Thumbnail
Με τις σκέψεις αυτές καλούμε τους συναδέλφους μας στους Συνδέσμους Φιλολόγων, στην Πανελλήνια Ένωση και σε όλες τις Επιστημονικές Ενώσεις να πάρουν μέρος στην οργάνωση ενός επιστημονικού και ιδεολογικού αγώνα

ΟΧΙ ΣΤΟ «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙ

ΤΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ – ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΓΩΝΑ

Το νομοσχέδιο για το «νέο λύκειο και την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση», οι απολύσεις και η κινητικότητα χιλιάδων εκπαιδευτικών, οι συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, αποτελούν πλευρές της πολιτικής που σαρώνει ό,τι είχε απομείνει από τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση που είχε κατακτηθεί, από τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών του λαού.

 Πιο συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο και οι άλλες αρνητικές εξελίξεις υπηρετούν την ανάγκη της αγοράς για τη διαμόρφωση ενός φθηνού και ευέλικτου, χειραγωγήσιμου εργατικού δυναμικού, που θα πουλάει δηλαδή πάμφθηνα όχι μόνο την εργατική του δύναμη, αλλά και τη συνείδησή του.

 Η σύγχρονη εποχή, με τη μεγάλη εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας,  επιτάσσει αναμφίβολα ένα σχολείο μέσα από το οποίο θα αναπτύσσονται όλες οι ικανότητες των παιδιών, θα καλλιεργείται ολόπλευρα η προσωπικότητά τους, θα διαπλάθονται άνθρωποι ικανοί να αντιμετωπίσουν δημιουργικά την εργασία τους και τη ζωή τους. Σήμερα υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις ώστε η βασική εκπαίδευση και το σχολείο γενικής παιδείας να διευρυνθούν ποιοτικά και ποσοτικά. Αποτελεί αδήριτη ανάγκη και, συνεπώς, απαραίτητο στόχο διεκδίκησης η εξασφάλιση βασικής - γενικής εκπαίδευσης ως τα 18 χρόνια, που ο άνθρωπος ενηλικιώνεται ψυχικά, πνευματικά, κοινωνικά και βιολογικά, μέσα από Ενιαίο Δωδεκάχρονο Υποχρεωτικό Σχολείο.

 

 Στον αντίποδα ωστόσο αυτών, η όποια βασική – γενική εκπαίδευση υπήρχε, περιορίζεται δραματικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Γ΄ ΓΕ.Λ. τα μαθήματα γενικής παιδείας από 11 γίνονται 5, ενώ ένα από αυτά που καταργούνται είναι η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία και ειδικά η διδασκαλία του Επιταφίου Λόγου, κείμενο εμβληματικό τόσο της αρχαίας ελληνικής όσο και της παγκόσμιας γραμματείας.

 Επίσης, υπονομεύεται η διδασκαλία της Γενικής Ιστορίας και προωθείται η θεματική και αποσπασματική. Παράλληλα επιχειρείται ο ουσιαστικά εξοβελισμός της από τα ΕΠΑ.Λ. (θα διδάσκεται εφεξής μόνο στην Α΄ τάξη και μόνο 1 ώρα την εβδομάδα) και η υποβάθμισή της στη Γ΄ Γυμνασίου.

 Σημαντικότερο όμως ίσως από όλα είναι η ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση της γλωσσικής διδασκαλίας στη συγχρονία της. Μετά τις συνταγές μαγειρικής και τα δελτία καιρού στα σχετικά εγχειρίδια του γυμνασίου, την αντικατάσταση της Γραμματικής της γλώσσας του λαού μας (από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της μεταρρύθμισης του 1976), προστίθενται τώρα η μείωση 1 ώρας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Α΄ Γυμνασίου (επιχειρείται δηλαδή να διδάσκεται η μητρική, η ζωντανή γλώσσα, στην κρίσιμη αυτή ηλικία, λιγότερο από την αρχαία ελληνική και τις ξένες γλώσσες!) και η ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση του μαθήματος στα ΕΠΑ.Λ. (όπου επί το πλείστον φοιτούν παιδιά πιο φτωχών λαϊκών στρωμάτων).

 

 Θεωρούμε όμως ότι το πρόγραμμα σπουδών ενός σύγχρονου σχολείου πρέπει να περιλαμβάνει οπωσδήποτε –ανάμεσα σε άλλα ασφαλώς- την κατάκτηση της μητρικής γλώσσας όχι απλά ως μέσου επικοινωνίας, αλλά ως οργάνου σκέψης και συνειδητής επίδρασης στο περιβάλλον.

 Επισημαίνουμε ακόμη ότι είναι επικίνδυνο να διαχέεται σαν δηλητήριο στη σκέψη αρκετών συναδέλφων η επιχειρηματολογία κάποιων για τη μείωση των ωρών ενός μαθήματος, όχι από τη σκοπιά του αν είναι χρήσιμο το μάθημα για τους μαθητές και πόσες ώρες απαιτεί το μάθημα για να διδαχτεί, αλλά με το βλέμμα στραμμένο στο αν η μείωση των ωρών θα απειλήσει τις θέσεις. Όχι μόνο δε βοηθά η τέτοιου είδους επιχειρηματολογία, αλλά δημιουργεί έδαφος πρόσφορο για περαιτέρω αρνητικές εξελίξεις.

 Με τις σκέψεις αυτές καλούμε τους συναδέλφους μας στους Συνδέσμους Φιλολόγων, στην Πανελλήνια Ένωση και σε όλες τις Επιστημονικές Ενώσεις να πάρουν μέρος στην οργάνωση ενός επιστημονικού και ιδεολογικού αγώνα. Σε κάθε χώρο εκπαίδευσης, σε κάθε χώρο εργασίας να πρωτοστατήσουν στην οργάνωση πολύπλευρης και πολύμορφης παρέμβασης (συζητήσεις, ημερίδες και άλλες εκδηλώσεις) στο νέο νόμο, στην αντιπαράθεση με το αντιδραστικό περιεχόμενο των αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση.

Κατερίνη, 11 Σεπτεμβρίου 2013

Για το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Φιλολόγων Πιερίας

Ο Πρόεδρος                                                   Ο Γ. Γραμματέας

Μπάμπης Παπαδόπουλος                                  Γιώργος Καρακώνης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ.jpg
Στελέχη εκπαίδευσης: Δύο επιμορφωτικά προγράμματα για Διευθυντές-Υποδιευθυντές και για Σύμβουλους-Μέντορες από το ΕΚΔΔΑ
Για τον εντοπισμό της επιθυμητής ημερομηνίας υλοποίησης των προγραμμάτων μπορούν οι ενδιαφερόμενοι/ες να προβούν σε Αναζήτηση Προγραμμάτων από την...
Στελέχη εκπαίδευσης: Δύο επιμορφωτικά προγράμματα για Διευθυντές-Υποδιευθυντές και για Σύμβουλους-Μέντορες από το ΕΚΔΔΑ