Thumbnail
Επιστολή της Ε.Σχο.Ψ.Ε. προς τους Υπουργούς Παιδείας

Θέμα: Ανάγκη τήρησης της Νομιμότητας και της χρηστής Διοίκησης για τους Ψυχολόγους στην εκπαίδευση και στην ειδική αγωγής

Σχετ.: Έγγραφο Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων- Μονάδα β2 και της  Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής, με θέμα «Καθορισμός Υπηρεσίας Τοποθέτησης ωφελούμενων ανέργων στο πλαίσιο των Πράξεων του Υ.ΠΑΙ.Θ «Προώθηση της απασχόλησης μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα» (ΑΠ 1,2,3) ΑΠ 12563 12=11-2013).

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Με το ανωτέρω έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων- Μονάδα β2 και της  Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής, στο πλαίσιο του προγράμματος του ΟΑΕΔ «Προώθηση της απασχόλησης μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα» (ΑΠ 1,2,3), καλούνται οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να ετοιμάσουν επειγόντως πίνακες για τις ανάγκες (α) των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) και (β) των ΚΕΔΔΥ και των ΕΔΕΑΥ σε Ψυχολόγους και σε άλλες ειδικότητες σύμφωνα με πίνακα θέσεων κατά ειδικότητα για τις οποίες θα κάνει προκήρυξη ο ΟΑΕΔ και στις οποίες θα τοποθετήσει ανέργους με βάση τα δικά του κοινωφελή κριτήρια. Συγχρόνως σύμφωνα με πληροφορίες συγκαλούνται τα περιφερειακά ΠΥΣΕΕΠ για την κατανομή με βάση τις οργανικές και λειτουργικές ανάγκες στελέχωσης της ειδικής αγωγής, παρόλο που το πρόγραμμα ΟΑΕΔ δε εμπίπτει στις αρμοδιότητές τους και δεν προβλέπεται η συμμετοχή τους στην επιλογή και την τοποθέτηση των ωφελουμένων.

Είναι ενέργειες, που δεν συνάδουν με την μέχρι σήμερα διακηρυγμένη εκπαιδευτική πολιτική, και δε  φαίνεται, με βάση το περιεχόμενο του εν λόγω έγγραφου, να εφαρμόζουν την νομοθεσία για τις ανάγκες ΕΑΕ ούτε να διασφαλίζουν την οργάνωση, ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία των οργανικών μονάδων και υπηρεσιών της εκπαίδευσης.

Τουναντίον, αυτές, ιδιαίτερα με τις ΕΔΕΑΥ, κατάφωρα παραβιάζουν την κείμενη νομοθεσία και αντιφάσκουν με την πρόσφατη διαβεβαίωσή του Υπουργού Παιδείας, στις 29-10-2013, ότι « η πρόσληψη Ειδικού Εκπαιδευτικού προσωπικού ΕΕΠ προκειμένου να στελεχώσουν τις ΕΔΕΑΥ θα γίνει με τις Πράξεις «Ανάπτυξη Υποστηρικτικών Δομών για Ένταξη και Συμπερίληψη στην Εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες- Μετατροπή του Ειδικού Σχολείου σε Κέντρο Υποστήριξης Ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης» και ότι δεν υφίσταται διαδικασία απ’ένταξης αυτών ούτε υλοποιούνται μέσω της κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ» (απάντηση Υπουργού Παιδείας ημ. 29-10-2013 (ΑΠ 161545/ ΙΚ ΕΞ) στην αναφορά Κοινοβουλευτικού Ελέγχου των Βουλευτών κκ Κουράκη και Πάντζα (ΠΑΒ 836/1-10-2013 ) που κατέθεσαν με βάση τις επιστολές της Ε.Σχο.Ψ.Ε με θέμα την τήρηση της νομιμότητας και τις αρνητικές πρακτικές στην σχολική ψυχολογική υποστήριξη και γενικά στην εκπαίδευση).

