Thumbnail
Μεταπτυχιακά

Το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να επεξεργάζεται σχέδια και προτάσεις για την αναδιαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Άννας Ανδριτσάκη στην Εφημερίδα των Συντακτών (το οποίο παραθέτουμε παρακάτω) το πλαίσιο του υπό μελέτη σχεδίου προσδιορίζεται από τρεις κύριους άξονες:

▶ την ύπαρξη δωρεάν και ταυτόχρονα ανταγωνιστικών προγραμμάτων,

▶ τον περιορισμό της κλίμακας των αμοιβών των διδασκόντων -που ξεκινά από χαμηλά ποσά, αλλά φτάνει σε μεγάλα ύψη- και

▶ τη ρύθμιση των όρων απασχόλησης των μελών ΔΕΠ, ειδικά σε ξένα του Ιδρύματός τους προγράμματα (εντός και εκτός συνόρων).

Βάση της αποπειρώμενης νομοθετικής πρωτοβουλίας αποτελεί η διασφάλιση της ποιότητας των μεταπτυχιακών σπουδών με προβλέψεις για περιοδική αξιολόγηση και ύπαρξη κριτηρίων ως προς το περιεχόμενο σπουδών, τη στελέχωση και τη διακριτή διαφορά ανάμεσα σε προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές.

Σήμερα, η αρμόδια για θέματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αναπλ. υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, αναμένεται να συζητήσει με τις διοικήσεις των Ιδρυμάτων ορισμένες από τις προτάσεις, καθώς η διαβούλευση δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί ούτε έχει ξεπεράσει τις αντιδράσεις των ΑΕΙ στη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο αναλυτικό ερωτηματολόγιο που απεστάλη τον προηγούμενο μήνα στις αρχές των ΑΕΙ, οι απαντήσεις περιορίζονται στις 9 και αναπτύσσουν προβληματισμούς για τη βιωσιμότητα, την αριστεία και τον κίνδυνο υποβάθμισης των μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
Τι προβλέπεται

Πάντως, το υπό συζήτηση σχέδιο που προέκυψε μετά τις προτάσεις μιας άτυπης επιτροπής ειδικών (παρουσία Λιάκου-Γαβρόγλου) που συνεστήθη από την κ. Αναγνωστοπούλου, περιλαμβάνει τις εξής προβλέψεις:

◾ Υποχρέωση δημιουργίας ενός τουλάχιστον δωρεάν μεταπτυχιακού προγράμματος σε όλα τα Ιδρύματα που (θέλουν να) παρέχουν ΠΜΣ.

Το σκεπτικό για την εν λόγω πρόβλεψη αφορά την υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει δωρεάν εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες και στο πλήρες φάσμα αυτών.

◾ Δημιουργία ακαδημαϊκών κριτηρίων για τη διασφάλιση της ποιότητας των μεταπτυχιακών σπουδών με σαφή στόχο την πλήρη διάκριση από το προπτυχιακό επίπεδο, ώστε να αναβαθμιστούν πολλά από τα υπάρχοντα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ).

◾ Διάκριση μεταξύ των δωρεάν και των μετά διδάκτρων ΠΜΣ. Τα πρώτα θα είναι κυρίως «ερευνητικού» προφίλ με σπουδές «εμβάθυνσης», ενώ τα δεύτερα θα είναι περισσότερο προγράμματα «κατάρτισης».

◾ Πρόβλεψη όρων και προϋποθέσεων για τη συνέχιση των σπουδών στο διδακτορικό πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης κατά ενός χρόνου της διάρκειας υλοποίησης της διατριβής.

Με εμφανή στόχο από τη μία τον έλεγχο της ποιότητας και την αναβάθμιση των σπουδών και από την άλλη την ανταγωνιστικότητα των δωρεάν ΠΜΣ, προτείνεται αυστηροποίηση της μετάβασης από το ένα επίπεδο στο άλλο.

