Thumbnail
Η επιτροπή Λιάκου εισηγήθηκε τράπεζα θεμάτων στο Λύκειο

"Τα θέματα των εξετάσεων της Α’ Λυκείου θα ορίζονται κατά ένα μέρος από τους διδάσκοντες και κατά ένα μέρος θα αντλούνται από τράπεζα θεμάτων" αναφέρεται στο τελικό υπόμνημα της επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία.

Το Υπόμνημα της επιτροπής Α.Λιάκου για την  αναδιοργάνωση της μέσης εκπαίδευσης και την είσοδο στα ΑΕΙ-ΤΕΙ "προτάσεις και προβλήματα" σημειώνει μέσα μεταξύ άλλων πως η τράπεζα θεμάτων θα εμπλουτίζεται διαρκώς με θέματα που θα κατατίθενται από όλους τους διδάσκοντες στην Ελλάδα και θα είναι υπό την παρακολούθηση της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, με τη βοήθεια κατάλληλου λογισμικού (ταξινόμηση κατά θέμα, συγγραφέα, δυσκολία, λέξεις κλειδιά, έλεγχο μοναδικότητας, έλεγχο πνευματικών δικαιωμάτων κλπ).

Ο στόχος θα είναι σε κάθε γνωστικό αντικείμενο να υπάρχουν εκατοντάδες θέματα, τα οποία διαρκώς θα ανανεώνονται. Ας σημειωθεί ότι, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων άλλων χωρών, οι εξετάσεις, όσο σημαντικές και κρίσιμες και αν είναι, δεν διεξάγονται σε κοινά θέματα για όλους τους εξεταζόμενους την ίδια χρονική στιγμή, αλλά σε θέματα διαφορετικά κατά εξεταστικό κέντρο και ενίοτε και κατά εξεταζόμενο.

Παρακάτω να θυμηθούμε τι έλεγαν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, που μάλιστα ήταν κάποια από αυτά τοποθετημένα στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, σχετικά με την τράπεζα θεμάτων

Τ. Κουράκης: Σήκωσαν ψηλά το κεφάλι οι εκπαιδευτικοί με την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων

Τα μηνύματα που έχουμε είναι ότι αυτό ανακούφισε όλα τα παιδιά, όλους τους μαθητές και σήκωσαν ψηλά το κεφάλι και οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι και δια αυτού του τρόπου θα μπορούν να έχουν ένα αυτόνομο διδακτικό ρόλο.

Η Τράπεζα των Θεμάτων, αν πήγαινε από την επόμενη και τη μεθεπόμενη χρονιά και στη συνέχεια, καταλαβαίνετε ότι θα αύξανε τρομακτικά τη σχολική διαρροή, καθώς ο βαθμός δυσκολίας θα μεγάλωνε την αποχώρηση των παιδιών, δηλαδή το να μείνουν στην ίδια τάξη και να φύγουν από το εκπαιδευτικό σύστημα.

Γ. Για να μπορέσω να εξηγήσω και στους πολίτες που μας παρακολουθούν τι είναι η Τράπεζα Θεμάτων, είναι μια τυποποίηση της εξεταστικής διαδικασίας μέσα από γνωστές ερωτήσεις και απαντήσεις σε όλη τη διδακτέα ύλη. Από αυτό, από την Τράπεζα των Θεμάτων σε όλη την Ελλάδα, το 50% των θεμάτων των προαγωγικών τάξεων του Λυκείου θα μπαίνει από αυτήν την Τράπεζα και το 50% από τους διδάσκοντες.

Καταλαβαίνετε ότι με τον τρόπο αυτό καταργείται η αυτονομία του δασκάλου, του καθηγητή, να διδάσκει με τον τρόπο που θέλει, παρακολουθώντας το ρυθμό των μαθητών, έτσι ώστε να είναι επιτυχία ένας μαθητής με χαμηλές επιδόσεις να πάει λίγο καλύτερα και έτσι ώστε να εμπιστεύεται τον καθηγητή και το δάσκαλό του ότι αυτά στα οποία θα εξεταστεί είναι αυτά τα οποία έχει διδαχθεί.

