Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αρχική >

Ρινόκεροι, πρόβατα, μανιτάρια και... ασπιρίνες! - Η διατροφή και τα φάρμακα των Νεάντερταλ!

Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 20 Μάρτιος, 2017 - 19:26 | Στην Κατηγορία:

Τι αποκαλύπτει νέα έρευνα

Πριν από 50.000 χρόνια ήταν καλύτερα για τον άνθρωπο του Νεάντερταλ να ζει στο Βέλγιο παρά στην Ισπανία, ειδικά για τους λάτρεις του κρέατος. Ερευνητές κατάφεραν να αναδομήσουν ένα τυπικό γεύμα των μακρινών μας ξαδέλφων, οι οποίοι εξαφανίστηκαν πριν από περίπου 30.000 χρόνια.

Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε στα μέσα Μαρτίου στο περιοδικό Nature, ερευνητές εξηγούν ότι χρησιμοποίησαν την οδοντική πλάκα που βρέθηκε σε αρκετούς σκελετούς. Τεστ DNA έδειξαν μικροοργανισμούς ανάμεσα στα δόντια, χάρη στους οποίους μπόρεσαν οι ερευνητές να καταλάβουν τι έτρωγαν οι Νεάντερταλ.

Οι επιστήμονες μελέτησαν τέσσερα δείγματα από δύο διαφορετικές τοποθεσίες, στο σπήλαιο Spy στο Βέλγιο και στο σπήλαιο El Sidrón στην περιοχή Αστούρια της βόρειας Ισπανίας, που χρονολογούνται πριν από 42.000 - 50.000 χρόνια. Η ανάλυση του πρώτου δείγματος αυτών που ζούσαν στο Βέλγιο έδειξε ότι οι Νεάντερταλ έτρωγαν τριχωτούς ρινόκερους, άγρια πρόβατα αλλά και μανιτάρια.

Οι αναλύσεις των άλλων οδοντικών δειγμάτων που προήλθαν από εκείνους που ζούσαν στην Ισπανία έδειξαν ότι εκεί οι πολύ μακρινοί πρόγονοί μας είχαν μια εντελώς διαφορετική διατροφή, κυρίως χορτοφαγική: κουκουνάρια, βρύα, φλοιούς δέντρων και μανιτάρια.

Προϊστορική ασπιρίνη

Προγενέστερες μελέτες φαίνεται να αποδείκνυαν ότι το περιβάλλον στο οποίο ζούσαν οι Νεάντερταλ είχε σημαντικό αντίκτυπο στη διατροφή τους που βασιζόταν κυρίως στο κρέας. Τώρα όμως, οι ερευνητές κατάφεραν να εντοπίσουν με ακρίβεια τη σύνθεση των γευμάτων και όχι μόνο το είδος των τροφίμων που κατανάλωναν.

Κάτι πιο εκπληκτικό ακόμα! Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι ένας Νεάντερταλ προφανώς υπέφερε εξαιτίας ενός αποστήματος στην «οδοντοστοιχία» από μόλυνση που είχε προκληθεί από ένα εντερικό παράσιτο. Όπως αποδείχθηκε όμως, ο μακρινός μας πρόγονος μάλλον είχε βρει κάποιον τρόπο να «θεραπευθεί».

Η ανάλυση DNA της οδοντικής πλάκας έδειξε ότι ο Νεάντερταλ με το απόστημα είχε φάει φλοιό λεύκας. Ο φλοιός αυτός περιέχει σαλικυλικό οξύ, παράγωγο του οποίου είναι η ασπιρίνη. Οι ερευνητές βρήκαν επίσης ίχνη ενός μύκητα με την ονομασία Penicillium, ένα φυσικό αντιβιοτικό!

Οι άλλοι τρεις Νεάντερταλ δεν έτρωγαν κανένα από αυτά τα είδη. Αν και είναι δύσκολο να εξαχθούν συμπεράσματα από τόσο μικρά δείγματα, οι ερευνητές επισημαίνουν και άλλες μελέτες που δείχνουν ότι ο συγκεκριμένος Νεάντερταλ προσπάθησε με τον τρόπο αυτό να θεραπεύσει το απόστημά του.

Πηγή: Nature via ΑΠΕ-ΜΠΕ