Thumbnail
...προξενεί αλγεινή εντύπωση ο αποκλεισμός διδασκαλίας σε Α’  Ανάθεση των Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Δ.Ε. από τα μαθήματα «Αρχές επεξεργασίας τροφίμων» και «Ασφάλεια τροφίμων» στην Δ.Ε. 

Πέτρος Α. Ταραντίλης

Καθηγητής

Πρόεδρος του Τμήματος Επιστήμης Τροφίμων & Διατροφής του Ανθρώπου

του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών

15/5/2018

Η δημιουργία Πανεπιστημιακών Σπουδών στην Γεωπονία, από την αρχή της δημιουργίας τους το 1920 μέχρι σήμερα είναι άμεσα συνδεδεμένη και αλληλοσυμπληρούμενη με το Δευτερογενή Τομέα και τις Γεωργικές Βιομηχανίες – Βιομηχανίες Τροφίμων και Ποτών της Χώρας.  Προφανώς η δημιουργία πρώτων υλών τροφής αλλά και η παραγωγή τροφίμων στον Πρωτογενή Τομέα επιτακτικά τα συνδέει με την επεξεργασία τους στην προσπάθεια περαιτέρω παραγωγής τροφίμων με ποιότητα και ασφάλεια στο Δευτερογενή Τομέα από την αυγή της δημιουργίας της σύγχρονης Γεωπονικής Επιστήμης από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι σήμερα.  Επίσης -τώρα ακόμη πιο έντονα- οι ανωτέρω διαδικασίες ποικιλότροπα συνδέονται και με τον Τριτογενή Τομέα, που αφορά την εμπορία των αγροδιατροφικών προϊόντων. 

Πως μπορούσε να ήταν διαφορετικά άραγε;  Η πρωτογενής παραγωγή τροφίμων άμεσα συναρτάται με την δευτερογενή επεξεργασία που έχει ως σκοπό τη συντήρηση, διαφοροποίηση, ανάδειξη και εκμετάλλευση των αρχικών ιδιοτήτων των παραγομένων πρωτογενώς τροφών.  Η φύση, η ποιότητα και η προέλευση της πρωτογενούς παραγωγής διαμορφώνει τα χαρακτηριστικά, την ποιότητα και την εμπορική αξία των τροφίμων.

Σ’ αυτές τις βάσεις και τις αρχές δομήθηκε το πρόγραμμα σπουδών του Γεωπόνου στις επιμέρους Γεωπονικές σχολές αρχικά και Γεωπονικά τμήματα των Πανεπιστημίων αργότερα.  Το μάθημα των Γεωργικών Βιομηχανιών με κύριο αντικείμενο τις αρχές και διεργασίες μετατροπής των προϊόντων της γεωργικής παραγωγής σε τρόφιμα αποτέλεσε τον ακρογωνιαίο λίθο του Προγράμματος Σπουδών.  Στο Πρόγραμμα Σπουδών συμπεριλαμβάνονταν και πολλά άλλα μαθήματα άμεσα σχετιζόμενα με την παραγωγή τροφίμων  όπως Γαλακτοκομία, Τυροκομία, Χημεία Τροφίμων, Μικροβιολογία Τροφίμων, Οινολογία αλλά και Λαχανοκομία, Γενική και Ειδική Δενδροκομία, Γενική και Ειδική Γεωργία, Μελισσοκομία-Σηροτροφία, κλπ. Τα αντίστοιχα Εργαστήρια επί σειρά δεκαετιών μορφώνουν, δίνουν δεξιότητες και ολοκληρώνουν τις γνώσεις και τις ικανότητες των Γεωπόνων σε σχέση με τα τρόφιμα, την πρωτογενή παραγωγή, την επεξεργασία τους, την ποιότητα και την ασφάλεια τους. 

Στα πλαίσια αυτά και με την εξέλιξη της Τεχνολογίας και των Επιστημών δημιουργήθηκαν πρωτοποριακές σπουδές στον τομέα των τροφίμων στις Γεωπονικές Σχολές και τα Πανεπιστημιακά Τμήματα με ειδικεύσεις κατεύθυνσης αλλά και Τμήματα εξειδίκευσης για τους φοιτητές της Γεωπονίας, η παιδεία των οποίων περιλαμβάνει εκτός των άλλων και αντικείμενα του πρωτογενούς τομέα. Άλλωστε, ένας από τους κύριους στόχους των Προγραμμάτων Σπουδών των Γεωπονικών Σχολών/Πανεπιστημίων ήταν και παραμένει η κατάρτιση επιστημόνων με γνώσεις και δεξιότητες «ολοκληρωμένης διαχείρισης» στον τομέα της Αγροδιατροφής.

Αυτά αποτυπώνονται και στα προγράμματα και το περιεχόμενο σπουδών των Γεωπονικών Σχολών παλαιότερα και των Γεωπονικών Τμημάτων μεταγενέστερα μέχρι σήμερα.  Είναι επομένως προφανές ότι οι Γεωπόνοι απόφοιτοι Γεωπονικών Σχολών και Τμημάτων είναι πλήρως εφοδιασμένοι για τη διδασκαλία σε μαθήματα που έχουν ως αντικείμενο τα τρόφιμα και την αγροδιατροφική αλυσίδα  σε μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο και επ’ ουδενί υπολείπονται οιονδήποτε αποφοίτων άλλων Ιδρυμάτων.  Αντίθετα η ευρύτητα γνώσεων και εμπειριών που διαθέτουν στην παραγωγή τροφίμων αλλά και στην επεξεργασία τους είναι συγκριτικό τους πλεονέκτημα έναντι όλων των υπολοίπων στην γενική αυτή βαθμίδα εκπαίδευσης.

Κατά συνέπεια προξενεί αλγεινή εντύπωση ο αποκλεισμός διδασκαλίας σε Α’  Ανάθεση των Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Δ.Ε. από τα μαθήματα «Αρχές επεξεργασίας τροφίμων» και «Ασφάλεια τροφίμων» στην Δ.Ε. Επιπλέον δείχνει τουλάχιστον έλλειψη βασικής παιδείας η σε Α΄ Ανάθεση διδασκαλία των μαθημάτων «Μεταποίηση Φυτικών Προϊόντων» και «Μεταποίηση Ζωικών Προϊόντων» που έχουν ως προαπαιτούμενα τις θεματικές ενότητες των προηγούμενα αναφερθέντων δύο μαθημάτων.  Θεωρώ δεδομένο ότι τέτοιου είδους αστοχίες πλήττουν ακαδημαϊκά και παιδαγωγικά την εκπαίδευση και οφείλουν άμεσα να αποκατασταθούν ως προς τις πραγματικές ικανότητες των αποφοίτων Γεωπονικών Τμημάτων.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;