Thumbnail
Δεν θα πρότεινα βεβαίως να γίνονται Δ/ντές σχολείων άπειροι εκπαιδευτικοί.

«Μα καλά, δεν δικαιούται ένας νέος να διοικήσει ένα σχολείο προτού γεράσει; Βεβαίως, αλλά ποιος θα προσφέρει το “κάτι παραπάνω” στην τάξη; Ο παλαιάς τεχνολογίας καθηγητής της γενιάς του Πολυτεχνείου ή ο πιο μορφωμένος (θα χαραμιστούν τα μεταπτυχιακά, οι ξένες γλώσσες κλπ;) και με όρεξη για δουλειά νέος;»

Αυτή είναι η δημοσιευμένη άποψη 57χρονου εκπαιδευτικού για τον τρόπο και τη βασική προϋπόθεση ανάληψης καθηκόντων διεύθυνσης σχολικής μονάδας: τον ινδιάνικο. Με βασικό κριτήριο την ηλικία. Κι αν αυτό ήταν η άποψη ενός και μόνο (έλληνα) εκπαιδευτικού, δεν θα υπήρχε λόγος προβληματισμού και σχολιασμού. Δυστυχώς, όμως, είναι η άποψη περισσότερων. Αλλά για να δούμε πώς έχουν τα πράγματα…

Ο Δ/ντής σχολικής μονάδας

α) πρέπει να είναι ενημερωμένος (ή μήπως, ακόμα και διδαγμένος) για τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους και αντιλήψεις, ως «επιστημονικός παιδαγωγικός υπεύθυνοςστο χώρο αυτό»; Ή μήπως είναι δεδομένο ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει σ’ αυτά τα τελευταία 20-30-40 χρόνια;

β) πρέπει να είναι επαρκής (και όχι απλώς αρχάριος) γνώστης των νέων τεχνολογιών ή όχι; Είναι γνωστό πλέον πως τα πάντα που αφορούν τη σχολική μονάδα, εκτός από τις απόλυτες και ανελαστικές προθεσμίες, διέπονται επίσης από απίστευτη απαίτηση ακρίβειας και ευθύνης. Οι εποχές που γινόταν ένα λάθος στο χαρτί, το οποίο περνούσε από τον έλεγχο ενός συναδέλφου στην τοπική διεύθυνση εκπ/σης και μπορούσε να διορθωθεί, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί: σχεδόν όλα τώρα είναι online, η αποστολή στοιχείων γίνεται απευθείας στο Υπουργείο, με ελάχιστα, έως καθόλου περιθώρια λάθους. Κάθε 15 ημέρες ο Δ/ντής σχολικής μονάδας υποβάλει ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση για τα -αναλυτικά- στοιχεία του σχολείου του. Κι ακόμα κι αν τα στοιχεία αυτά συμπληρώνονται από άλλον (π.χ. τον Υπ/ντή), η υπεύθυνη δήλωση αφορά τον Δ/ντή. Ή μήπως πρέπει όλη αυτή η άκρως υπέυθυνη, έως επικίνδυνη πληροφοριακή εργασία να «φορτώνεται» σε κάποιον συνάδελφο πληροφορικό;

γ) πρέπει να είναι επιμορφωμένος (με επιμορφώσεις, μετ/κά κ.τ.λ.) τόσο επί της διδακτικής διαδικασίας, όσο και (προπαντός, κατά τη γνώμη μου) επί της διοικητικής (διαχείριση κρίσεων, ανθρώπινου δυναμικού, ενσυναίσθηση, επικοινωνία κ.ά.), ή μήπως όλη αυτή η γνώση έρχεται καλύτερα (και σαφώς πολύ αργότερα) με τον παλιό, ινδιάνικο τρόπο (;

δ) πρέπει να ξέρει να γνωρίζει καλά, έστω μία ξένη γλώσσα, από τη στιγμή που σήμερα «τρέχουν» πλήθος εκπαιδευτικών προγραμμάτων / συνεργασιών / ανταλλαγών με σχολεία του εξωτερικού;

ε) πρέπει να έχει ακόμα τουλάχιστον 10 έως 20+ έτη υπηρεσίας, ώστε να λειτουργήσει ηγετικά, με όραμα, με στόχους, με απόκτηση διοικητικών εμπειριών, με πραγματοποίηση λαθών και διορθώσεών τους, με δυνατότητα βελτιώσεων ή/και αλλαγών διοικητικών τακτικών, προς όφελος πάντα της ελληνικής εκπαίδευσης και κοινωνίας;

Για να γίνω δικαιότερος και σαφέστερος όμως, θα ξεκαθαρίσω το εξής: Παντού σ’ αυτή τη ζωή υπάρχουν νέοι που σκέφτονται σαν υπερήλικες και υπερήλικες που σκέφτονται σαν νέοι. Λυπάμαι τόσο πολύ, για παράδειγμα, που ο φίλος μου ο Δημήτρης, Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών, οδηγείται σε αυτοδίκαιη συνταξιοδότηση λόγω ηλικίας, είκοσι έτη μεγαλύτερος από μένα, αλλά τόσο νέος, φρέσκος και ζωντανός πνευματικά... Αλλά μιλώντας επί τη βάσει -στατιστικών- κανόνων, τέτοιες περιπτώσεις αποτελούν, συνήθως, ευχάριστη εξαίρεση...

