια της Χώρας.

  3. Στην ανάγκη για άντληση όλων των απαραίτητων κοινωνικών και εκπαιδευτικών δεδομένων των διαπιστωμένων εκπαιδευτικών αναγκών και των εντοπισμένων  προβλημάτων κατά περιοχή για τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό των δράσεων του ΥΠ.Π.Ε.Θ.  για το επόμενο χρονικό διάστημα.

  4. Στο σχεδιασμό την υποστήριξη και την εποπτεία των δράσεων που υλοποιούνται στην εκπαιδευτική κοινότητα.

5.Στον σχεδιασμό εξειδικευμένης και συνεχιζόμενης επιμόρφωσης και ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών.

  1. Στην παροχή οδηγιών και κατευθύνσεων προς τη σχολική κοινότητα.

  2. Στην ανάπτυξη δικτύων υποστήριξης καθώς και  παρακολούθησης της δραστηριότητας Φορέων και Οργανισμών, οι οποίοι συνδέονται με πρωτόκολλα συνεργασίας με το ΥΠ.Π.Ε.Θ. και δραστηριοποιούνται για την προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού.

  3. Στην συλλογή ερευνητικών δεδομένων, την εκπόνηση μελετών κ.τ.λ.

  4. Στην υποστήριξη του δικτυακού κόμβου ενημέρωσης των σχολικών μονάδων.

  5. Στο εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για την Διαπολιτισμική Εκπαίδευση σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια.   

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΕΡΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ  ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ – ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ  & ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

(Αλλοδαπών - Παλιννοστούντων – Ρομά - Μουσουλμανοπαίδων )

Δράσεις για άμεση ένταξη και ενεργοποίηση, μέσω της έκδοσης πρόσκλησης

ΠΛΑΙΣΙΟ

Η διαπολιτισμική/αντιρατσιστική εκπαίδευση πρέπει να διαπερνά όλα τα Προγράμματα και τις Δράσεις τους. Θα αφορά και θα απευθύνεται σε όλους τους μαθητές, γηγενείς ή μη, και σε όλους τους τύπους σχολείων κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας. Η επίτευξη αυτής της εκπαίδευσης προϋποθέτει την υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών διδασκαλίας (συνεργατική διδασκαλία, διδασκαλία ομότιμων ομάδων, διαθεματική προσέγγιση, μέθοδος project  κτλ).

Σκοπός 1: Αξιοποίηση των πολιτισμικών κεφαλαίων της κάθε σχολικής μονάδας στο εκπαιδευτικό έργο.

Σκοπός 2: Διαπολιτισμική/Αντιρατσιστική εκπαίδευση που δε θα αφορά αποκλειστικά τους αλλοδαπούς μαθητές, αλλά θα επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να λαμβάνουν υπόψη τους την ετερογένεια των σχολικών τάξεων. Ετερογένεια η οποία αφορά το διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο, τα διαφορετικά κίνητρα και ενδιαφέροντα των μαθητών, το διαφορετικό ρυθμό και τρόπο ανάπτυξης των γλωσσικών και άλλων δεξιοτήτων και τις διαφορετικές μαθησιακές εμπειρίες.

Η διαπολιτισμική ιδέα πρέπει να διαπερνά ως αρχή, δομή και λειτουργία όλα τα δημόσια σχολεία. Το δημόσιο σχολείο για να υπηρετήσει τους παραπάνω στόχους  λειτουργεί ως ολοήμερο, παρέχει στους μαθητές τη δυνατότητα να επιλέγουν μαθήματα που θα αναπτύσσουν τις ιδιαίτερες κλίσεις τους, έχει μαθητές γηγενείς και αλλόγλωσσους και  τους προσφέρει από κοινού διδασκαλία, δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να μελετούν τα μαθήματά τους μέσα στο σχολείο με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, διαθέτει εκπαιδευτικούς ευέλικτους στη διδακτική μεθοδολογία, παρέχει διδασκαλία της ιστορίας και της γλώσσας της χώρας προέλευσης των μαθητών, της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών και άλλων καινοτόμων προσεγγίσεων.