Από την άλλη μεριά, έχουμε την Τράπεζα Θεμάτων, όπου ανεξάρτητα από το τι έχει διδάξει και το πώς το έχει διδάξει το μαθητή ο δάσκαλος και ο καθηγητής, η δασκάλα και η καθηγήτρια ακριβέστερα, θα προστρέχει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις- απαντήσεις, που ενδεχομένως δεν έχει διδαχθεί.

Καταλαβαίνετε ότι αυτή η φαινομενική αντιμετώπιση ίσων ευκαιριών και δυνατοτήτων σε όλη την Ελλάδα εξομοιώνει παιδιά μιας υποβαθμισμένης περιοχής -όπου οι εκπαιδευτικοί αγωνίζονται με νύχια και με δόντια να κρατήσουν τα παιδιά στο σχολείο- με ένα καλό σχολειό, με παιδιά με υψηλές επιδόσεις και τελικώς βάζοντας ίδιας δυσκολίας θέματα σε όλους τους μαθητές. Καταλαβαίνετε ότι αυτοί που πληρώνουν τη νύφη είναι οι μαθητές χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων, με λειψή δυνατότητα να κάνουν φροντιστήρια, άρα και λειψές επιδόσεις.

Βέβαια, ένα πρόσθετο στοιχείο, που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την Τράπεζα Θεμάτων είναι το εξής. Με το υπάρχον σύστημα, πριν το καταργήσουμε και με αυτό το νομοσχέδιο και με το μεθαυριανό, συνυπολογίζονταν ο βαθμός που έπαιρνε το παιδί στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ Λυκείου στην είσοδο στα πανεπιστήμια. Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο καταργούμε τον συνυπολογισμό του βαθμού Α’ και Β’ Λυκείου για τα πανεπιστήμια, ώστε πια πραγματικά ο βαθμός αυτός να αντανακλά μόνο μια επίδοση σε ένα σχολειό και να έχει ένα αυτόνομο ρόλο το Λύκειο.

Τα παραπάνω είχε δηλώσει ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας τον Απρίλιος 2015, καλώντας τους βουλευτές να ψηφίσουν την τροπολογία για κατάργηση της τράπεζας θεμάτων

Α. Μπαλτάς : Η Τράπεζα Θεμάτων έγινε για να πληρωθούν κάποιοι

Στις 10 Φεβρουαρίου του 2015 ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς τονίζει από το βήμα της Βουλής πως η τράπεζα θεμάτων "δεν φτιάχτηκε για να βοηθήσει την εκπαίδευση.Εγινε γιατί καποιοι έπρεπε να πληρωθούν ή να πληρώσουν."

"Η τράπεζα θεμάτων είναι ένα αποθετήριο ερωτήσεων, τις οποίες τα παιδιά ξέρουν εκ των προτέρων. Άρα, όλη η δουλειά των παιδιών, μαζί με τα παράλληλα φροντιστήρια, είναι να μάθουν απ’ έξω τις τρεις-τέσσερις χιλιάδες ερωτήσεις ανά ζήτημα, ώστε να είναι έτοιμα στις εξετάσεις. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη διάλυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την τράπεζα θεμάτων."

Γ. Αμανατίδης: Η κατάργηση της τράπεζας θεμάτων περιορίζει τον ταξικό χαρακτήρα του Νέου Λυκείου


H εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων δεν έτυχε καν πιλοτικής εφαρμογής και ο νόμος 4186 για τον τύπο του νέου λυκείου χρησιμοποίησε μόνον ορισμένα σημεία από το πόρισμα Μπαμπινιώτη, αν και το ίδιο αυτό κείμενο πρότεινε πρώτον ο νέος τύπος να εφαρμοσθεί πιλοτικά, δεύτερον, να αλλάξουν τα αναλυτικά προγράμματα, και τρίτον, να ενισχυθεί ο παιδευτικός χαρακτήρας του λυκείου.
 