Συγκεκριμένα, προβλέπονται κριτήρια επάρκειας του διδακτορικού έργου στο προπτυχιακό, ενώ όσοι θα έχουν τελειώσει ΠΜΣ «κατάρτισης» (δηλαδή με δίδακτρα) θα μπορούν να συνεχίσουν στο διδακτορικό με τη φοίτηση ενός επιπλέον χρόνου, μέσω της υποχρέωσης εκπόνησης εργασιών που θα πιστοποιούν το επίπεδο των προηγούμενων σπουδών.

◾ Αξιολόγηση από αρμόδια αρχή (ΑΔΙΠ ή άλλη) ανά τρία χρόνια των μεταπτυχιακών προγραμμάτων στα ΑΕΙ της χώρας.

◾ Ορισμός μιας κλίμακας αμοιβών που θα αποκλείει την παρούσα ανισότητα, αλλά και θα μειώσει το χάσμα ανάμεσα στις υπερβολικά υψηλές αμοιβές και τις δαπάνες για τη λειτουργία και την επιστημονική επάρκεια των προγραμμάτων.

Σύμφωνα -πάντα- με τις ίδιες πληροφορίες, δεν θα καταργηθούν μεν οι αμοιβές, όπως αρχικά είχε προταθεί, αλλά δεν θα είναι και υψηλές.

Προς το παρόν, τουλάχιστον, η συζήτηση αφορά την πρόβλεψη ενός ποσοστού των διδάκτρων που δεν θα ξεπερνά το 20%.

Οι αντιδράσεις, ωστόσο, από τις διοικήσεις και την ακαδημαϊκή κοινότητα είναι πολύ έντονες και ακόμα δεν έχει βρεθεί η χρυσή τομή.

Πρόκειται, μάλιστα, για βελτιωμένη της αρχικής πρόταση, αφού η επιτροπή αρχικά είχε προτείνει 15%!
Λοιπές ρυθμίσεις

Πάντως, ο έλεγχος των αμοιβών δεν θα είναι η μόνη παρέμβαση στο πλαίσιο λειτουργίας των προγραμμάτων και τους όρους απασχόλησης των μελών ΔΕΠ.

«Δεν μπορεί καθηγητές να διδάσκουν στην Κύπρο, χωρίς να παίρνουν καν εκπαιδευτικές άδειες», έλεγε χαρακτηριστικά γνώστης του χώρου, του οποίου έχει ζητηθεί η συνδρομή.

«Ούτε να πηγαίνουν στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, λαμβάνοντας τα γνωστά επιμίσθια, αφήνοντας τόσους νέους επιστήμονες εκτός αγοράς εργασίας», προσθέτει.

Το σχέδιο δεν έχει οριστικοποιηθεί και πολλά μπορεί να αλλάξουν.

Η κ. Αναγνωστοπούλου ακόμα δεν έχει αποφανθεί επί των προτάσεων της επιτροπής, καθώς η διαβούλευση με τα ΑΕΙ συνεχίζεται.

Ωστόσο, είναι σαφής και αδιαμφισβήτητη η πρόθεση ελέγχου και διασφάλισης της εύρυθμης και εύνομης λειτουργίας της... βιομηχανίας των μεταπτυχιακών σπουδών στην Ελλάδα, που καλά κρατεί, ακόμα και στα χρόνια της κρίσης, γονατίζοντας τις οικογένειες μπροστά στο άγχος της επαγγελματικής αποκατάστασης και πλέον στο στοίχημα της επιβίωσης, με τους ίδιους πάντα σκληρούς όρους της αγοράς εργασίας.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleio
Γονείς: «Αγανάκτηση και οργή για τα σχολεία χωρίς πιστοποιημένο ηλεκτρολογικό έλεγχο»
«Η παραπάνω αποκάλυψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τις δραματικές εκκλήσεις των οργανώσεων Γονέων, των συλλόγων εκπαιδευτικών, των μαθητών, σε όλη την...
Γονείς: «Αγανάκτηση και οργή για τα σχολεία χωρίς πιστοποιημένο ηλεκτρολογικό έλεγχο»