Προτάσεις για ένταξη στις υλοποιούμενες Δράσεις, για Εμπλουτισμό των Δράσεων και αναγκαίων Αλλαγών με έμφαση στην ενίσχυση βασικών στοιχείων/τομέων των Προγραμμάτων

Βασικές δράσεις όλων των Προγραμμάτων για Ολοκληρωμένη παρέμβαση θα πρέπει να είναι:

α) Η επιμόρφωση, β) η ενισχυτική διδασκαλία  γ) η  ψυχοκοινωνική στήριξη και δ) η προώθηση νέας δράσης για την αντιμετώπιση του Ρατσισμού, της Ξενοφοβίας και της Ισλαμοφοβίας.

Δράση 1: Υποστήριξη της λειτουργίας Τάξεων Υποδοχής (Τ.Υ.) και των Φροντιστηριακών Τμημάτων (Φ.Τ.)

  • Οι δραστηριότητες της δράσης 1 δεν θα αποβλέπουν μόνο στην υποστήριξη της σωστής λειτουργίας του θεσμού των Τάξεων Υποδοχής (Τ.Υ.) και των (Φ.Τ.), αλλά θα υποστηρίζουν το σύνολο των εκπαιδευτικών του σχολείου και τους εκπαιδευτικούς στις κανονικές τάξεις, αφού όλοι έχουν στην τάξη τους αλλοδαπούς μαθητές, με στόχο:

-τη σύνδεση της διδασκαλίας στις Τ.Υ. με το Αναλυτικό Πρόγραμμα
-το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση ειδικών πρακτικών για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας σε παιδιά με διαφορετικά χαρακτηριστικά διγλωσσίας  και με διαφορετικές ηλικίες.

Θεωρείται δηλ. αναγκαία η συνολική παρέμβαση σε κάθε σχολείο για να αντιμετωπιστούν όλα τα προβλήματα και να προσεγγιστούν από διαφορετικές πλευρές τα προβλήματα της ένταξης των μαθητών  στο σχολείο.

  • Προσλήψεις των κλάδων εκπαιδευτικών στα διαπολιτισμικά προγράμματα.

Αναφορικά με τις προσλήψεις εκπαιδευτικών όλων των κλάδων που απαιτούνται στα προγράμματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και την απασχόληση αυτών κατά την διάρκεια του Ωρολογίου προγράμματος στις σχολικές μονάδες της χώρας μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020, προτείνεται η έγκαιρη πρόσληψη από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. με στόχο την  διασφάλιση των επαγγελματικών  δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και την ισότιμη μοριοδότησή τους ως  αναπληρωτές που προσλαμβάνονται από το ΥΠ.Π.Ε.Θ..

Σε κάθε περίπτωση βασικός στόχος να είναι να υπάρχει συντονισμός ενεργειών όλων των δομών  (σχολικών μονάδων – στελεχών – ΥΠ.Π.Ε.Θ. – ΕΥΕΕΔ- Παν/μίων) και να έχουν ολοκληρωθεί  οι διαδικασίες πρόσληψης για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων που χρήζουν υποστήριξης  και την έγκαιρη στελέχωσή τους.

  • Για την ανίχνευση του επιπέδου ελληνομάθειας των μαθητών (αξιοποιούνται τα εργαλεία και η διαπιστωτική εξέταση των προγραμμάτων). Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ποια τεστ χρησιμοποιούνται και αν έχουν την αναγκαία πιστοποίηση από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. (Ι.Ε.Π).

Δράση 2: Καλλιέργεια κλίματος διαπολιτισμικής επικοινωνίας σε επίπεδο σχολείου.

- η διαμόρφωση κλίματος διαπολιτισμικού διαλόγου, σεβασμού και επικοινωνίας σε επίπεδο σχολικής μονάδας, μέσα από την ανάδειξη της διαφορετικότητας, ως σημαντικής συνιστώσας για τη μάθηση του συνόλου των μαθητών (γηγενών – αλλοδαπών και παλιννοστούντων), καθώς και την καλλιέργεια των κύριων δεξιοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας.

