Thumbnail
Του Παναγιώτη Γεωργιάδη

Προς :

  1. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Αριστείδη Μπαλτά
  2. Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων  κ. Τάσο Κουράκη
  3. Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Δημήτρη Χασάπη

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΕ

ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Κύριοι,

χωρίς καμία εισαγωγή σας παραθέτω τις ακόλουθες δύο προτάσεις που νομίζω ότι έχουν κατεπείγοντα χαρακτήρα.

Ελπίζω να ασχοληθείτε σοβαρά μαζί τους γεγονός που θα αποτελούσε θετική και ελπιδοφόρα έκπληξη σε σχέση με το παρελθόν. Αν πάλι δεν ασχοληθείτε τότε υπάρχουν αρκετές παρηγορητικές παροιμίες στις οποίες συνηθίσαμε να καταφεύγουμε.

ΠΡΟΤΑΣΗ Α :

  1. Κωδικοποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας σε ένα ενιαίο κείμενο. Ας συλλεχθούν επιτέλους  όλοι ανεξαιρέτως οι υφιστάμενοι νόμοι, εγκύκλιοι, νομολογίες, υπουργικές αποφάσεις κλπ σε ένα ενιαίο κείμενο (χωρίς την παράθεση απίστευτων γρίφων του τύπου : «Η περίπτωση η΄ της παραγράφου 2Α του άρθρου 16 του ν.4183/2013 (Α΄ 193), όπως έχει τροποποιηθεί με την παρ. 4 του άρθρου 44 του ν.4264/2014 (Α΄ 118), καταργείται» ή «Το στοιχείο α΄ της παραγράφου 1 του Κεφαλαίου Β΄ του άρθρου 16 του ν.1566/1985 (Α΄ 167), όπως αντικαταστάθηκε με την περίπτωση 2 της υποπαραγράφου Θ.2  της παραγράφου Θ του άρθρου μόνου του ν. 4093/2012 (Α’ 222), αντικαθίσταται εκ νέου, ως εξής: «για το συμφέρον της υπηρεσίας και με δαπάνη του Δημοσίου»).

    Έτσι θα καταστεί πασιφανές, ακόμη και στον πλέον αδαή, η γραφειοκρατική, αντιεπιστημονική, αναχρονιστική, συντεχνιακή, πελατειακή, αντιπαιδαγωγική, αντιφατική, αντικοινωνική, αντιπαραγωγική και αναποτελεσματική δομή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
  2. Εν συνεχεία  ας διαγραφούν όλες τις επικαλύψεις,  ας επαναδιατυπωθεί ο σκοπός και οι  στόχοι κάθε βαθμίδας  του εκπαιδευτικού συστήματος, με απόλυτο σεβασμό στις συνταγματικές επιταγές (ο υφιστάμενος ορισμός στο άρθρο 1 του Ν. 1566 / 30.09.1985 είναι μόνον ακροβατικά συμβατός με το άρθρο 13 του Ελληνικού Συντάγματος και τις διακηρύξεις των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων), ας καθοριστούν οι διαδικασίες, ανά βαθμίδα και είδος εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες ενός πλήρους εκπαιδευτικού έτους  (δηλαδή από 1/9 /2ΧΧΧ έως 31/8/2ΧΧΧ+1).
  1. Ας τεθεί το κείμενο σε δημόσια διαβούλευση ώστε να καταγραφεί η εμπειρία, τα βιώματα  και η γνώση των ανθρώπων που βιώνουν το χώρο της εκπαίδευσης. Το τελικά διαμορφωμένο κείμενο μπορεί να εισαχθεί για συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και να προχωρήσει η διαδικασία νομοθέτησης.
  1. Ας ψηφιστεί (ει δυνατό με πλειοψηφία 180 βουλευτών) ένας νόμος με πρόβλεψη ότι μετά από τις αναγκαίες βελτιώσεις - συμπληρώσεις (σε βάθος 2 ετίας) που θα προκύψουν από την πρακτική του εφαρμογή, θα έχει δεκαετή ισχύ χωρίς δικαίωμα τροποποίησης από οποιαδήποτε κυβέρνηση παρά μόνον με πλειοψηφία 180 βουλευτών επίσης.

             Ένας νέος, σύγχρονος νόμος, κατανοητός, εύχρηστος, σαφής, χωρίς παραπομπές, χωρίς μαζοχιστική, σαδομαζοχιστική και κακόγουστη παράθεση άρθρων που ξεφτιλίζουν τη νομική απαγόρευση της άγνοιας νόμου.

