Thumbnail
ΤΥΠΟΣ: Η ΑΥΓΗ

Ένα νέο είδος ρυθμίσεων έχει προστεθεί προσφάτως στη φαρέτρα του υπουργείου Παιδείας, οι μεταφορές. Μεταφορές πάσης εκπαιδευτικής φύσεως εμφανίζονται στα τηλεοπτικά και έντυπα μέσα με διάφορες ονομασίες. Άλλοτε ως αθρόες μεταγραφές ή ποσοστιαίες μετακινήσεις, ως εμβόλιμες εξεταστικές ή συγχωνεύσεις, ενίοτε ως ανταλλαγές ή μεταφορές πιστώσεων και λίαν προσφάτως ως μεταφορές προϋπολογισμών.

Ο νέος υπουργός φαίνεται να έχει γοητευτεί από το πολιτικό δώρο της τοποθέτησής του στο αντίστοιχο υπουργείο, το οποίο του εξασφαλίζει προβολή για καλλωπισμό της εικόνας του για την πεπερασμένη προεκλογική περίοδο. Θα μπορούσε να αξιοποιήσει την ευκαιρία, αν όχι για να αναπροσανατολίσει, τουλάχιστον για να εμποτίσει με κάποια δείγματα πνευματικότητας την ασκούμενη εκπαιδευτική πολιτική. Δυστυχώς φαίνεται να παραμένει στο άνυδρο τοπίο των γραφειοκρατικών εξυπηρετήσεων. Αξιοποιεί το bonus της παροχής υπηρεσιών από το προηγούμενο επιτελείο του υπουργείου ώστε να αναγγέλλει ρυθμίσεις που ανακατεύουν την εκπαίδευση χωρίς να παράγουν παιδεία. Κοινό χαρακτηριστικό των πρόσφατων και αναγγελθεισών ρυθμίσεων είναι η τεχνική της κλασματοποίησης της ανθρώπινης ατομικής ή συλλογικής ενέργειας και της μεταφοράς των αποσπασμάτων από τις κομματιασμένες διαδικασίες, τα περιεχόμενα, τους ανθρώπους και τις δομές.

Εκτελούνται μεταφορές ιδρυμάτων ή/και τμημάτων τους, κατ' αναλογία με την εκλογική περιφέρεια κομματαρχών και με τη βοήθεια της Αθηνάς (όχι φυσικά της θεάς της σοφίας, αλλά του περίφημου σχεδίου που εκπόνησε γνωστό ΙΕΚ ιδιοκτησίας προσκείμενης στον απελθόντα υπουργό). Εκτελούνται μεταφορές πιστωτικών μονάδων, δηλαδή αποκόπτονται μαθήματα από τον ειρμό των προγραμμάτων σπουδών των οικείων ΑΕΙ για να ενσωματωθούν άνευ μελέτης σε άλλα. Εκτελούνται μεταφορές εξεταστικών περιόδων, δηλαδή παράγονται χρονικές τομές και μετατοπίσεις του μαθησιακού χρόνου στο εσωτερικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Εκτελούνται μαζικές μεταφορές πληθυσμών, δηλαδή φοιτητές και φοιτήτριες μετατοπίζονται σε περιοχές πλησιέστερες της οικογενειακής εστίας, σε Τμήματα πλησιέστερα του Τμήματος στο οποίο έχουν εισαχθεί και ήδη φοιτούν. Εκτελούνται μεταφορές προϋπολογισμών, κατ' αναλογία του πληθυσμού που μεταφέρεται. Εκτελούνται μεταφορές περιεχομένου, δηλαδή μεταφέρεται η διδακτέα και εξεταστέα ύλη από τη διαρθρωμένη λογική των Αναλυτικών Προγραμμάτων στην αποσπασματική συνάθροιση της Τράπεζας Θεμάτων. Εκτελούνται μεταφορές της εξεταστικής διαδικασίας της αποστήθισης, δηλαδή μεταφέρεται η αποσύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την πιστοποίηση της μάθησης μέσω γενικών εξετάσεων σε όλες τις τάξεις του λυκείου. Εκτελούνται μεταφορές εργαζομένων, δηλαδή μετακινούνται οι «κολλητοί» σε ασφαλείς θέσεις, αποσπώνται οι «μανδαρίνοι» σε θέσεις πελατειακής διαχείρισης, απολύονται οι υπόλοιποι, ιδιαιτέρως οι ευρισκόμενοι σε θέσεις, ηλικίες ή σε φάσεις αδυναμίας.

Εκείνο που συνδέει αυτή τη διαλυτική πρακτική της εκπαιδευτικής πολιτικής με τον ευρω-επαρχιωτισμό των προκατόχων υπουργών είναι η καταχρηστική ανάλωση ασύνδετων μεταξύ τους επιστημονικών και παιδαγωγικών όρων. Οι κενές επιστημονικού περιεχομένου, αλλά πλήρεις αδιαφανών συνδιαλλαγών ονομασίες, εξαρχής χρησιμοποιήθηκαν από τα υπουργικά επιτελεία ως έξωθεν καλή μαρτυρία για τη μετατόπιση της εποπτείας του εκπαιδευτικού συστήματος από το συγκεντρωτικό Δημόσιο σε φίλια διαπλεκόμενους ιδιωτικούς ομίλους. Προσφάτως οι δανεισμένες και αφυδατωμένες από το περιεχόμενό τους επιστημονικές ονομασίες χρησιμοποιούνται ως προπέτασμα καπνού για μια ποικιλία πελατειακών και προεκλογικών εξυπηρετήσεων, με κοινό χαρακτηριστικό τις ανεξέλεγκτες μεταφορές που σημαίνουν μειώσεις και απώλειες: μαθημάτων, εξετάσεων, φοιτητών, κλασμάτων σπουδών και προϋπολογισμών, πανεπιστημιακών τμημάτων, προσωπικού.

