Thumbnail
Ερνέστος Τσίλερ

Ο Ερνέστος Τσίλλερ ήταν Γερμανός αρχιτέκτονας από τη Σαξονία, ο οποίος έδρασε στη Βιέννη και την Ελλάδα κατά τον 19ο και 20ό αιώνα. Υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους και διασημότερους αρχιτέκτονες στην ελληνική επικράτεια σχεδιάζοντας και επιβλέποντας εκατοντάδες κτήρια.

Το 1912 είχε ήδη στολίσει την Αθήνα με πολλά από τ’ αριστουργήματά του. Σχεδίασε πάνω από 900 κτίρια, μεταξύ των οποίων η Ακαδημία, η Εθνική Βιβλιοθήκη το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Παναθηναϊκό Στάδιο και το Ζάππειο Μέγαρο. Το τελευταίο ήταν έργο του Δανού μέντορά του, Θεόφιλου Χάνσεν, αλλά ο Τσίλερ είχε την επίβλεψη των εργασιών.... 


Γεννήθηκε στη συνοικία Ζερκόβιτς στο Όμπερλόσσνιτς - Ράντεμποϊλ της Σαξονίας, στις 22 Ιουνίου 1837.


Σπούδασε αρχιτεκτονική στη Βασιλική Σχολή Οικοδόμησης στη Δρέσδη την περίοδο 1855 - 1858 και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στη Βιέννη, όπου προσελήφθη ως σχεδιαστής στο γραφείο του Θεόφιλου Χάνσεν. Το 1859 επιστρέφει στην πατρίδα του, όπου και συμμετείχε σε διαγωνισμό ανέγερσης κατοικιών στην Τιφλίδα, διαγωνισμό όμως που εγκατέλειψε, αν και ήταν ο επικρατέστερο, για να αποδεχθεί πρόταση του Χάνσεν να εργαστεί πάνω στην ανέγερση του κτιρίου της Ακαδημίας Αθηνών. Παράλληλα φοίτησε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης, όπου τιμήθηκε με το αργυρό μετάλλιο της σχολής. Το 1861 ξεκίνησε τετραετές ταξίδι στις ιταλικές πόλεις Βερόνα, Ρώμη, Βενετία, Πομπηία κ.ά. Το 1864 εγκαταστάθηκε πάλι στη Βιέννη, όπου και εργάστηκε για μια τετραετία στο γραφείο του Χάνσεν.

Απεβίωσε στην Αθήνα το 1923. Ήταν παντρεμένος με την πιανίστρια Σοφία Δούδου και είχαν αποκτήσει πέντε παιδιά: τη Βαλέρια, την Ναταλία, την Ιωσηφίνα (Φιφή), σύζυγο του ζωγράφου Δημητρίου Δήμα, τον Όθωνα και τον Βάλτερ. Η οικία του διατηρείται ακόμα και σήμερα στην οδό Μαυρομιχάλη (μεταξύ Ακαδημίας και Σόλωνος), ενώ διατηρούσε και εξοχική κατοικία στην οδό Πεσμαζόγλου 12 στην Κηφισιά μέσα σε έκταση σαράντα στρεμμάτων. Στην Εθνική Πινακοθήκη φυλάσσεται το αρχείο Τσίλλερ, το οποίο αγοράστηκε το 1961 από τον Μαρίνο Καλλιγά και διαθέτει περί τα 400 σχέδια καθώς διάφορα άλλα τεκμήρια (χειρόγραφα, έγγραφα κ.α.) από τη ζωή του.

Ανάκτορο Διαδόχου/Προεδρικό Μέγαρο

 Οι εργασίες για το κτίριο ξεκίνησαν το 1891 με αφορμή τη γέννηση του διαδόχου Κωνσταντίνου, γιού του βασιλιά Γεωργίου 'Α, το 1868. Το έργο ολοκληρώθηκε το 1897. Την παραμονή των Χριστουγέννων του 1909 πυρκαγιά ξέσπασε και κατέστρεψε σημαντικό μέρος των παλαιών ανακτόρων στα οποία διέμενε ο Γεώργιος 'Α, δηλαδή της σημερινής βουλής με αποτέλεσμα η βασιλική οικογένεια να μεταφερθεί στο ανάκτορο. Το 1913 έγινε επίσημη βασιλική κατοικία μετά τη δολοφονία του Γεωργίου Α΄ και την άνοδο στον θρόνο του Κωνσταντίνου. Το 1924 μετά τη διακήρυξη της δημοκρατίας έπαψε, προσωρινά, να φιλοξενεί τη βασιλική οικογένεια, χρησιμοποιήθηκε ως Προεδρικό μέγαρο έως το 1935 όταν έγινε η παλινόρθωση της δημοκρατίας κι έπειτα απο το 1974 με τη μεταπολίτευση απέκτησε την οριστική του μορφή ως έδρα της Προεδρίας της δημοκρατίας και κατοικία του εκάστοτε πρόεδρου.
Από αρχιτεκτονική άποψη το Προεδρικό μέγαρο αποτελεί ένα νεοκλασικό τριώροφο κτίριο με λιτή και αυστηρή πρόσοψη ενω η είσοδος του κτιρίου διαθέτει πρόστυλο με κίονες ιωνικού ρυθμού .