Για το λόγο αυτό να αναπτυχθούν δραστηριότητες εντός ή και εκτός σχολικής μονάδας, με δραστηριότητες «παρασχολικού» χαρακτήρα (επισκέψεις, εκδρομές, θεατρικές–καλλιτεχνικές ομάδες, κ.ά.).

  • Βασική Παράμετρος που πρέπει να ενταχθεί είναι η αντιμετώπιση του Ρατσισμού, της Ξενοφοβίας και της Ισλαμοφοβίας στο πλαίσιο διαμόρφωσης μιας Αντιρατσιστικής εκπαίδευσης με έμφαση στην υπεράσπιση των Δικαιωμάτων όλων των μαθητών, σε ένα σχολείο για όλους τους μαθητές.

  • Ένα σημαντικό θέμα που αναδεικνύεται και το οποίο αποτελούσε ανέκαθεν επιδίωξη των εκπαιδευτικών μονάδων στο πλαίσιο του εκδημοκρατισμού του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η συνεργασία του σχολείου με τους γονείς των μαθητών και

  • Η Πρόληψη Συγκρούσεων, ανεπιθύμητων συμπεριφορών,  αντιμετώπιση προκαταλήψεων – διακρίσεων, φαινομένων ενδοσχολικής βίας & εκφοβισμού

Δράση 3: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.

  • Βασικό ρόλο στις  δράσεις επιμόρφωσης  (με την μορφή της ενδοσχολικής επιμόρφωσης εργαστηριακού και βιωματικού τύπου) των εκπαιδευτικών των σχολείων που  προσλαμβάνονται από το ΥΠ.Π.Ε.Θ., να έχουν τα Πανεπιστήμια. 

  • Στα θέματα της Επιμόρφωσης  (διαπολιτισμική/αντιρατσιστική εκπαίδευση, θέματα διδακτικής της ελληνικής γλώσσας, σχέσεων και συμπεριφορών), θα πρέπει να προστεθούν ενότητες που αφορούν τα θέματα ξενοφοβίας ή και ισλαμοφοβίας, τα στερεότυπα  τις προκαταλήψεις, τις διακρίσεις κ.λ.π..

  • Η επιμόρφωση να είναι Διαφοροποιημένη από σχολείο σε σχολείο και από Περιφέρεια σε Περιφέρεια και να στηρίζεται στη διερεύνηση των αναγκών και των στόχων των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών.

  • Στις ομάδες στόχους  να ενσωματωθούν «οργανικά»  οι Διευθυντές/ντριες όλων των σχολικών μονάδων και όλοι οι Σχολικοί Σύμβουλοι για την απόκτηση εμπειρίας και την αποτελεσματικότερη διάχυση των καλών πρακτικών  σε όλα τα σχολεία της χώρας.

Δράση 4: Ενίσχυση της μητρικής γλώσσας των μαθητών.

  • Στο πλαίσιο αυτό να συνεχιστεί η υλοποιούμενη δράση (που είχε σταματήσει) με την εισαγωγή της μητρικής γλώσσας και του πολιτισμού των χωρών προέλευσης των μαθητών και από δίγλωσσους εκπ/κούς (μετά την επιμόρφωσή τους σε σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας και στην εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στο μάθημα της γλώσσας).

  • Η διδασκαλία αυτή θα αφορά τις γλώσσες των κύριων χωρών αποστολής (Αλβανικά, Ρωσικά, Βουλγαρικά, Αραβικά και κινέζικα). Για την τέλεσή της, θα ζητείται, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο, η υποστήριξη των χωρών αποστολής.

  • Να προσδιοριστούν τα κριτήρια επιλογής των διδασκόντων και θα γίνει επεξεργασία προτάσεων εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τις μητρικές γλώσσες των μαθητών της ομάδας-στόχου.

  • Να ενταχθούν δράσεις συνεργασίας με τη Τοπική Αυτοδιοίκηση και όσων Δήμων επιθυμούν τη διδασκαλία των μητρικών γλωσσών για τους πολίτες άλλων χωρών που κατοικούν στο Δήμο τους (Σήμερα αυτό γίνεται από τους Δήμους χωρίς σχέδιο, χωρίς έλεγχο τι και πώς διδάσκεται…)

Δράση 5: Προγράμματα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης εκπαιδευτικών, μαθητών και οικογένειας

  • Η δράση αυτή πρέπει να ενισχυθεί και να επεκταθεί σε περισσότερα σχολεία. Να απευθυνθεί σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και όσων σχολικών μονάδων επιθυμούν να ενταχθούν.