Το εν λόγω έγγραφο, με την  πρόβλεψη να καλυφτούν οι ανάγκες πχ στις ΕΔΕΑΥ με πρόσληψη ανέργων και με προγράμματα που υλοποιούνται μέσω της κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ, προκάλεσε νέα δικαιολογημένη σύγχυση και αναστάτωση στους εργαζομένους, όσον αφορά στην τύχη των προγραμμάτων στελέχωσης της ΕΑΕ και επιδείνωσε την τρίμηνη ανασφάλεια και τις συνθήκες ψυχολογικής εξουθένωσης των υποψηφίων, που ήδη είναι στους αξιολογικούς πίνακες του Υ.ΠΑΙ.Θ.

Όμως, με το περιεχόμενο του εισάγει πρακτικές που είναι απαξιωτικές για το ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό της ΕΑΕ και εμπεριέχει νέες ενέργειες με τις οποίες, δυστυχώς, χειροτερεύουν όσα αναφέραμε με τις προηγούμενες επιστολές μας στο Υ.ΠΑΙ.Θ .για «ανορθολογικές πρακτικές που επιδεινώνουν τις συνθήκες εκπαίδευσης, αλλά και που υποσκάπτουν τη νομιμότητα και ματαιώνουν τις διαδικασίες της Δημοκρατίας σε θέματα της εκπαίδευσης».

                Με την επιστολή της νομικής Εκπροσώπου μας και με την ανοικτή επιστολή μας που επέδωσε στο Υ.ΠΑΙ.Θ .προσωπικά στις 22 Σεπτεμβρίου 2013 και κατατέθηκαν από τους Βουλευτές στην αναφορά τους στην Βουλή, επισημάναμε μεταξύ πολλών άλλων και τονίσαμε ότι ο σχεδιασμός να καλυφτούν οι ανάγκες στελέχωσης ΕΑΕ από προγράμματα του ΟΑΕΔ για κοινωφελή εργασία και απόκτηση εργασιακής εμπειρίας «ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΘΕΣΜΙΚΗ ΕΚΤΡΟΠΗ η οποία ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ ΤΟΣΟ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΤΟ Ν.3614/2007 για την εφαρμογή των πράξεων ΕΣΠΑ στον τομέα Παιδείας και τον κανονισμό του προγράμματος και τις προκηρύξεις στην Διαύγεια του προγράμματος των νομοθετημένων ΕΔΕΑΥ».

 

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί Παιδείας και Εργασίας,

Το πρόγραμμα όπως περιγράφεται από το Υ.ΠΑΙ.Θ και τον ΟΑΕΔ περιλαμβάνει:

 1) κατανομή ειδικοτήτων και θέσεων προσωπικού στην ΕΑΕ (α) σύμφωνα με τις ανάγκες των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, των ΚΕΔΔΥ και των ΕΔΕΑΥ (β) λαμβάνοντας υπόψη τον ήδη εγκεκριμένο Πίνακα κατανομής ειδικοτήτων και

2) σύμφωνα με μια διαδικασία και κριτήρια του ΟΑΕΔ που αφορούν γενικά στο εργατικό δυναμικό και όχι ειδικά σε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και ειδικά νομοθετημένα προσόντα. Έτσι δεν διαχειρίζεται τους υποψηφίους να εργαστούν στην ΕΑΕ ως έχοντας επιστημονική επαγγελματική «ειδικότητα», με την έννοια των νόμων της ΕΑΕ για τους κλάδους και τα  προσόντα του προσωπικού ΕΑΕ (κεφ. Γ του ν.3699/2008) αλλά ως ασκούντες ένα είδος απασχόλησης σε ένα τομέα δραστηριότητας πχ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΥΕ. Δηλ. το πρόγραμμα αναφέρεται σε «ειδικότητες» που δεν είναι νομοθετημένοι κλάδοι προσωπικού ΕΑΕ και δεν προβλέπονται αντίστοιχες «ανάγκες» στην Ειδική Αγωγή.

Επί πλέον, ορθολογικά, τα ζητήματα απόκτησης εμπειρίας ανέργων ψυχολόγων σε θέσεις άσκησης του έργου του Ψυχολόγου στην εκπαίδευση καθώς και η στελέχωση της εκπαίδευσης, και ιδιαίτερα της ψυχολογικής υποστήριξης της διαδικασίας της εκπαίδευσης και της μάθησης των παιδιών, δεν μπορούν να συνταυτίζονται και οργανωτικά να  περιπλέκονται με στιγμιαίες πράξεις και λογικές πχ καθαριότητας χώρου.