            Ένας νόμος που επιτέλους δεν θα θέλει δικηγόρο, δεν θα παράγει ψυχοπαθείς παπαγάλους και δεν θα αντιμετωπίζει την παιδεία ως καταναλωτικό προϊόν.

            Ένας νόμος που θα διδάσκει τρόπους μάθησης, συμμετοχή, δημοκρατία, αξιοκρατία, παιδεία, δικαιοσύνη, πολιτισμό, αλληλεγγύη, κοινωνική ευαισθησία κλπ).

Μ΄ αυτό τον  τρόπο, πιστεύω ότι, θα αναδυθεί άμεσα και λειτουργικά :

  1. η συνολική οργάνωση, διοίκηση και λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος ώστε να καλύψει τις ανάγκες της κοινωνίας για την επόμενη δεκαετία,
  2. ο ρόλος όλων των συντελεστών της εκπαίδευσης (με σειρά σημαντικότητας : Μαθητές – Γονείς – Καθηγητές Δάσκαλοι κλπ), οι υποχρεώσεις,  τα καθήκοντά αλλά και τα δικαιώματά τους,
  3. η αναγκαιότητα νέων αναλυτικών προγραμμάτων με έμφαση στην καινοτομία, τη δημιουργικότητα, τη δημοκρατία,  τη συμμετοχή, τον πολιτισμό, την ανοχή στο Άλλο και το διαφορετικό, τη συλλογικότητα, τη παγκόσμια διάσταση της παιδείας κλπ σε αντίθεση με την υφιστάμενη  λογική κατανάλωσης, της στείρας απομνημόνευσης και του copy paste,
  4. η ανάγκη σχεδιασμού και υλοποίησης της συγγραφής νέων συγγραμμάτων με διεπιστημονική  λογική και προσέγγιση, η ανάγκη διασύνδεσης των βαθμίδων εκπαίδευσης σε μια ενιαία καθολική λειτουργία κλπ., 
  5. η ανάγκη αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών, των νέων μεθόδων διδασκαλίας κλπ,
  6. η ανάγκη για στελέχωση του συστήματος παιδείας και της αποτίμησης του αποτελέσματος του,
  1. η πρόσβαση από τη μια βαθμίδα στην  επόμενη κλπ.

ΠΡΟΤΑΣΗ Β :

Δηλώνοντας εξ αρχής ότι με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δεν ενδιαφέρομαι γα την διεύθυνση σχολείου, σας καταθέτω μια πρόταση άμεσης εφαρμογής με αφορμή τη συζήτηση για το νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης (εκλογή νέων διευθυντών, διευθυντών εκπαίδευσης, περιφερειακών διευθυντών, σχολικών συμβούλων κλπ) :

Ας αναγνωριστεί, επιτέλους, η κάθε είδους προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα ως ισάξια μοριοδοτούμενη με τη δημόσια στις διαδικασίες επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης, εφ΄όσον φυσικά οι έχοντες αυτήν υπηρετούν πλέον στην εκπαίδευση.

Μέχρι σήμερα αναγνωρίζεται μόνον η προϋπηρεσία στον τόσο «επιτυχημένο και αποτελεσματικό» ελληνικό δημόσιο τομέα και ακόμη ειδικότερα η εκπαιδευτική προϋπηρεσία (και εδώ με εξαιρέσεις επίσης ανάλογα με τις δημοσιονομικές αναγκες της χώρας ή τις γνωριμίες και την εξουσία κατά καιρούς του κάθε είδους λόμπι).

Ενδέχεται έτσι να αποκαλυφθεί  ότι ίσως διαθέτουμε προσωπικό με τεράστια αναξιοποίητη δυναμική και εμπειρία η οποία όμως δεν τους αναγνωρίζεται ως τέτοια ώστε να διεκδικήσουν θέσεις ευθύνης.