  • Εκτός των βασικών παρεμβάσεων, να παρέχεται βοήθεια στους εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στην τάξη, αλλά και το σχολείο.

  • Τα σεμινάρια στους εκπαιδευτικούς να βασίζονταν στις αρχές της βιωματικής μάθησης και να έχουν ως στόχο να καλλιεργήσουν οι εκπαιδευτικοί δεξιότητες και τεχνικές επικοινωνίας και εμψύχωσης της ομάδας, την καλλιέργεια κλίματος συνεργασίας μέσα στην τάξη και αντιμετώπισης ψυχοκοινωνικών προβλημάτων.

  • Επέκταση της επιμόρφωσης σε θέματα ψυχοκοινωνικής στήριξης των μαθητών και βελτίωσης των σχέσεων του σχολείου με την οικογένεια.

Δράση 6: Σύνδεση σχολείου και κοινότητας.

  • Στο πλαίσιο της δράσης αυτής να αναπτυχθούν δραστηριότητες  ενδυνάμωσης του ρόλου των γονέων, εμπλοκής και συμμετοχής της οικογένειας στο σχολείο και συνεργασίας με την κοινότητα.

  • Στόχος θα πρέπει να είναι η δημιουργία του σχολείου ως ενός Οργανισμού και μιας Κοινότητας Μάθησης και Συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων, διευθετώντας βασικά οργανωτικά ζητήματα και ζητήματα συμμετοχικότητας και πρόσβασης. Η δράση να επικεντρώνεται: στους γονείς (ομάδα στόχος), τις ανάγκες τους, αλλά και στην προώθηση ευρύτερα διαπολιτισμικών ικανοτήτων.

«Γενικό πλαίσιο για την εκπαίδευση των Ρομά και προτεινόμενες δράσεις για το θεματικό στόχο 10».

Η μέριμνα για την εκπαίδευση των παιδιών Ρομά αποτελεί μέρος του κεντρικού  στόχου της Εθνικής Στρατηγικής για την κοινωνική ένταξη των Ρομά, που είναι  η διασφάλιση της ισότιμης και ανεμπόδιστης πρόσβασης και συμμετοχής τους σε θεμελιώδη δικαιώματα και ελευθερίες με μακροπρόθεσμο στόχο την ιδίοις δυνάμεις ενεργητική συμμετοχή τους στις πάσης φύσεως δομές της πολιτείας.

Στο πεδίο της εκπαίδευσης στόχοι του Προγράμματος και στόχοι στρατηγικής σημασίας πρέπει να  αποτελούν:

  • Η ισότιμη και ανεμπόδιστη πρόσβαση και συμμετοχή όλων των παιδιών και νέων Ρομά στην εκπαίδευση με έμφαση:

  • α) στην προσχολική ηλικία,

  • β) την έγκαιρη εγγραφή στην Α΄ Δημοτικού,

  • γ) την ενίσχυση των παιδιών για τη μετάβασή τους από τη μια βαθμίδα της εκπαίδευσης στην άλλη,

  • η καταπολέμηση της σχολικής διαρροής και της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου

  • η ενεργητική συμμετοχή των παιδιών, εφήβων, νέων και ενηλίκων Ρομά σε όλες τις δομές και βαθμίδες της εκπαίδευσης.

  • Η ενίσχυση της μετάβασης από την Πρωτοβάθμια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Πιλοτική εφαρμογή εξειδικευμένων προγραμμάτων μετάβασης,

  • Δημιουργία και παράλληλη θεσμοθέτηση Τμημάτων (τύπου Τάξεων Υποδοχής) στα Γυμνάσια, όπου θα παρέχεται εντατική εκπαίδευση από εκπαιδευτικούς για την απόκτηση του απολυτηρίου Δημοτικού σε εφήβους Ρομά, οι οποίοι δεν έχουν αποκτήσει απολυτήριο Δημοτικού και οι οποίοι δε μπορούν να παραμείνουν στο Δημοτικό Σχολείο μετά το 16ο έτος της ηλικίας τους βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας. Η δράση αυτή υλοποιείται σε συνέργεια με τα Κέντρα Στήριξης Ρομά και Ευπαθών Κοινωνικών Ομάδων του ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού».

