Thumbnail

Είμαστε δύο μάχιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι προσπαθούν να επιτελέσουν με μεράκι και αγάπη (και κυρίως χωρίς μεμψιμοιρίες) το λειτούργημά τους, παρά τις πολλές αντιξοότητες, ορισμένες από τις οποίες δημιουργεί ο θεσμικά επιφορτισμένος με τη διευκόλυνση του έργου των εκπαιδευτικών φορέας, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Με έκπληξη και προβληματισμό παρακολουθούμε το τελευταίο διάστημα τη συζήτηση που έχει ξεκινήσει ο ίδιος ο υπουργός σχετικά με την αναγκαιότητα διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών. Ασφαλώς, είναι ενοχλητική η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται ένα τόσο σοβαρό εκπαιδευτικό θέμα, χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη όλες οι σχετικές επιστημονικές μελέτες.

Επειδή απευθυνόμαστε σε εκπαιδευτικούς, δεν κρίνουμε σκόπιμο να επαναλάβουμε την επιχειρηματολογία για τη χρησιμότητα της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο. Αρκούμαστε να παραπέμψουμε στο κείμενο θέσεων για τα Αρχαία Ελληνικά του Τομέα Κλασικής Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του ΕΚΠΑ (https://www.alfavita.gr/). Επιθυμούμε απλώς να εκφράσουμε τη θέση του εκπαιδευτικού που δεν κάνει αγγαρεία διδάσκοντας τα Αρχαία Ελληνικά, αλλά καταθέτει περίσσευμα ψυχής προσφέροντας με χαρά στους μαθητές μια πρόγευση του ανθρωπιστικού ανθρωπισμού που τόσο έχει ανάγκη η πατρίδα μας κάτω από τις παρούσες δυσμενείς συνθήκες.

Συνάδελφοι, η αποτυχία των προχειρογραμμένων αναλυτικών προγραμμάτων και των κακογραμμένων διδακτικών εγχειριδίων δεν αποτελεί σοβαρό επιχείρημα κατά της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών. Μπορεί, άλλωστε, το Υπουργείο Παιδείας να μεριμνήσει για την αντικατάστασή τους όπως και για την αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας του μαθήματος

Επίσης, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τον λόγο για τον οποίο η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών εμφανίζεται να αποτελεί εμπόδιο για τη σωστή διδασκαλία των Νέων Ελληνικών. Αν ο αρμόδιος υπουργός κρίνει ότι είναι λίγες οι ώρες διδασκαλίας των Νέων Ελληνικών, δεν έχει παρά να τις αυξήσει, όχι όμως σε βάρος των Αρχαίων Ελληνικών. Η διδασκαλία αυτών των δύο μαθημάτων δεν πρέπει να έχει ανταγωνιστικό αλλά συμπληρωματικό χαρακτήρα.

Θεωρούμε πως το πρόβλημα δεν είναι η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα. Το πρόβλημα είναι ο τρόπος διδασκαλίας της. Όπως προβληματικός είναι και ο τρόπος διδασκαλίας όλων των γλωσσικών μαθημάτων στο ελληνικό σχολείο. Την ίδια αποτυχία μπορεί να διαπιστώσει κανείς και στη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής, για τον πολύ απλό λόγο ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν κατάφερε να ενεργοποιήσει τους μαθητές, οι οποίοι συχνότατα μένουν παθητικοί δέκτες σε μια άχαρη και βαρετή διαδικασία. Θα καταργηθεί, λοιπόν, και η διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ή, επιτέλους, θα επιχειρηθεί σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα να αλλάξει ο τρόπος διδασκαλίας της;

Η άποψή μας είναι ότι δεν φταίνε ούτε τα πολλά Αρχαία ούτε τα λίγα Νέα. Το αρχαίο κείμενο στα χέρια δασκάλων και μαθητών που χαίρονται να το επεξεργάζονται γλωσσικά και νοηματικά είναι μαγικό εργαλείο που παράγει πνευματικό πλούτο. Στα χέρια των «διεκπεραιωτών» είναι χαμένος κόπος απέναντι σε παγερά αδιάφορα μυαλά.

Ασφαλώς και δεν διαφεύγουν της προσοχής μας οι πραγματικοί λόγοι αυτής της συζήτησης και οι πραγματικοί σκοποί που υποκρύπτονται κάτω από τους χονδροειδώς διατυπωμένους προβληματισμούς των αρμοδίων του Υπουργείου. Είναι ολοφάνερο στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ ότι η όλη συζήτηση αποσκοπεί κυρίως στη μείωση του ωραρίου των φιλολόγων, ώστε να καλυφθούν οι οποιεσδήποτε ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό, χωρίς να χρειαστεί να γίνουν νέοι διορισμοί. Δεν εκπλησσόμαστε από τις προθέσεις του Υπουργείου. Αυτό που μας εκπλήσσει είναι η στάση φιλολόγων εκπαιδευτικών, οι οποίοι αναλαμβάνουν να παίξουν το ρόλο του δούρειου ίππου, διευκολύνοντας αντιεκπαιδευτικές πρακτικές που λαμβάνουν χώρα εξαιτίας μιας ακόμη «αυταπάτης». Αυτών των ίδιων φιλολόγων εκπαιδευτικών που παρέμειναν άλαλοι και αδρανείς, όταν λίγα χρόνια πριν μειώθηκαν οι ώρες διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο!

Νίκος Πέτσας – Δημήτρης Χατζημιχαήλ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κολωνος
Δήλωση 12χρονης για Κολωνό: «Σήμερα είναι η πιο ευτυχισμένη μέρα της ζωής μου» (Βίντεο)
«Θέλω να γίνω εισαγγελέας, να κλείνω στη φυλακή ανθρώπους όπως αυτούς που με βίασαν»
Δήλωση 12χρονης για Κολωνό: «Σήμερα είναι η πιο ευτυχισμένη μέρα της ζωής μου» (Βίντεο)