Αντί τούτου, όμως, η αλλαγή του εξεταστικού συστήματος και η Τράπεζα Θεμάτων τι έκαναν;

Αύξησαν ή μείωσαν τη μαθητική διαρροή;

Υποβάθμισαν ή αναβάθμισαν τον μορφωτικό ρόλο του λυκείου;

Έκαναν το λύκειο να είναι μια προγύμναση για το πανεπιστήμιο ή όχι;

Μεγάλωσαν την προσφυγή των μαθητών στα φροντιστήρια ή όχι;

Η Τράπεζα Θεμάτων, εν τέλει, ήταν αυτή η αναγκαία κίνηση, με την οποία θα αναβαθμιζόταν η εκπαίδευση;

Η αντίδραση, η οποία υφίσταται αυτήν τη στιγμή απέναντι στην κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων ως εξεταστικού και όχι συμβουλευτικού θεσμού, αποτελεί προσπάθεια  ενοχοποίησης των εκπαιδευτικών και των μαθητών, ότι καταβάλλουν ήσσονα προσπάθεια, και θεωρώρεί ότι η ταύτιση σε ένα σχολείο -το οποίο έχει χιλιάδες κενά σε ώρες σε εκπαιδευτικούς, έλλειψη σε ενισχυτικές δομές, έλλειψη βιβλιοθηκών, έλλειψη υποστηρικτικών θεσμών- της διδακτέας με την εξεταστέα ύλη, είναι αυτόματα παράγοντας αύξησης της ποιότητας του σχολείου.

Εδώ θα πρέπει να δει κανείς ακριβώς τι ενέργειες οφείλουν να γίνουν, έτσι ώστε με την αλλαγή των προγραμμάτων και τη στήριξη των εκπαιδευτικών δράσεων στο σχολείο, να αναβαθμιστεί η ποιότητά του.

Η συστηματική ώθηση μαθητών εκτός λυκείου δεν τους οδηγεί στην επαγγελματική εκπαίδευση αλλά στην κατάρτιση. Διότι και στην επαγγελματική εκπαίδευση η προηγούμενη κυβέρνηση κατήργησε πολλές  σημαντικές ειδικότητες.

Έτσι παράγονταν απλώς «απασχολήσιμοι» και «καταρτήσιμοι» πολίτες, ευάλωτη λεία είτε στην ανεργία, όπως τη βιώνουμε στη χώρα μας είτε σε έναν τύπο εργαζόμενου, ο οποίος υποαμοίβεται, υποαπασχολείται και οδηγείται στην «ελαστική εργασία».

Οι μηχανισμοί αυτοί απομυζούν την ικμάδα του εκπαιδευτικού ρόλου του λυκείου, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των μαθητών και σπρώχνουν τους μαθητές στα φροντιστήρια. Είναι χαρακτηριστικό, ότι τα χρήματα που δαπανώνται από τις ελληνικές οικογένειες για την, πάσης φύσεως, εκπαίδευση, είχε αναφερθεί το 2008, ότι ήταν 5,5 δισ. €.

Η αλλαγή του εξεταστικού συστήματος με το παρόν νομοσχέδιο είναι ένα θετικό βήμα προς την κατεύθυνση άμβλυνσης του έντονου ταξικού χαρακτήρα του λυκείου και απαλλάσσει μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς από τη θηλιά ενός «εξετασιοκεντρικού» λυκείου.

Το νομοσχέδιο  βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση καθώς  οι δηλώσεις των Υπουργών -όπως και οι απόψεις που ακούστηκαν εδώ- συναινούν στο ότι η καταπολέμηση της βίας πρέπει να ξεκινά από το σχολείο.