Όπως επισημάναμε με τις επιστολές που κατατέθηκαν στη Βουλή, η στελέχωση της εκπαίδευσης βασικά από ψυχολόγους που θα προσληφθούν στο πλαίσιο ολιγόμηνου προγράμματος για «κοινωφελή εργασία», σαν παροδικός επισκέπτης στο σχολείο, με στόχο την «απόκτηση εμπειρίας», παραβιάζει τη δεοντολογία και τα διεθνή πρότυπα της επιστημονικής επαγγελματικής ταυτότητας του Ψυχολόγου και τις αρχές καλής πρακτικής τόσο για την απόκτηση εμπειρίας και πρακτικής άσκησης νέων ψυχολόγων όσο και για τη ψυχολογική υποστήριξη στην εκπαίδευση. Από τη σκοπιά των συνεπειών ούτε ψυχολογική υποστήριξη μπορεί να θεωρηθεί εφόσον δεν γίνεται σε οργανωμένο πλαίσιο άσκησης του έργου του ψυχολόγου και υπό την επίβλεψη έμπειρου ψυχολόγου στο προσφερόμενο έργο αλλά ούτε και «κοινωφελής» τόσο για τους ιδίους ως επαγγελματίες όσο και για τα σχολεία και για τα παιδιά. Μάλιστα, είναι εξόχως στρεβλωτική και επιζήμια η στελέχωση με αυτό τον τρόπο του καινοτόμου θεσμού των ΕΔΕΑΥ, στην πρώτη φάση ίδρυσής τους, αντιφάσκει με τη λογική του διετούς ΕΣΠΑ για τις ΕΔΕΑΥ και υποσκάπτει τη δυνατότητα ανάπτυξης της εξειδικευμένης ψυχολογικής υποστήριξης των σχολείων και των μαθητών και βελτίωσης της ποιότητας όλων των συντελεστών της εκπαίδευσης.

Συγχρόνως, οργανωτικά φαίνεται ότι διασφαλίζεται η μεγιστοποίηση των αρνητικών συνεπειών, εφόσον προηγείται η κατανομή των αναγκών σε Ψυχολόγους στην ΕΑΕ και προβλέπεται μέσω ΟΑΕΔ, με βάση τον ήδη εγκεκριμένο πίνακα, να στελεχωθούν σχεδόν όλες οι ανάγκες στα ΚΕΔΔΥ και τις ΕΔΕΑΥ. Εύλογο είναι το ερώτημα γιατί αριθμητικά οι θέσεις από τον ΟΑΕΔ είναι σχεδόν όσες οι πιστώσεις (150 + 400) Ε.Ε.Π, από το ΕΣΠΑ του Υ.ΠΑΙ.Θ.; Με βάση το έγγραφο για το ΕΣΠΑ ΟΑΕΔ εντός δυο ημερών θα κατανεμηθούν σε αυτό οι ανάγκες προσωπικού στην ΕΑΕ και άρα θα ακολουθήσει το ΕΣΠΑ του Υ.ΠΑΙ.Θ. και πρακτικά θα αξιοποιείται μόνο για την πρόσληψη αναπληρωτών στις τυχόν εναπομείναντες θέσεις Ε.Ε.Π. στα ΚΕΔΔΥ και τις ΕΔΕΑΥ;