Οικία Σλήμαν-Ιλίου Μέλαθρον/Νομισματικό Μουσείο

 Ο Τσίλερ σχεδίασε την οικία του ερευνητή, που ανακάλυψε το θησαυρό της αρχαίας Τροίας, Ερρίκου Σλήμαν, το 1878 στην οδό Πανεπιστημίου. Η κατασκεύη του κτιρίου ολοκληρώθηκε το 1881 και αποτέλεσε μία από τις πιο εντυπωσιακές κατοικίες της περιόδου. Σήμερα στο Ιλίου Μέλαθρον στεγάζεται το Νομισματικό Μουσείο Αθηνών. 
Ο Σλήμαν επιθυμούσε να αποκτήσει ένα πλούσιο αρχοντικό κι ο Τσίλερ επέλεξε τον αναγεννησιακό ρυθμό συνδυάζοντας τον με τις διατάξεις του ελληνικού ώριμου κλασικισμού. Παράλληλα Βαυαροί και Βιεννέζοι ζωγράφοι πραγματοποίησαν τις Πομπηϊανές τοιχογραφίες και τις ζωγραφικές συνθέσεις τόσο του εσωτερικού όσο και των δύο εξωστών. Η βασική σύλληψη του διακόσμου έγινε από τον Τσίλερ, ο οποίος εμπνεύστηκε από τα τρωϊκά και τα μυκηναϊκά ευρήματα για την τοποθέτηση των μωσαϊκών πατωμάτων. Οι τοιχογραφίες, τα πήλινα αγάλματα που ήταν αντίγραφα αρχαίων ελληνικών αγαλμάτων, τα μωσαϊκά δάπεδα και οι πολλές επιγραφές σε διάφορα σημεία του κτιρίου, επελέχθησαν από τον Τσίλερ με σκοπό να αναδείξουν την αγάπη του Σλήμαν για την Ελλάδα. Τα εγκαίνια του κτιρίου πραγματοποιήθηκαν στις 30 Ιανουαρίου του 1881 ενώ το συνολικό κόστος που δαπανήθηκε για την ανέγερσή του ξεπέρασε τις 435.000 δραχμές.

Αρχιτεκτονικά το κτίριο μπορεί να χαρακτηρισθεί πρότυπο οικοδομικής τελειότητας με δυναμικές αναλογίες και επιμελημένο διάκοσμο. Η επιφάνεια του όγκου διαρθρώθηκε με βάση την κλασικιστική αρχή της οριζοντιότητας, χωρίζοντας το κτίσμα σε βάση, κορμό και στέψη. Ιδιαίτερες καινοτομίες εφαρμόσθηκαν στο Ιλίου Μέλαθρον όπως η εξασφάλιση από πυρκαγιά, σύστημα εξαερισμού, πρωτοποριακά ρολά στις πόρτες και τα παράθυρα, εγκατάσταση φωταερίου σε όλα τα δωμάτια καθώς κι ένα περίπλοκο σύστημα θέρμανσης.

Βασιλικό θέατρο/Εθνικό θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο άρχισε να κτίζεται ως Βασιλικό θέατρο το 1891 από τον Τσίλερ ο οποίος εμπνευσμένος από τον αναγεννησιακό ρυθμό σχεδίασε την πρόσοψη έχοντας ως πρότυπο την βιβλιοθήκη του Αδριανού. Το κεντρικό τμήμα είναι εξαιρετικά πλούσιο σε διακοσμητικά στοιχεία με κιονοστοιχία κορινθιακού ρυθμού, ενώ τα δύο πλευρικά τμήματα αποτελούν τυπική νεοκλασσική σύνθεση. Οι αρχικές εσωτερικές  εγκαταστάσεις σκηνής, φωτισμού και θέρμανσης ήταν από τις πιο προηγμένες της εποχής. Το κτίριο ανακαινίστηκε για πρώτη φορά το 1930-31, υπό την εποπτεία του σκηνογράφου Κλεόβουλου Κλώνη. Σήμερα βρίσκεται σε μία πλήρως ανακαινισμένη μορφή με δύο προστιθέμενα τμήματα, αναβάθμιση και νέα διαρρύθυμιση η οποία ολοκληρώθηκε τον Οκτώβρη του 2009.

