Thumbnail
Απάντηση στη Βουλή

Μελετάται η επαναφορά των μαθημάτων του Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου στο Νέο Λύκειο ανακοίνωσε στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Γ. Στύλιος κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης της Βουλευτού Ευσταθίας Γεωργοπούλου-Σαλτάρη .σχετικά με την επαναφορά των μαθημάτων του Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου στο Νέο Λύκειο

Αναλυτικά τι ειπώθηκε στη Βουλή για το Σχέδιο και τα Καλλιτεχνικά μαθήματα

 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι συνάδελφοι, γνωρίζουμε το ζήτημα που έχετε θέσει. Θέλω να σας κάνω αναφορά στο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει σήμερα όσον αφορά τα κατ’ επιλογήν μαθήματα, τα συγκεκριμένα αυτά μαθήματα. Στον ν. 4186/2013, στο άρθρο 2 παράγραφος 5, για τα μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο» προβλέπονται τα εξής: «Για την άσκηση των υποψηφίων για την εισαγωγή σε σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που απαιτείται και εξέταση σε «ειδικά μαθήματα» δύνανται να λειτουργούν σε επίπεδο διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και σε ώρες εκτός πρωινής λειτουργίας σχολείων τμήματα ενίσχυσης στο ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, στα ισπανικά και στα ιταλικά. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ρυθμίζονται τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των τμημάτων ενίσχυσης, καθώς και κάθε αναγκαία ρύθμιση εφαρμογής.» Αυτό ισχύει μέχρι σήμερα.
Γνωρίζουμε την αίτηση που υπάρχει από μεγάλη μερίδα μαθητών οι οποίοι προτίθενται να ακολουθήσουν σχολές όπως είναι η Αρχιτεκτονική ή καλλιτεχνικών σπουδών ή η Σχολή Καλών Τεχνών και γι’ αυτόν τον λόγο έχει δοθεί κατεύθυνση στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να οργανώσει και να σχεδιάσει μία τροποποίηση προς την κατεύθυνση της ένταξης αυτών των μαθημάτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα.
Θέλω επίσης να σας αναφέρω, κυρία συνάδελφε, ότι μέχρι και πέρυσι, τα προηγούμενα χρόνια, τα συγκεκριμένα μαθήματα δεν ήταν ενταγμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Η πρόθεση τώρα είναι να ενταχθούν στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Επίσης, πρόθεση και κατεύθυνση είναι να υπάρξει μείωση των ωρών διδασκαλίας από κάποιο άλλο μάθημα για τα παιδιά που ακολουθούν αυτές τις σχολές, ούτως ώστε μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα να διδάσκονται τα συγκεκριμένα μαθήματα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Η συνάδελφος κ. Γεωργοπούλου-Σαλτάρη, έχει το λόγο.
ΕΥΣΤΑΘΙΑ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ-ΣΑΛΤΑΡΗ: Κύριε Υπουργέ, θέλω να σας πω ότι γι’ αυτό το συγκεκριμένο θέμα δεν αγωνιούν μόνο οι μαθητές και οι οικογένειές τους, αλλά και οι εκπαιδευτικοί όλων των εικαστικών μαθημάτων και οι άνθρωποι της τέχνης και οι άνθρωποι των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, γιατί τίθεται και θέμα πορείας σπουδών των φοιτητών που υποδέχονται, καθώς δεν θα έχουν την κατάλληλη προετοιμασία για το δημόσιο σχολείο.
Αναφέρατε για τα τμήματα ενίσχυσης, για τα ειδικά μαθήματα όπως λέγονται, ότι δύνανται να λειτουργούν -δηλαδή δεν είναι σίγουρο- σε επίπεδο διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και σε ώρες εκτός πρωινής λειτουργίας των σχολείων και όπως καταλαβαίνουμε, με ωρομίσθιους καθηγητές. Είναι μία τελείως μετέωρη υπόσχεση προς τους υποψηφίους της επόμενης χρονιάς, εάν κρίνουμε από την τύχη που είχε η πρόσθετη διδακτική στήριξη πέρσι και φέτος, που δεν υπάρχουν πιστώσεις για να λειτουργήσει.
Πέραν αυτού, δεν μπορεί να είναι πολιτική του Υπουργείου και γεννά ερωτηματικά η απουσία διδασκαλίας αυτών των μαθημάτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα για την έννοια της πρόσθετης στήριξης, αφού δεν προηγείται κανονική διδασκαλία, όπως αναφέρει η επιστολή προς τον κύριο Υπουργό της Κοσμητείας της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, την οποία θα καταθέσω στα Πρακτικά.