Η μέχρι σήμερα οργάνωση της στελέχωσης της ΕΑΕ με τους κλάδους του ΕΕΠ δημιουργεί δυο ανταγωνιστικούς πίνακες υποψηφίων και μηχανισμούς τοποθέτησης για τις ίδιες πάγιες ανάγκες στελέχωσης του έργου των δομών Ειδικής αγωγής. Ο ένας ενδιαφέρεται για τις προσωπικές ανάγκες απόκτησης εμπειρίας και την επανένταξη ανέργων στην αγορά εργασίας με κοινωνικά κριτήρια και ο άλλος για την στελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών της ΕΑΕ με βάση ειδικά προσόντα που διαρθρωτικά και  πάγια έχει ανάγκη στην εκπλήρωση των σκοπών της. Τελικά, το σίγουρο αποτέλεσμα του προγράμματος του ΟΑΕΔ στον τομέα της ΕΑΕ θα είναι α) να εμπεδώσει την αντίληψη της ΕΑΕ ως «κοινωφελούς» προσφοράς χρήσιμης στους εργαζομένους και όχι ως δημόσιας υπηρεσίας για το αναφαίρετο δικαίωμα της εκπαίδευσης! και β) να μετατρέψει σε ανέργους τους έχοντες αξιοκρατικά προσόντα και ενδιαφέρον να εργαστούν στην εκπαίδευση κατανέμοντας τις ανάγκες σε ανέργους χωρίς προσόντα με κοινωνικά κριτήρια!

  Όμως αυτές οι ενέργειες δεν είναι οι μοναδικές μη σωστής οργάνωσης και ομαλούς εφαρμογής της νομοθεσίας ΕΑΕ, σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος.  Τελικά φέτος έχουμε μέχρι σήμερα μια σωρεία από ενέργειες και ρυθμίσεις που παραβιάζουν τα δικαιώματα εκπαίδευσης: διαχωρισμός του προγραμματισμού της στελέχωσης της ΕΑΕ από την στελέχωση της γενικής εκπαίδευσης, προγραμματισμένη καθυστέρηση στη στελέχωση των δομών της εκπαίδευσης με το νομοθετημένο προσωπικό ΕΕΠ, μη τήρηση των ανακοινωθέντων χρονοδιαγραμμάτων, συρρίκνωση σε πεντάμηνο της ψυχολογικής υποστήριξης της ΕΑΕ αντί στο δεκάμηνο όπως προβλεπόταν πχ για τις ΕΔΕΑΥ από το αντίστοιχο ΕΣΠΑ, δηλ πρακτικά η εξομοίωση της ΕΑΕ με το χρονοδιάγραμμα του ΟΑΕΔ.

Όλα αυτά τεκμηριώνουν εκ του αποτελέσματος αδιαφορία και αναλγησία για τις συνέπειες στα παιδιά, αν όχι μεθόδευση και συνεχή προσπάθεια συνταύτισης και μετατροπής των αναγκών στελέχωσης της ΕΑΕ σε ανάγκες για «κοινωφελούς χαρακτήρα» και παραγνώρισης των νομοθετημένων αναγκών ΕΑΕ, σαν να υπάρχει άλλη πολιτική για την εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία.

 

Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,

Με τις πιο πάνω αναφερόμενες ενέργειες

α) παραβιάζονται η νομιμότητα, η χρηστή χρήση των διαθεσίμων πιστώσεων και η βελτίωση της ποιότητας όλων των συντελεστών της εκπαίδευσης,

β) υποβαθμίζονται τα διεθνή επιστημονικά επαγγελματικά πρότυπα καλής πρακτικής του Ψυχολόγου, τόσο για την απόκτηση εμπειρίας και πρακτικής άσκησης νέων ψυχολόγων, όσο και για τη σχολική ψυχολογική υποστήριξη στην εκπαίδευση,

 γ) συσσωρεύονται παράγοντες με αρνητικές συνέπειες στα παιδιά.

 

Επειδή δεν είναι αποδεκτές οι εκπτώσεις στα Δικαιώματα και στην ποιότητα της Εκπαίδευσης και της Ειδικής Αγωγής.