  • Η υποστήριξη της σχολικής φοίτησης:

  • Δημιουργία κινητών μονάδων  εξωδιδακτικής και δημιουργικής απασχόλησης παιδιών, εφήβων και ενηλίκων Ρομά

  • Θερινές Κατασκηνώσεις

  • Σύνδεση των οικισμών και των σχολείων με πολιτιστικές – αθλητικές και άλλες δράσεις και προγράμματα σε επίπεδο ΟΤΑ και Περιφερειών.

  • Οι Δράσεις θα πρέπει να εστιαστούν σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά ή/και Γυμνάσια/Λύκεια όπου φοιτά υψηλός αριθμός μαθητών Ρομά, πλησίον του τόπου διαμονής τους και σε συνεργασίες με τους Ο.Τ.Α. για τη δημιουργία χώρων καθαριότητας που να εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες υγιεινής των μαθητών και των οικογενειών τους.

ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ

  • Η καταπολέμηση του αναλφαβητισμού των εφήβων, νέων, ενηλίκων Ρομά / Η ενίσχυση της πρόσβασής τους σε δομές Δια Βίου Εκπαίδευσης και Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης/ Εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες

  • Η ενημέρωση – εκπαίδευση των οικογενειών σε θέματα σχολικής φοίτησης, υγιεινής, πρόληψης / Παροχή συμβουλευτικής και ψυχοκοινωνική στήριξη

  • Η παροχή ενισχυτικής διδασκαλίας σε φοιτούντες μαθητές Ρομά στα σχολεία (υποστήριξη της λειτουργίας των Τάξεων Υποδοχής/ παροχή διαφοροποιημένης μάθησης).

ΠΑΙΔΙΑ ΡΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

  • Η παροχή ειδικής μέριμνας και φροντίδας για παιδιά Ρομά με ειδικές ανάγκες – Η διασύνδεση των οικογενειών με τις αρμόδιες υπηρεσίες/ παροχή εξατομικευμένης διδασκαλίας/ συνεκπαίδευση

  • Η παροχή ειδικής μέριμνας για διασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών (ενδεικτικά: παιδική εργασία και εκμετάλλευση, κύηση και σύναψη γάμου ανηλίκων Ρομά, ενδοοικογενειακή βία, παιδιά Ρομά με αναπηρία)

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  1. Επιμόρφωση των στελεχών εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών για θέματα που σχετίζονται με:

    α) την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά,

    β) τη σχολική διαμεσολάβηση, 

    γ) τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών,

    δ) τη διδακτική, τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική, διαχείριση τάξη, παραγωγή και χρήση      εξειδικευμένου διδακτικού υλικού και άλλων παιδαγωγικών πρακτικών.

  1. Η επιμόρφωση – κατάρτιση και αξιοποίηση σχολικών διαμεσολαβητών Ρομά για την ανάπτυξη σχεδιασμού και υλοποίηση bottom up δράσεων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο

  2. Η εκπόνηση εκστρατείας – καμπάνιας ενημέρωσης του γενικού πληθυσμού σε εθνικό επίπεδο για τα ζητήματα που αφορούν στην ισότιμη και ανεμπόδιστη πρόσβαση των Ρομά στην εκπαίδευση.

Οι ανωτέρω στόχοι σχεδιάζονται και εξειδικεύονται σε επίπεδο παρεμβάσεων μέσα σε ένα πλαίσιο προληπτικής, πολυτομεακής, ολιστικής και εξειδικευμένης ανά περιοχή και ομάδα - στόχο παρέμβασης.

