Thumbnail
αξιολόγηση

Νίκος Η. Ηλιάδης

Πολιτικός  Μηχανικός Ε.Μ.Π., Μ.Sc. Ph.D.
Επίτιμος Σύμβουλος του Π.Ι., μέλος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Μετά από δεκαετίες χωρίς αξιολόγηση  ( και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ) , εισάγεται εσπευσμένα η αξιολόγηση στη χώρα μας αποκλειστικά για τους …εκπαιδευτικούς. 

Αξιολογήσεις Πανεπιστημίων όπως η παρακάτω για τα έτη 2014-2015 στον κόσμο

timeshighereducation.co.uk/

δεν δίνουν ικανοποιητικά αποτελέσματα για τα ιδρύματά μας  τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (AEI-ATEI), στα οποία προσπαθούν να πετύχουν οι απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας  μέσω  κυρίως της παραπαιδείας και  με μεγάλο κόστος, χωρίς σοβαρό αντίκρισμα στη φθίνουσα για πτυχιούχους εγχώρια αγορά εργασίας, «στην εποχή της οικονομίας της γνώσης». Δημιουργούνται απειλές συνολικής υποβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού υψηλής ποιότητας με ανυπολόγιστες συνέπειες .

Η αξιολόγηση  είναι αυτονόητη,  όταν εφαρμόζονται αντικειμενικές διαδικασίες που διδάσκονται αρμοδίως στα πανεπιστήμια . Μόνον οι  εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια εκπαιδεύονται στα παιδαγωγικά σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Μέχρι τότε οι δάσκαλοι προέκυπταν  από μη πανεπιστημιακές και μειωμένης χρονικά διάρκειας φοίτησης παιδαγωγικές ακαδημίες . Με την ίδρυση πανεπιστημιακών σχολών πραγματοποιήθηκαν και προγράμματα «εξομοίωσης» εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Η εκπαίδευση καθηγητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει επίσης να συμπεριλαμβάνει πανεπιστημιακή εκπαίδευση στα παιδαγωγικά, από ειδικούς για το επίπεδο αυτό εκπαίδευσης πανεπιστημιακούς καθηγητές και όχι να καλύπτεται η απαίτηση αυτή με «επιμορφωτικά σεμινάρια » .

Η παραγωγή καθηγητών στις  υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες  περιλαμβάνει :

  • Εκπαίδευση στην ειδικότητα για παράδειγμα φιλόλογος, φυσικός  , μαθηματικός.

  • Εκπαίδευση στα παιδαγωγικά, πρόσθετη μετά  την αποφοίτηση ή παράλληλα με την ειδικότητα σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Στην Ελλάδα σχετικό πρόγραμμα προσφέρεται στην ΠΑΤΕΣ της ΣΕΛΕΤΕ/ΑΣΠΑΙΤΕ. Είναι παράδοξο το γεγονός ότι η παιδαγωγική εκπαίδευση στην αδιαβάθμητη ΠΑΤΕΣ ήταν νομοθετικά απαραίτητη για δεκαετίες για τους καθηγητές της τεχνικής εκπαίδευσης  ( αποφοίτους για παράδειγμα των πολυτεχνείων )  και όχι για τους καθηγητές της γενικής εκπαίδευσης , φυσικούς , μαθηματικούς,  επειδή συμπεριλαμβάνονταν κάποιο παιδαγωγικό μάθημα συνήθως κατ’ επιλογήν στο πρόγραμμα σπουδών τους. Η κατάσταση αυτή συνεχίζεται και σήμερα με αποτέλεσμα οι καθηγητές γενικών μαθημάτων να υστερούν σε παιδαγωγική κατάρτιση έναντι εκείνων της τεχνικής εκπαίδευσης.

Η ΣΕΛΕΤΕ/ΑΣΠΑΙΤΕ «ανωτατοποιήθηκε» ονομαστικά και διοικείται για χρόνια από διορισμένη διοικούσα επιτροπή, αντίθετα με τα ισχύοντα για πανεπιστήμια που αυτοδιοικούνται.

  • Πρακτική άσκηση υπό την επίβλεψη επιθεωρητών που δεν υπάρχουν στη χώρα μας .

  • Εξετάσεις

Το ότι δεν προβλέπονται  οι διαδικασίες αυτές στη χώρα μας, έχει ως αποτέλεσμα   την έλλειψη εκπαιδευμένων στελεχών και δυνατότητας εφαρμογής αντικειμενικής αξιολόγησης  της εκπαιδευτικής διαδικασίας  και των εκπαιδευτικών, αλλά και την αποδοχή της αξιολόγησης από τους αξιολογούμενους, αφού οι αντικειμενικές μετρήσεις είναι βασικό αντικείμενο  προγραμμάτων εκπαίδευσης καθηγητών. 

Οι ιστοσελίδες

http://www.sici-inspectorates.eu/

http://www.sici-inspectorates.eu/Members/Inspection-Profiles

αναφέρονται στην ένωση επιθεωρητών της Ευρώπης. Εμφανίζονται συστήματα αξιολόγησης  που εφαρμόζονται σε Ευρωπαϊκές χώρες όπως: Αλβανία, Βουλγαρία,  Δανία, Αγγλία, Ιρλανδία, Βόρειος Ρηνανία- Βεστφαλία,  Νορβηγία, Πορτογαλία, Ισπανία, Σουηδία,  Ολλανδία κλπ.

Από την 1η  Ιανουαρίου 2014 έγινε μέλος  και η Τουρκία. Η Ελλάδα βρίσκεται εκτός.

Μπορούμε να επιλέξουμε τις διαδικασίες που θεωρούμε καλύτερες και να εφαρμόσουμε και πανεπιστημιακές διαδικασίες εκπαίδευσης καθηγητών και στελεχών αξιολόγησης. Κάποια αξιολόγηση πρέπει να έχουμε . Δεν μπορεί να αξιολογούνται μόνον οι μαθητές (για τους οποίους λειτουργεί το σχολείο ),  των οποίων η αξιολόγηση θα πρέπει να είναι και αποτέλεσμα σχετικής εκπαίδευσης των αξιολογητών.  H ποιότητα της εκπαίδευσης συνδέεται άμεσα με τη μόρφωση του πολίτη και με την παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα