Thumbnail
Μια από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες του 20ού αιώνα, και η δράση του άφησε το ανεξίτηλο αποτύπωμά της στην παγκόσμια ιστορία.

Στις 26 του Δεκέμβρη, συμπληρώνονται 120 χρόνια από την γέννηση του Προέδρου Μάο Τσε Τουνγκ. Γεννήθηκε στις 26 Δεκέμβρη του 1893, στο Σαοσάν της επαρχίας Χουνάν σε μια αγροτική οικογένεια. Πέθανε στις 9 του Σεπτέμβρη του 1976 στο Πεκίνο. Υπήρξε συνιδρυτής του Κομμουνιστικού Κόμματος και πρώτος πρόεδρος της Λαϊκής Δημοκρατίας, την ανακήρυξη της οποίας έκανε την 1η του Οκτώβρη του 1949 από τις πύλες της Απαγορευμένης Πόλης. 

Tο Kομμουνιστικό Kόμμα Kίνας με επικεφαλής το Mάο, ύστερα από την εγκαθίδρυση της Λ.Δ. Kίνας το 1949 και τη νικηφόρα ολοκλήρωση της νεοδημοκρατικής επανάστασης, θα κατευθύνει στη συνέχεια χωρίς διακοπή, τη σοσιαλιστική επανάσταση και τη σοσιαλιστική οικοδόμηση θεμελιώνοντας και οικοδομώντας μέσα από επανειλημμένες αναμετρήσεις και ταξικούς αγώνες τη σοσιαλιστική Kίνα της δικτατορίας του προλεταριάτου.

Ο σοσιαλισμός δεν μπορεί να μείνει στα μισά του δρόμου

Tην περίοδο αυτή ο Mάο θα συνοψίσει την ιστορική πείρα της διχτατορίας του προλεταριάτου και θα προβάλλει την επιστημονική θέση ότι η πάλη ανάμεσα στο προλεταριάτο και την αστική τάξη, ανάμεσα στο σοσιαλιστικό δρόμο και τον καπιταλιστικό δρόμο θα εξακολουθήσει να υπάρχει για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα μετά τη βασική ολοκλήρωση του σοσιαλιστικού μετασχηματισμού στην ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής.

Θα δώσει πολλά καινούργια πράγματα στο μαρξισμό και ιδιαίτερα την καθοδηγητική θεωρία για τη συνέχιση της επανάστασης κάτω από τις συνθήκες της δικτατορίας του προλεταριάτου, που αργότερα, στην περίοδο της Mεγάλης Προλεταριακής Πολιτιστικής Eπανάστασης θα την πλουτίσει και αναπτύξει παραπέρα στη βάση της πρακτικής πείρας της ίδιας της επανάστασης.

Ο Μάο Τσετουνγκ καθοδήγησε θεωριτικοπολιτικά  την συνεχιζόμενη επανάσταση την πανάσταση μέσα στην επανάσταση, μια γραμμή που έδινε έμφαση στον επαναστατικό μετασχηματισμό του εποικοδομήματος, τις ιδεολογικές, πολιτικές και πολιτιστικές πλευρές της κοινωνίας (για να μπορέσουν έτσι να συνεχίσουν και να βαθύνουν οι αλλαγές στην οικονομική βάση).Ένα παράδειγμα είναι η σύγκρουση για τις αγροτικές κομμούνες: Ο Λιου Σιάο Σι (ο κυριότερος εκπρόσωπος της καπιταλιστικής γραμμής τη δεκαετία του ’50, αυτός που είχε πει «η εκμετάλλευση έχει και τα πλεονεκτήματά της») έλεγε ότι πρώτα πρέπει να γίνει η εκμηχάνιση της γεωργίας και μετά η δημιουργία αγροτικών κομμουνών, ενώ αντίθετα ο Μάο επέμενε ότι οι κολεκτίβες θα μετασχημάτιζαν τη γεωργία. 

H πολιτιστική Eπανάσταση θα κινητοποιήσει εκατομμύρια μαζών, σ’ ένα θυελλώδη και παρατεταμένο αγώνα ενάντια στις καπιταλιστικές δυνάμεις και για την αποτροπή της καπιταλιστικής παλινόρθωσης στην Kίνα. 

Το Κινέζικο Κομμουνιστικό Κόμμα υπό τον Μάο συγκρούεται με τη την Σοβιετική ένωση  και τις αποφάσεις του 20ου συνεδρίου του ΚΚΣΕ το οποίο θεωρείται η θρυαλλίδα  αναθεώρησης βασικών αρχών του Μαρξισμού-Λενινισμού  και  τομή στο εσωτερικό του παγκόσμιου κομμουνιστικού κινήματος και στην κατεύθυνσή του.

 

Μάο και ανταρτοπόλεμος

Ο Μαοϊσμός και ο Μαοϊκός Ανταρτοπόλεμος έχει υιοθετηθεί από πολλούς αντάρτες διαφόρων χωρών, όπως για παράδειγμα οι Μαοϊκοί του Νεπάλ, οι Ερυθροί Χμερ της Καμπότζης, ο Δημοκρατικός Στρατός Ελλάδας, σύμφωνα με παραδοχή του Νίκου Ζαχαριάδη στο βιβλίο του "Προβλήματα Καθοδήγησης του ΚΚΕ" και τα μεταφρασμένα άρθρα του Μάο Τσε Τουνγκ στο περιοδικό "Δημοκρατικός Στρατός", όπως και το βιβλίο του για τον "Ανταρτοπόλεμο" κ.λπ.