Δεν θα πρότεινα βεβαίως να γίνονται Δ/ντές σχολείων άπειροι εκπαιδευτικοί. Τα οκτώ έτη υπηρεσίας που ορίζονται ως προϋπόθεσης συμμετοχής, στον ισχύοντα νόμο επιλογής στελεχών εκπ/σης (3848/2010) θεωρώ πως είναι απαραίτητα.

Δεν θα ήθελα επίσης να θίξω το θέμα της παντελούς έλλειψης διοικητικής επιμόρφωσης των Δ/ντών σχολείων (με εξαίρεση τη φετεινή χρονιά που σύμφωνα με τον προαναφερόμενο νόμο, θα επιμορφωθούν εξακτινωμένα όλοι οι Διευθυντές – αλλά σε 96 ώρες τι θα μάθουν;).

Σκοπός διατύπωσης των παραπάνω σκέψεων δεν είναι προφανώς η περιφρόνηση ή απαξίωση της επαγγελματικής επάρκειας, ευσυνειδησίας και αποτελεσματικότητας μεγαλύτερων σε ηλικία Διευθυντών. Σκοπός είναι να αποτυπωθεί η χωρίς περιστροφές διαφωνία μου με τη λογική του συναδέλφου, στην αρχή αυτού του άρθρου, αφενός για «το κάτι παραπάνω», το οποίο, ειδικά σήμερα, με τις νέες απαιτητικότερες συνθήκες, κρίνεται μάλλον περισσότερο αναγκαίο στη διοίκηση του σχολείου, παρά στη διδασκαλία επί της τάξης, και αφετέρου με την «όρεξη για δουλειά», που -σύμφωνα μ’ εκείνον- ταυτίζεται με τη νεότητα, παρά ευθυγραμμίζεται με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις που πηγάζουν από το ρόλο του Δ/ντή σχολικής μονάδας οποιασδήποτε ηλικίας.

Αλλά ας γίνω και λίγο... οξύς: Όχι, δεν είναι δυνατόν (και δεν ήταν ποτέ, κατά την άποψή μου, αλλά σήμερα είναι ακόμα πιο αισθητό) να γίνεσαι Δ/ντής σχολικής μονάδας για να «ξεκουραστείς», ή για να πάρεις μερικά χρήματα παραπάνω στο μισθό και στη σύνταξη, ή για να αποκτήσεις... γόητρο, ή για να ικανοποιήσεις κάποια εξουσιαστικά ένστικτα που πάντα είχες, αλλά περίμενες υπομονετικά τη σειρά σου. Είναι ηλίου φαεινότερο απ’ όσα διαβάζουμε κι ακούμε, ότι ο Δ/ντής σχολικής μονάδας θα κληθεί να διαχειριστεί, σε πολύ τεντωμένο σχοινί, και βρισκόμενος μεταξύ συμπληγάδων (συναδελφική αλληλεγγύη και άνωθεν πίεση) καταστάσεις και γεγονότα που με μόνο όπλο την πολυετή εμπειρία του ως διδάσκων, και νοοτροπία που περιγράφηκε στην αρχή αυτής της παραγράφου, θα οδηγηθεί με μαθηματική ακρίβεια, είτε στην έξοδο από το δημόσιο είτε σε έναν καθημερινό εφιάλτη. Επομένως, ας ξεχάσουμε τη -θεωρητικά και μόνο δεδομένη- σοφία του γεροντότερου, και ας προσπαθήσουμε, έστω και μόνοι μας (αφού το ελληνικό κράτος παρέχει ελάχιστα προς την κατεύθυνση αυτή) ως νυν ή μελλοντικοί Δ/ντές, ανεξαρτήτως ηλικίας, να αποκτήσουμε όλα ή τα περισσότερα από εκείνα τα προσόντα που θα μας καταστήσουν ικανούς όχι μόνο διαχειριστές/εκτελεστικά όργανα, αλλά και δίκαιους διεκπεραιωτές ενός δύσκολου έργου, προς όφελος πάντα του μαθητή και της ελληνικής κοινωνίας.

 

Αντώνης Σπυριδάκης

Μαθηματικός

Δ/ντής Γυμνασίου Βιάννου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pikantika-fagita.jpg
National Geographic: «Μαγειρέψτε σαν Έλληνες» - Ποιο σημείο της Ελλάδας ξεχωρίζει γαστρονομικά
Μαγειρέψτε σαν Έλληνες στην πατρίδα του Τσελεμεντέ - Ποιο σημείο της Ελλάδας ξεχώρισε γαστρονομικά το βρετανικό περιοδικό National Geographic
National Geographic: «Μαγειρέψτε σαν Έλληνες» - Ποιο σημείο της Ελλάδας ξεχωρίζει γαστρονομικά