Για να καταλάβετε την παράνοια, το πελατειακό και συντεχνιακό πνεύμα της υφιστάμενης νομοθεσίας, σας αναφέρω, ακραία, ότι ο οποιοσδήποτε Πρόεδρος ή Πρωθυπουργός της υφηλίου  (και της Ελλάδας φυσικά) ή και κάθε καταξιωμένος διοικητής – manager μικρών ή μεγάλων επιχειρήσεων δεν κρίνεται ικανός  από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να διοικήσει ένα σχολείο ούτε καν να διεκδικήσει κάποια θέση ευθύνης. Θα θεωρείται δόκιμος και αργότερα νέος μέχρι να περάσει 8 – 10 – 15 έως 25 χρόνια «υπακοής στο σύστημα» για να μπορέσει να θέσει υποψηφιότητα στις διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης.

Άνθρωποι που μπορούν να διοικήσουν (ή έχουν ήδη διοικήσει) χώρες, ενώσεις χωρών, οικονομικούς και λοιπούς κολοσσούς δεν μπορούν να θέσουν καν υποψηφιότητα για τη διοίκηση ενός ελληνικού δημοτικού -  γυμνάσιου ή λυκείου!. 

Αντίθετα ικανός κρίνεται  ο οποισδήποτε διορισθείς στο παρελθόν (με κάθε τρόπο) που ενδεχομένως δεν έχει κατανοήσει ποτέ του τι εστί έξω κόσμος πέρα από το στενό κύκλο των «εμπειριών του» στον ελληνικό δημόσιο τομέα, που θεωρεί ενδεχομένως ότι η ανεπάρκειά του είναι αυτονόητα ανεκτή λόγω της  δημοσιοϋπαλληλικής του ιδιότητας, που νομίζει φευ ότι μπορεί να διοχετεύει τα ενδεχόμενα όποια τραύματα της παιδικής και ενήλικης ζωής του στην πλάτη των Μαθητών – Γονέων – Καθηγητών κλπ.

Η  παρούσα πρόταση δεν υποκρύπτει κανενός είδους ισοπεδωτική λογική αλλά αποτελεί μια προσπάθεια άρσης μιας σειράς εντέχνως δομημένων εδώ και δεκαετίες αποκλεισμών. Έχουμε πληθώρα άξιων δασκάλων – καθηγητών αλλά και πληθώρα σαβούρας που καταδυναστεύει το σύστημα εκμεταλευόμενο την υφιστάμενη συντεχνιακή νομοθεσία.

Με νομικίστικους ακροβατισμούς και τεχνάσματα έχει οικοδομηθεί ένα ολόκληρο σύστημα διαπλοκής, αναξιοκρατίας, εξυπηρετήσεων, ρουφιανιάς, πελατών, προστατών κομματοκρατών κλπ, ένα στρατιωτικής λογικής καθεστώς διάκρισης παλαιών και νέων στο χώρο ανεξαρτήτως ικανοτήτων, εμπειριών, δεξιοτήτων, δυνατοτήτων κλπ, μια διαπλοκή που αυτοσυντηρείται με τη λογική ότι «κόρακας κοράκου μάτι δεν βγάζει». 

Ένα μοντέλο που συνεπώς προς τον εαυτό του αλλά καταστροφικώς για την κοινωνία και όλους τους άλλους ανθίσταται και αναπαράγεται με αξιοθαύμαστη συνέπεια ζητωκραυγάζοντας με φανατισμό για το ανύπαρκτο φόρεμα του βασιλιά.

Ένα μόρφωμα που εξέθρεψε και διατηρεί, δυστυχώς ακόμη, αρκετούς ανάξιους, άχρηστους, αντιδημοκρατικούς «τύπους», με αστεία αρκετές φορές τυπικά και ουσιαστικά προσόντα αλλά πλήρεις αποτυχιών, ανίκανους να σταθούν στην αγορά σε οποιοδήποτε επίπεδο, με παιδαγωγικές αντιλήψεις ελληνικής φαρσοκωμωδίας του ’60 που διασαλεύουν καθημερινά το παιδαγωγικό περιβάλλον των Σχολείων μας, με πλήρη διοικητική ανικανότητα, άγνοια κάθε έννοιας management, κουλτούρας ή επικοινωνίας, με ψυχογενή χαρακτηριστικά που έχουν σαν αποτέλεσμα την παραγωγή ενδοσχολικής βίας (bullying) από μέρους του σχολείου πλέον, ολοσχερή ανικανότητα σε κάθε επίπεδο αλλά πρόθυμους εκατόνταρχους εκτελεστές μνημονιακών εντολών (όπως πχ με την λεγόμενη «αυτοαξιολόγηση» που επιχειρήθηκε να επιβληθεί βιαίως και εκβιαστικά στο χώρο της εκπαίδευσης με μοχλό αρκετούς διευθυντές - αυτούς με την «εκπαιδευτική προϋπηρεσία» και τη «συνέντευξη»!), με καταστροφική ιστορία και θητεία στην εκπαίδευση, με στρατοκράτικές αντιλήψεις και συμπεριφορές, με προσωπικότητα που χρήζει σε πολλές περιπτώσεις ιατρικής βοήθειας, συνώνυμους της κοινωνικής κατακραυγής και της καθολικής απαξίωσης από Μαθητές – Γονείς – Καθηγητές και λοιπά θαυμαστά.  Υπάρχουν και ονοματεπώνυμα παραδείγματα (με σφραγίδα του Ελληνικού κράτους) που θάφτηκαν στα συρτάρια των διαπλοκών. Αρκεί να τα αναζητήσετε. Βαρέθηκα να τα φωνάζω.