Επιρροές στην Ελλάδα

Ο Μαοϊσμός έχει επίδραση και στην Ελλάδα. Στο εσωτερικό του ΚΚΕ στα τέλη της δεκαετίας του 1950 δυναμώνουν οι φωνές της κριτικής στην πορεία του κόμματος που συναντιούνται με τις αντιρρήσεις του Μάο για την πορεία του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος μετά το 20ό συνέδριο του ΚΚΣΕ και την 6η Ολομέλεια του ΚΚΕ, η οποία συνοδεύτηκε από τη διαγραφή της συντριπτικής πλειοψηφίας των μελών του ΚΚΕ που βρίσκονταν στο εξωτερικό ως πολιτικοί πρόσφυγες.

Το 1964 το κενό έρχεται να καλύψει στην Ελλάδα η ίδρυση της Αναγέννησης από μέλη και στελέχη του ΚΚΕ, αργότερα της ΠΠΣΠ και λίγο πριν την δικτατορία η ΟΜΛΕ  (Οργάνωση Μαρξιστών Λενινιστών Ελλάδας). Οι Αναγεννητές υποστηρίζουν την γραμμή και το έργο του Μάο και του Στάλιν, κατηγορούν το ΚΚΕ για ρεβιζιονιστική στροφή, και την ΕΣΣΔ για καπιταλιστική παλινόρθωση. Μετά το θάνατο του Μάο Τσετουγνκ το 1976 και την αλλαγή πλεύσης του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας προς τον αναθεωρητισμό, η ΟΜΛΕ διασπάστηκε στο ΚΚΕ Μαρξιστικό-Λενινιστικό (ΚΚΕ μ-λ)  και στο Μαρξιστικό Λενινιστικό ΚΚΕ (Μ-Λ ΚΚΕ). Μαοικό θεωρούνταν και το ΕΚΚΕ το οποίο ιδρύθηκε το 1970.



O Mάο Tσετούνγκ πέθανε το Σεπτέμβρη 1976.

Ύστερα από το θάνατό του αυτοί που άρπαξαν την εξουσία και εν ονόματι του σοσιαλισμού έστρεψαν την Κίνα στην αντίθετη κατεύθυνση, στον καπιταλισμό, (σύμφωνα με την εντυπωσιακή προειδοποίηση του Μάο το 1962 στην Κεντρική Επιτροπή) αντιμετωπίζουν την επέτειο με έκδηλη αμηχανία. Αμφισημία είναι η λέξη που χρησιμοποιούν σε άρθρο τους οι Νιου Γιορκ Τάιμς. Γιατί ο Μάο με την θεωρητική και πολιτική κληρονομιά του δεν είναι καθόλου εύκολο να προσαρμοστεί, να μουσειοποιηθεί, και να γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης και καθεστωτικής προπαγάνδας. Ο Μάο δεν μπορεί να γίνει εύκολα το αντίθετο, να μεταφραστεί κατά το δοκούν, να λογοκριθεί και να ερμηνευτεί ανάποδα.

Εκατομμύρια και εκατομμύρια Κινέζοι, (τα εγγόνια και τα δισέγγονα - κατά Μάο - που κάποια στιγμή θα ξαναγυρίσουν την κινέζικη κοινωνία προς την επαναστατική κατεύθυνση) στρέφονται με όλο και πιο θετική άποψη στην κληρονομιά του Μάο, θεωρώντας πως όχι μόνο υπήρξε ο θεμελιωτής της ανεξάρτητης και κυρίαρχης Κίνας αλλά και προσπάθησε να οικοδομήσει μια κοινωνία ισότητας και δικαιοσύνης. Η κινέζικη ηγεσία ζήτησε αυτοσυγκράτηση στις εκδηλώσεις, δείχνει την ενόχληση της στις ζωντανές μαζικές μορφές που επιλέγουν οι νέοι για να τιμήσουν την επέτειο, κατηγορεί ανοικτά το κίνημα των κόκκινων επαναστατικών τραγουδιών που αναπτύσσεται και συνεχώς προσπαθεί να υπενθυμίσει πως ο Μάο έκανε και σοβαρά λάθη. Εννοώντας φυσικά τις πρωτοβουλίες και τον αγώνα του ενάντια στην δεξιά πτέρυγα του κόμματος, το κίνημα της Πολιτιστικής Επανάστασης και τις ιδέες του για την συνέχιση της ταξικής πάλης στον σοσιαλισμό.

 

120 χρόνια από τη γέννηση και 37 χρόνια από το θάνατό του, το πέρασμα των χρόνων δεν σβήνει αλλά δυναμώνει την αίγλη και τη λάμψη του επαναστατικού έργου και των διδαγμάτων του Mάο Tσετούνγκ. 

Διαβάστε ΕΔΩ:

Συνεχιζόμενη ταξική πάλη ή ρεβιζιονισμός; (Μάο Τσε Τουνγκ)

ΜΑΟ ΤΣΕ ΤΟΥΝΓΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ

Μάο Τσε Τουνγκ:Τέχνη και καλλιτέχνες

ΠΩΣ ΝΙΚΗΣΕ Ο ΚΙΝΕΖΙΚΟΣ ΛΑΟΣ (ΕΚΔΟΤΙΚΟ “ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ”, ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 1951)

Μάο Τσε - Τουνγκ: Μια σπίθα μπορεί ν' ανάψει φωτιά στον κάμπο

Η κινέζικη επανάσταση και το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας (Μάο Τσε Τουνγκ)

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;