Οι παρεμβάσεις αποτελούν συνισταμένη εθνικών στρατηγικών όπως η  Εθνική Στρατηγική Κοινωνικής Ένταξης, η Εθνική Στρατηγική για τους Ρομά και η Εθνική Στρατηγική για την ένταξη των πολιτών τρίτων χωρών.

Οι εξειδικευμένες δράσεις που στοχεύουν στη διασφάλιση της ισότιμης και ανεμπόδιστης πρόσβασης των Ρομά στις όποιες εκπαιδευτικές δομές του κράτους δρουν σε συνέργεια και συμπληρωματικότητα  με τις αντίστοιχες δράσεις συναρμόδιων Υπουργείων και Φορέων.

  • Οι παρεμβάσεις για την εκπαίδευση των Ρομά εκτείνονται με χρονικό ορίζοντα το 2020, προσβλέποντας στην επίτευξη των γενικών στόχων της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» για την κοινωνική ένταξη.  

  • Οι παρεμβάσεις συνδέονται και υποστηρίζονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης. Οι εξειδικευμένες bottom up παρεμβάσεις επηρεάζουν την εξειδίκευση του θεσμικού πλαισίου της εκπαίδευσης για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, επηρεάζουν την εξειδίκευση της Εθνικής Στρατηγικής για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά και το αντίστροφο,  στο πλαίσιο δύο παράλληλων αλληλοδιαμορφούμενων διαδικασιών.

Οι μηχανισμοί σχεδιασμού, παρακολούθησης, ελέγχου, αξιολόγησης των εκπαιδευτικών πολιτικών που εφαρμόζονται για την ομάδα-στόχο Ρομά υλοποιούνται σε συνεργασία με:

α) τις αρμόδιες Διευθύνσεις και υπηρεσίες (κεντρικές και αποκεντρωμένες) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων,

β) την Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά,

γ) τις αρμόδιες Διευθύνσεις και υπηρεσίες (κεντρικές και αποκεντρωμένες) των συναρμόδιων Υπουργείων.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Οι δράσεις του Προγράμματος να περιλαμβάνουν:

  • Ολιστικές παρεμβάσεις για παιδιά Ρομά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με στόχο την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, την καταπολέμηση της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και τη μείωση της σχολικής διαρροής.

  • Παροχή ειδικής μέριμνας και φροντίδας για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του παιδιού και την καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.

 

*Στη διαμόρφωση των προτάσεων συμμετείχαν οι Εκπαιδευτικοί: 

         Κεφαλίδου Άρτεμις και

         Παγώνη Παρασκευή

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκπαιδευση
Τι συμβαίνει στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής - Γιατί η ΟΛΜΕ καταγγέλλει τον Διευθυντή της;
Συνεχόμενες απορρίψεις μεταπτυχιακών λόγω «έλλειψης συνάφειας». Ακριβώς η ίδια ταλαιπωρία περιμένει πολλούς εκπιδευτικούς που έχουν αιτηθεί άδεια...
Τι συμβαίνει στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής - Γιατί η ΟΛΜΕ καταγγέλλει τον Διευθυντή της;
Γυναικοκτονία στους Αγίους Αναργύρους
Γυναικοκτονία στους Αγίους Αναργύρους: Η μήνυση του πατέρα της Κυριακής σε βάρος των αστυνομικών
«Ο πόνος και ο θυμός του επιτείνονται και φυσικά θέλει να διαλευκανθεί η υπόθεση σε βάθος από όλες τις πλευρές»
Γυναικοκτονία στους Αγίους Αναργύρους: Η μήνυση του πατέρα της Κυριακής σε βάρος των αστυνομικών
εκπαιδευση
Με αφορμή την παραίτηση διευθυντή δημοτικού σχολείου στο Λασίθι και τις πιέσεις του υπουργείου Παιδείας
Κάθε απόπειρα ενεργοποίησης κυρώσεων με βάση το άρθρο 56 του 4823/21 σε συνάδελφους διευθυντές/ντριες και προϊστάμενους/νες θα είναι πράξη παράνομη,...
Με αφορμή την παραίτηση διευθυντή δημοτικού σχολείου στο Λασίθι και τις πιέσεις του υπουργείου Παιδείας