Ευτυχώς βέβαια που υπάρχουν και τα ακριβώς αντίθετα παραδείγματα αλλά αυτά ασφυκτιούν καθημερινά με το θεσμικό πλαίσιο που έχτισαν και συντηρούν οι προηγούμενοι λομπίστες της αναξιοκρατίας. Ας τους ακούσουμε επιτέλους. Ας τους δώσουμε το λόγο να μας εξηγήσουν την καθημερινότητά τους όπως αυτοί τη βιώνουν στα Σχολεία μας.

Όφειλα προς τον εαυτό μου, τους μαθητές και τους γονείς να σας απευθύνω αυτή τη μακροσκελή επιστολή.

Κρούω λοιπόν τον κώδωνα του κινδύνου για να μην αυτουπονομευτούν αγαθές κατ΄ αρχήν σκέψεις από ημιτελείς ή κακούς σχεδιασμούς. Γιατί το προτεινόμενο σύστημα μπάζει. Με την προτάσεις μου νομίζω ότι απελευθερώνονται υγιείς δυνάμεις και αναπνέει ένα ολόκληρο σύστημα που σήμερα βυσοδομεί. Κανείς δεν έφτιαξε ομελέτα χωρίς να σπάσει αυγά.

Με τιμή

Παναγιώτης Γεωργιάδης

Οικονομολόγος M.Sc., Οικονομικός και Χρηματοοικονομικός αναλυτής, Σύμβουλος και manager ιδιωτικού τομέα κλπ. Την τελευταία οκταετία, συνειδητά  (για κλείσιμο καριέρας) και φυσικά μέσω ΑΣΕΠ, καθηγητής στη μέση εκπαίδευση και στα πραγματικά εξαιρετικά Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ).

Θεσσαλονίκη και Λέσβος,  4/05/2015

.

Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου στο Carrefour και κέρδισε 2.000 ευρώ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

mitsotakis
Βουλή: Καταψηφίστηκε η πρόταση δυσπιστίας για τα Τέμπη από 159 βουλευτές
Δεν πέρασε η πρόταση δυσπιστίας του ΠΑΣΟΚ κατά της κυβέρνησης, εν μέσω μεγάλης πολιτικής έντασης μέσα στο κοινοβούλιο, ενώ η τριήμερη συζήτηση...
Βουλή: Καταψηφίστηκε η πρόταση δυσπιστίας για τα Τέμπη από 159 βουλευτές
ζομπι2
Ιδιωτικά πανεπιστήμια: Και τώρα... «Zombie Universities» προ των πυλών;
Ο Ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ κ.Δημήτρης Κ. Μαυροσκούφης εξηγεί πώς ο νόμος για τα μη κρατικά ΑΕΙ εισάγει (και) στην Ελλάδα τη λεγόμενη «κουλτούρα της...
Ιδιωτικά πανεπιστήμια: Και τώρα... «Zombie Universities» προ των πυλών;
metatheseisk.jpg
Αμοιβαίες μεταθέσεις 2024: Ποιοι έχουν δικαίωμα αμοιβαίας μετάθεσης - Προϋποθέσεις και Προθεσμία
Ενας οδηγός για τις αμοιβαίες μεταθέσεις από τον αιρετό στο ΠΥΣΠΕ Πέλλας Ηλία Διαμαντόπουλο
Αμοιβαίες μεταθέσεις 2024: Ποιοι έχουν δικαίωμα αμοιβαίας μετάθεσης - Προϋποθέσεις και Προθεσμία