Πέραν της νομοθεσίας και των όποιων θετικών πρωτοβουλιών λαμβάνει το Υπουργείο Αθλητισμού το φίλαθλο συναίσθημα οφείλει να διαμορφώνεται με προσπάθειες, που αφορούν την εκπαίδευση και η εφαρμογή τους έχει να κάνει με την παιδική και εφηβική ηλικία, έτσι ώστε οι νέοι να συνηθίζουν σε έναν συλλογικό και δημοκρατικό τρόπο λειτουργίας της αθλητικής δράσης.

Οι πρώτες παρεμβάσεις, που έχει κάνει το Υπουργείο Παιδείας, θεωρώ, ότι κινούνται σε θετική κατεύθυνση και, μάλιστα, ειδικά σε αυτά τα δύο ζητήματα. Ωστόσο, θα ήθελα να προτείνω -κι ας απαντήσει ο κ. Υπουργός- εάν, αύριο, στην ακρόαση φορέων εισέλθουν και διατάξεις, που αφορούν και άλλα ζητήματα εκπαίδευσης, να προσκληθεί η ΔΟΕ.

Η συνεχής διενέργεια εξετάσεων δεν είναι αυτή που θα αναβαθμίσει το εκπαιδευτικό σύστημα. Δικαιολογεί την ήσσονα προσπάθεια των κυβερνήσεων, όλο αυτό το διάστημα, έτσι ώστε να φτάσουν στο 1,8%, τον προϋπολογισμό για την Παιδεία και διατάξεις, οι οποίες είχαν αφανίσει την παιδαγωγική ελευθερία στα σχολεία, μέσα από την «αξιολόγηση-καρμανιόλα», που μόνο σκοπό της είχε τη δημιουργία δεξαμενής απολύσεων και κλίματος φόβου και χειραγώγησης της εκπαιδευτικής κοινότητας.

28 Απριλίου του 2015

Τσίπρας: Καταργούμε άμεσα την τράπεζα θεμάτων - Κανένα σχόλιο για τους διαθέσιμους εκπαιδευτικούς



O Αλέξης Τσίπρας στις προγραμματικές του δηλώσεις  αναφέρθηκε στο ότι η παιδεία οφείλει να παίξει κεντρικό ρόλο για την ανασυγκρότηση της χώρας. Πρόκειται για ένα απο τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της πατρίδας μας. Η πρωτοβάμια, δευτεροβάθμια και η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει δεχτεί πλήγματα. Θα αλλάξει όλο το θεσμικό πλαίσιο όλων των βαθμίδων σε ορίζοντα τετραετίας. Δεν θα γίνει τίποτα με αιφνιδιασμούς και εκπλήξεις

"Αμεσα θα καταργήσουμε την τράπεζα θεμάτων¨" σημείωσε

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εφετείο
Κυψέλη: Στον ανακριτή ο 18χρονος που μπήκε σε σχολείο και τραυμάτισε με μαχαίρι μαθητή και διευθυντή
Βαριές κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος για απόπειρα ανθρωποκτονίας κατά συρροή, διατάραξη οικιακής ειρήνης, αλλά και παράβαση του νόμου περί όπλων...
Κυψέλη: Στον ανακριτή ο 18χρονος που μπήκε σε σχολείο και τραυμάτισε με μαχαίρι μαθητή και διευθυντή
βιβλίο με δεσιμο απο ανθρωπινο δέρμα
Χάρβαρντ: Είχε στη βιβλιοθήκη του βιβλίο με δέσιμο από ...ανθρώπινο δέρμα - Το αφαιρεί και ζητά συγγνώμη
Ο πρώτος ιδιοκτήτης του βιβλίου, ο Γάλλος γιατρός Ludovic Bouland, έδεσε το βιβλίο με ανθρώπινο δέρμα. Το Χάρβαρντ είπε ότι ο Μπούλαντ πήρε το δέρμα...
Χάρβαρντ: Είχε στη βιβλιοθήκη του βιβλίο με δέσιμο από ...ανθρώπινο δέρμα - Το αφαιρεί και ζητά συγγνώμη