Το έξυπνο σχολείο, η αριστεία, η αξιολόγηση, η διεθνοποίηση, η πιστοποίηση και η αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν κάνουν πια τον θόρυβο που έκαναν, οι δημοσιολογούντες συκοφάντες δεν αρκούν πλέον για να συγκαλύψουν την έξαρση μιας ελιτίστικης εκπαιδευτικής πρακτικής με περισσότερους αποκλεισμούς και λιγότερες αρμοδιότητες στις εκπαιδευτικές μονάδες, με νομιμοποίηση της αγοράς τίτλων σπουδών σε όλα τα επίπεδα χωρίς κανέναν έλεγχο συνταγματικής νομιμότητας ή εκπαιδευτικής ισοτιμίας. Με όπλο όμως τη σκανδαλοθηρία ή την επινόηση διαφθοράς και τη νομοθετική αλλοίωση της αυτοτέλειας των πανεπιστημίων, ο κύκλος που χαρακτηρίστηκε από τα ονόματα δυο μόνον υπουργών πέτυχε εν πολλοίς τη στόχευσή του. Με διάθεση αντίστασης, αλλά και πρακτικές υποκρισίας και προσαρμογής, οι εκπαιδευτικές κοινότητες βρίσκονται σήμερα αξιακά, κοινωνικά και εργασιακά υποτιμημένες, παγιδευμένες σ' ένα δημοσιοϋπαλληλικό, ηλεκτρονικά γραφειοκρατικοποιημένο σύστημα διοίκησης και εκπροσώπησης.

Το δίκτυο πολιτικών, επιχειρηματιών και προβεβλημένων διανοουμένων και δημοσιολόγων φαίνεται να πλήττει από την άνυδρη επινοητικότητα των μανδαρίνων του υπουργείου Παιδείας και να πλήττεται από παραιτήσεις ή αποδράσεις ορισμένων που διαβλέποντας κάποια μορφή ανατροπής προτιμούν να ξεχαστεί ο πλέον ρηχός, αλλά και πιο παρατεταμένος ρόλος της ζωής τους. Άλλοι αρθρογράφοι και καλλιεργημένοι προπαγανδιστές αρχίζουν να κρατούν αποστάσεις από τις πρακτικές τού «εκτελούνται μεταφορές», καθώς βλέπουν πως ακόμη και οι εντεταλμένοι συκοφάντες των ΜΜΕ έχουν μείνει απλήρωτοι ή περιθωριοποιούνται προς όφελος νεότευκτων γόνων παλαιών τζακιών, των οποίων τα ονόματα απέχουν από τα πατρικά για να εμφανίζονται ως αυτοδημιούργητοι. Όπως ο γνωστός εισαγγελέας της χούντας, που παραμένει περήφανος για την επιτυχή καριέρα του.

Οι ευρω-επαρχιώτικες πρακτικές αποστήθιζαν όρους και τεχνικές εξουσίας από μη ευρωπαϊκές πολιτικές παραδόσεις και επιχειρούσαν να τις μεταφέρουν στη χώρα μας. Επέτυχαν σε πολλά και κυρίως εκεί που δεν το περίμενε κανείς. Οι επινοητές των μεταφορών στην εκπαίδευση φαίνεται να αποστηθίζουν από τις χειρότερες παραδόσεις που κακοποίησαν τη μοναδική μεταπολιτευτική περίοδο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Η απειλή όμως της γελοιοποίησης καιροφυλακτεί.

Η ανάγκη αναπροσανατολισμού της εκπαιδευτικής πολιτικής και συντονισμού της ελληνικής κοινωνίας και πολιτικής με τις προοδευτικές ευρωπαϊκές αναζητήσεις είναι επείγουσα, αλλά αυτή τη φορά και εφικτή. Η ανάδειξη της ελληνικής Αριστεράς σε πρωταγωνιστή της εσωτερικής πολιτικής σκακιέρας και η οργανική διασύνδεσή της με το εναλλακτικό ευρωπαϊκό γίγνεσθαι δημιουργούν όρους αισιοδοξίας για την εκπαίδευση σε όλους τους κύκλους σπουδών. Οι συναντήσεις των Ελλήνων πρυτάνεων με αντίστοιχες ευρωπαϊκές ενώσεις και οι κοινές τοποθετήσεις για ανασκευή των αδόκιμων και λανθασμένων συμφωνιών της Μπολόνια μένει να αξιοποιηθούν από πρόσωπα και συλλογικότητες που συνεχίζουν να αντιστέκονται στην ευτέλεια και τον χρηματισμένο ελιτισμό.

* Ο Φραγκίσκος Καλαβάσης είναι καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;