Επειδή μίλησα για εκπαιδευτική πολιτική, με το «Νέο Λύκειο» η καλλιτεχνική εκπαίδευση σχεδόν εξοβελίζεται από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είχαμε τον «ξαφνικό θάνατο» του τομέα εφαρμοσμένων τεχνών, όπως και των άλλων τομέων που καταργήθηκαν στα ΕΠΑΛ, την κατάργηση από τις πανελλήνιες εξετάσεις του μαθήματος σχεδίου για το Τμήμα Φωτογραφίας της Σχολής Καλών Τεχνών του ΤΕΙ Αθηνών, το οποίο το ίδιο πρότεινε και το Υπουργείο το δέχθηκε, με αμφίβολη νομιμότητα αυτής της απόφασης, χωρίς να υπάρχει μέριμνα για τη στήριξη των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων που παραπαίουν.
Με ποια κριτήρια, άραγε, το Υπουργείο σε μία τόσο δύσκολη εποχή για τους εφήβους μας, με τη σχολική άρνηση και την ενδοσχολική βία να παίρνουν μεγάλες διαστάσεις, στερεί την καλλιτεχνική παιδεία; Σας καλώ να πάρετε θέση και για το εάν είναι σωστό παιδαγωγικά ένα λύκειο χωρίς εφαρμοσμένη και δημιουργική καλλιτεχνική διδασκαλία, γιατί η επιλογή στην Α΄ Λυκείου μόνο εφαρμοσμένη δεν είναι.
Είναι ή όχι αδιαμφισβήτητο και επιστημονικά και από την ίδια την καθημερινότητα ότι η καλλιτεχνική παιδεία μπορεί να λειτουργήσει αντισταθμιστικά σε αυτά τα φαινόμενα, καθώς συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην καλλιέργεια τόσο ψυχοκινητικών όσο και κοινωνικών δεξιοτήτων, στη διεύρυνση του πολιτιστικού ορίζοντα και της πνευματικής καλλιέργειας, όπως αναφέρει μεταξύ άλλων σε επιστολή της προς τον κύριο Υπουργό η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, την οποία θα καταθέσω στα Πρακτικά.
Είναι τουλάχιστον αντιφατικό να εξαγγέλλεται το κοινωνικό σχολείο για την αντιμετώπιση της βίας και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι μαθητές να έρχονται ελάχιστα σε επαφή με την τέχνη και τις δραστηριότητές της. Εξάλλου, αποτελεί απόκλιση από τα ευρωπαϊκά προγράμματα σπουδών και υποβιβασμό της καλλιτεχνικής και εικαστικής αγωγής των μαθητών των ελληνικών σχολείων σε σχέση με την αντίστοιχη των ευρωπαϊκών σχολείων, όπως αναφέρει επίσης με επιστολή του προς τον κύριο Υπουργό το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Καλών Τεχνών στη Φλώρινα. Θα το καταθέσω και αυτό στα Πρακτικά.
Θέλω να επισημάνω ότι τα προηγούμενα έγγραφα των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων έχουν ως κύριο θέμα την αναγκαιότητα της διδασκαλίας του ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου. Εν συντομία, να αναφέρω ότι το ΙΕΠ έχει εκδώσει πρόσκληση για την εκπόνηση προγραμμάτων σπουδών και οδηγιών για τον εκπαιδευτικό, για το ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο. Αναρωτιόμαστε: Για ποιο λόγο θα εκπονηθούν; Για να διδάσκονται στο Λύκειο ή για τα τμήματα ενίσχυσης;
Σας ρωτώ, επίσης, αν γνωρίζετε να μας πείτε αν έχει συνεδριάσει η επιτροπή του ΙΕΠ για τα εικαστικά μαθήματα, σχετικά με το ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο και τι έχει αποφανθεί.
Οι δικοί μας φόβοι, ως κόμμα, αλλά και όλων των εκπαιδευτικών των εικαστικών μαθημάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, όπως ανέφερα, για εξοβελισμό των καλλιτεχνικών μαθημάτων δεν είναι υπερβολικοί. Το μάθημα σχεδίου στην Α΄ Λυκείου ουσιαστικά δεν γίνεται. Πρακτικά, σήμερα το μάθημα επιλογής «Καλλιτεχνική Παιδεία» διδάσκεται σε θεωρητική βάση, ανάλογα με το ποια ειδικότητα εκπαιδευτικού βρίσκεται εύκαιρη και διαθέσιμη στο κάθε σχολείο, ενώ αν δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, το πρόβλημα λύνεται με την ανάθεση θεατρολογίας σε φιλόλογο, παραγκωνίζοντας τη μουσική και τα εικαστικά.
Εν κατακλείδι, είναι θέμα πολιτικής βούλησης, άμεσης ανάληψης πρωτοβουλιών εκ μέρους σας και καθαρής απάντησης. Άλλωστε, αν δεν κάνω λάθος, δεν χρειαστήκατε πράξη γνωμοδότησης του ΙΕΠ, για να ανακοινώσετε τις αλλαγές στις πανελλήνιες στην πληροφορική. Εκεί δείξατε βούληση. Μας παρακολουθούν οι ενδιαφερόμενοι και περιμένουν απάντηση.