 

Σας ΚΑΛΟΥΜΕ και ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ σας ΖΗΤΟΥΜΕ:

O     να περιφρουρήσετε την ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών στην εκπαίδευση, την επαρκή στελέχωση και την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η/και αναπηρία,

O     να καταστήσετε σαφές σε όλους τους αρμοδίους για τον σχεδιασμό και τη διοίκηση μέτρων και πράξεων στην εκπαίδευση ότι δεν  επιτρέπετε οποιαδήποτε συνταύτιση των αναγκών στην εκπαίδευση με ανάγκες κοινωφελούς εργασίας,

O     να ενημερώσετε άμεσα τους Περιφερειακούς Διευθυντές εκπαίδευσης ότι α) το πρόγραμμα ΟΑΕΔ δεν αφορά σε οργανικές/ λειτουργικές ανάγκες των σχολείων, των ΚΕΔΔΥ και των ΕΔΕΑΥ αλλά σε επιπρόσθετο προσωπικό που μπορεί να είναι χρήσιμο στο πλαίσιο κοινωφελούς εργασίας και β) οι ψυχολόγοι από το πρόγραμμα του ΟΑΕΔ θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι ασκούν το έργο τους με εποπτεία και υποστήριξη από έμπειρο ψυχολόγο-στέλεχος των ΚΕΔΔΥ ή των ΕΔΕΑΥ στα Κέντρα Υποστήριξης  ΕΑΕ,

O     να διασφαλισθεί και να γίνει σαφές σε όλους ότι οι προσλήψεις για το πρόγραμμα ΟΑΕΔ θα γίνουν τουλάχιστο ένα δίμηνο μετά την στελέχωση των ΕΔΕΑΥ και των άλλων δομών ΕΑΕ,

O     να επιταχύνετε την ενασχόληση των αρμοδίων κατά προτεραιότητα για τη στελέχωση των ΕΔΕΑΥ και των ΚΕΔΔΥ,

O     να σχεδιάσετε αντισταθμιστικά μέτρα για την συσσωρευμένη καθυστέρηση στην εκπαίδευση των μαθητών ΕΑΕ και μέτρα αντιμετώπισης του πολλαπλασιασμού, της συσσώρευσης προβλημάτων και φόρτου εργασίας για το ΕΕΠ λόγω της φετινής αβελτηρίας της διοίκησης,

O     να φροντίσετε ώστε η ΕΑΕ να έχει ισότιμα και συγχρόνως με την γενική εκπαίδευση επαρκή μέσα για την οργάνωση, ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία της και να στηρίζονται οι ψυχολογικές διαστάσεις του εκπαιδευτικού έργου και του ρόλου του σχολείου ορθολογικά και με βάση σύγχρονες καλές πρακτικές.

 

Συγχρόνως, ζητούμε συνάντηση μαζί σας για να υποβάλουμε περαιτέρω  προτάσεις.


Με εκτίμηση,

 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

 

Ο Πρόεδρος                                                                                                     Η Γ. Γραμματέας

 

Ηλίας Βασιλειάδης                                                                                   Δήμητρα Καραδημούλα

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

epidoma_mitrotitas
Εκπαιδευτικοί: «Φτάνει πια με την άνιση αντιμετώπιση των αναπληρωτών»
9μηνη άδεια μητρότητας στις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς και πλήρης εξίσωση των δικαιωμάτων με εκείνα των μονίμων
Εκπαιδευτικοί: «Φτάνει πια με την άνιση αντιμετώπιση των αναπληρωτών»
panelladikes 2023
ΟΛΤΕΕ για εξετάσεις Πιστοποίησης Μεταλυκειακού Ετους-Τάξης Μαθητείας ΕΠΑΛ: Να σταματήσει η εισπρακτική πολιτική
«Όλα αυτά αποτελούν πολλαπλά χτυπήματα και αναδεικνύουν τις αδυναμίες, στο σημαντικό για τους μαθητές των ΕΠΑΛ, θεσμό της Μαθητείας κλονίζοντας την...
ΟΛΤΕΕ για εξετάσεις Πιστοποίησης Μεταλυκειακού Ετους-Τάξης Μαθητείας ΕΠΑΛ: Να σταματήσει η εισπρακτική πολιτική
ΑΠΘ
ΑΠΘ: Συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση ψηφιακού μετασχηματισμού, τεχνολογίας και καινοτομίας BEYOND 2024
Η Διεθνής Έκθεση ανοίγει τις πύλες της σήμερα (25/04) στους χώρους της ΔΕΘ μέχρι και το Σάββατο (27/04) 
ΑΠΘ: Συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση ψηφιακού μετασχηματισμού, τεχνολογίας και καινοτομίας BEYOND 2024