Μέγαρο Σταθάτου/Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης

Το Μέγαρο Σταθάτου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα δείγματα νεοκλασικής αρχιτεκτονικής της Αθήνας. Είναι ένα τετραώροφο κτίριο το οποίο χτίστηκε το 1895 ως κατοικία-στέγαση των επιχειρήσεων του Αθηναϊκού ζεύγους, Ιθακήσιου στην καταγωγή, Όθωνος και Αθηνάς Σταθάτου, στη συμβολή των οδών Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου. Στο οικοδόμημα από το 1937 δηλαδή μετά τον θάνατο της Αθηνάς Σταθάτου χρησιμοποιήθηκε άλλοτε ως πρεσβεία , άλλοτε ως Στρατιωτική Λέσχη ή ως ξενώνας Βασιλέων και Αρχηγών χωρών. Μετά από πολλές προσπάθειες της συλλέκτριας έργων τέχνης Αικατερίνης Γουλανδρή να αναδείξει το εκθεσιακό πρόβλημα της Αθήνας, η τότε Υπουργός Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη αποφάσισε να στεγάσει στο κτίριο το Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης και στις 20 Ιανουαρίου του 1896 τελέσθηκαν τα εγκαίνια.
Το κτίριο αποτελείται από δύο πτέρυγες κατά μήκος των δύο δρόμων που ορίζουν το γωνιακό οικόπεδο. Όπως τα περισσότερα νεοκλασικά κτίρια , γίνεται προσπάθεια για συμμετρική σύνθεση μολονότι η ανάγκη να ακολουθηθεί η οικοδομική γραμμή του περιβάλλοντα αστικού χώρου καθώς και η λειτουργικότερη διαμόρφωση του εσωτερικού οδήγησαν σε λιγότερο συμμετρική διάταξη. Παρ'όλα αυτά το τελικό αποτέλεσμα παραμένει ιδιαίτερα αρμονικό. Το κτίριο θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί νεοκλασικό λόγω των αρμονικών γεωμετρικών χαράξεων και της τριπλής διάθρωσης των όψεων με βάση, κορμό και στέψη , ωστόσο η πιο ελεύθερη αντιμετώπιση των ρυθμών (τόσκανο-δωρικοί κίονες με ιωνικό θριγκό για παράδειγμα) καθώς και το χαρακτηριστικό πρόπυλο συμβάλλουν ώστε να συμπεριληφθεί το έργο σε αυτά του εκλεκτικιστικού κινήματος.

Μέγαρο Ανδρέα Συγγρού/Υπουργείο Εξωτερικών



Το Μέγαρο Ανδρέα Συγγρού βρίσκεται στη συμβολή της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας και της οδού Ζαλοκώστα, απέναντι από τη βόρεια πλευρά της Βουλής των Ελλήνων. Σήμερα στεγάζει την έδρα του Υπουργείου Εξωτερικών. Ανήκε στον εύπορο ομογενή τραπεζίτη από την Κωνσταντινούπολη  Ανδρέα Συγγρό, ο οποίος όταν αποφάσισε να εγκατασταθεί μόνιμα στην Αθήνα το 1871 αγόρασε το συγκεκριμένο οικόπεδο προκειμένου να κτίσει την οικία του. 
Το νεοκλασικό μέγαρο οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 1872-1873 σε σχέδια του Τσίλερ που όμως τροποποιήθηκαν από τον ίδιο τον Συγγρό ο οποίος αργότερα αναφέρει πως η παρέμβασε αυτή στέρησε από το οικοδόμημα

Δημοτικό θέατρων Πάτρων

Μέγαρο Μελά ​

Οικία του Σπύρου Μεταξά

Aκαδημία Aθηνών

Πληροφορίες από wikipedia και http://anaskaptontas.blogspot.gr/

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τι σημαίνει «επιτερπής»

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekdromi.jpg
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
Οι καταστάσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί είναι δύσκολες. Κανείς δεν τους καλύπτει, η ευθύνη είναι όλη δική τους.
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
panelladikes 2023
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
Πανελλήνιες - πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία από τον Όμιλο Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
ypaith3.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...
Τώρα κατάλαβαν ότι η φοίτηση στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι...υποχρεωτική και δεν μπορεί να μην εγγραφεί σε σχολείο μαθητής μέχρι το Γυμνάσιο...
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...