Ως προς αυτό που είπατε, θα περιμένουμε να μας πείτε πώς θα έρθει αυτό νομοθετικά. Θα καταθέσετε τροπολογία; Περιμένουμε την απάντησή σας.
(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κ. Ευσταθία Γεωργοπούλου-Σαλτάρη καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και  Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ο Υφυπουργός κ. Στύλιος έχει το λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρία συνάδελφε, σας ευχαριστώ.
Θέλω να σας θυμίσω το εξής: Όσον αφορά τα καλλιτεχνικά μαθήματα, διδάσκονται σήμερα ανελλιπώς σε όλες τις τάξεις των νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων σχολείων και ως μάθημα επιλογής στην Α΄ τάξη των Γενικών Λυκείων.
Το ίδιο ισχύει και για το γραμμικό και το ελεύθερο σχέδιο. Tο είπατε και εσείς, διδάσκεται ως μάθημα επιλογής στην Α’ τάξη του λυκείου. Το μάθημα καλλιτεχνική παιδεία δεν διδάσκεται σε θεωρητική βάση, αλλά διδάσκεται σύμφωνα με το ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών με το οποίο καθορίζεται ισόρροπη διδασκαλία δημιουργικής και πρακτικής θεωρίας.
Σας επισημαίνω επίσης ότι έχει συγκροτηθεί επιτροπή στο ΙΕΠ που και εσείς την αναφέρατε, η οποία επεξεργάζεται την πρόταση και τη λύση που θα μας προτείνει ως πολιτική ηγεσία στο Υπουργείο Παιδείας και θα έρθει στη Βουλή για να εγκριθεί από την αρμόδια επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και από την Ολομέλεια στο επόμενο διάστημα.
Στα πλαίσια αυτής της επιτροπής το αρχικό σχέδιο περιλαμβάνει για την Γ’ λυκείου ένταξη στο ωρολόγιο πρόγραμμα που δεν ίσχυε μέχρι τώρα καθόλου  όσον αφορά το γραμμικό και το ελεύθερο σχέδιο και πιθανόν σε αυτούς τους μαθητές να έχουμε τριάντα πέντε ώρες διδασκαλίας την εβδομάδα, ενώ στους υπόλοιπους που δεν ακολουθούν σχολές που χρειάζεται ειδικό μάθημα τριάντα τρεις ώρες διδασκαλίας.
Θα δούμε συγκεκριμένα την τελική θέση που θα μας διατυπώσει το ΙΕΠ και θα υπάρξει εκτενής συζήτηση και διάλογος στη Βουλή. Εκεί μπορούν να ακουστούν όλες οι προτάσεις.
Θέλω, όμως, κυρία συνάδελφε, να επισημάνω το εξής: Για χρόνια στην εκπαίδευση, στην παιδεία, προσλαμβανόντουσαν καθηγητές με ειδικότητες, όπου δεν υπήρχε αντιστοίχιση και εξορθολογισμός με τη ζήτηση από τους μαθητές στα αντίστοιχα τμήματα και τα σχολεία. Σήμερα δεν έχουμε πλέον την οικονομική δυνατότητα να προσλαμβάνουμε καθηγητές για να τους βάλουμε σε σχολειά, χωρίς μαθητές. Άρα, οφείλουμε να προχωρήσουμε σε μία κανονικοποίηση, σε έναν εξορθολογισμό από τη ζήτηση που θα υπάρχει από τους μαθητές για τα συγκεκριμένα μαθήματα, το γραμμικό σχέδιο και το ελεύθερο σχέδιο, να προκύψουν και οι αντίστοιχες προσλήψεις ωρομισθίων είτε αναπληρωτών είτε μονίμων καθηγητών. Διότι με πολύ μεγάλη σύνεση οφείλουμε να διαχειριζόμαστε τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου και με αυτήν τη φιλοσοφία και με αυτήν τη λογική προχωρούμε πλέον στην παρέμβαση που θα έρθει το επόμενο διάστημα. Έχει εξαγγελθεί ήδη και από τον Υπουργό Παιδείας, αλλά και από το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας Υπουργείου Παιδείας στη ρύθμιση και για την πληροφορική και για τα καλλιτεχνικά μαθήματα.
Ευχαριστώ πολύ.


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΣΤ΄
Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleio
Γονείς: «Αγανάκτηση και οργή για τα σχολεία χωρίς πιστοποιημένο ηλεκτρολογικό έλεγχο»
«Η παραπάνω αποκάλυψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τις δραματικές εκκλήσεις των οργανώσεων Γονέων, των συλλόγων εκπαιδευτικών, των μαθητών, σε όλη την...
Γονείς: «Αγανάκτηση και οργή για τα σχολεία χωρίς πιστοποιημένο ηλεκτρολογικό έλεγχο»