Thumbnail
Από το σύνταγμα μας άρθρο 16 παρ. 2, διαβάζω: «Η παιδεία αποβλέπει στην ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων...».

Φυσική Αγωγή, το μάθημα όλης της ζωής

 

Από το σύνταγμα μας άρθρο 16 παρ. 2, διαβάζω: «Η παιδεία αποβλέπει στην ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων...».

 

Αν και η συγκεκριμένη παράγραφος αποτέλεσε συνταγματικό θεμέλιο για την παιδεία μας, εντούτοις, ελάχιστα απασχόλησε το νόημα που εκπορεύεται από αυτήν και που θα έπρεπε να κινητοποιεί διαχρονικά όλες τις διοικήσεις του υπουργείου.

Ένα είναι σίγουρο. Το κράτος μας σήμερα παραμένει αγκυλωμένο σε μια κουλτούρα που σε τίποτε δεν θυμίζει τη δομή και οργάνωση μιας σύγχρονης δυτικής κοινωνίας που βιώνει τα αποτελέσματα του Διαφωτισμού. Δεν χωρά αμφιβολία ότι στον καθένα μας όλο και περισσότερο  δίνεται η εντύπωση ότι όλα γίνονται απλά για να γίνονται, χωρίς στόχο, πρόγραμμα και οράματα. Η αναβάθμιση του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής και του εκπαιδευτικού που το διδάσκει ως βάση, (περισσότερες ώρες στο ωρολόγιο πρόγραμμα, σταθερή εκπαίδευση των καθηγητών Φ.Α., αναβάθμιση των χώρων άσκησης, ειδικά αποδυτήρια, ντουλάπες, ντους κ.α.) θα μπορούσε να αποτελέσει την μοναδική λύση προκειμένου ο σύγχρονος Έλληνας να αποδεσμευτεί σταθερά από το αγχωτικό περιβάλλον του.

Βέβαια, η μεγάλη χρονική περίοδος που χρειάζεται ένας προγραμματισμός για την επιτυχία των κυριότερων θεμελιωδών δεξιοτήτων του νεαρού μαθητή, απαιτεί την υπομονή, την αφοσίωση, την επιμονή. Όμως, για την «παρουσία» των απαιτήσεων αυτών, επιβάλλεται μια «γενναία» αύξηση ωρών στο ωρολόγιο πρόγραμμα ώστε να μπορεί επίσης να καταστεί ικανή η εφαρμογή ενός τυπικού προγράμματος (στόχος, προγραμματισμός, εξέλιξη, έλεγχος) σύμφωνα με βασικά επιστημονικά δεδομένα και όπως το (πρώην) Πιαδαγωγικό ινστιντούτο ορίζει, έτσι ώστε να υπάρχει πρόοδος και αποτέλεσμα.

Οι άνθρωποι που διοικούν και είναι υπεύθυνοι για το μέλλον της παιδείας μας, πρέπει να καταλάβουν ότι μόνον με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τα μικρά παιδιά-μαθητές να μάθουν να εργάζονται σκληρά για στόχους που χρειάζονται πολλά χρόνια για να επιτευχθούν. Στη σύγχρονη Ελλάδα των γρήγορων αποτυπώσεων, της στιγμιαίας επικοινωνίας, των στιγμιαίων χάμπουργκερ, και της στιγμιαίας ψυχαγωγίας, το μάθημα της Φυσικής Αγωγής αποτελεί το κατάλληλο «μέσο» για τα νέα παιδιά για να αναπτύξουν το χαρακτήρα τους.

Η συστηματοποίηση της εκπαίδευσης του καθηγητή Φ.Α. θα πρέπει να αποτελέσει μια από τις ουσιαστικότερες καινοτομίες του υπουργείου για να υλοποιηθούν τα παραπάνω. Χρειάζεται να διοχετευθεί σε όλους τους συναδέλφους μια "επαναστατική φιλοσοφία" δράσης, με την προϋπόθεση ότι το ίδιο το υπουργείο την έχει κάνει "κτήμα" της. Μόνον έτσι θα κατανοηθεί, ότι αν η δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του μαθήματος «ενορχηστρωθεί» σωστά μπορεί να παρέχει μια μοναδική και πολύτιμη εμπειρία, τέτοια που «εξυπηρετεί» τα παιδιά περισσότερο από οποιοδήποτε βιβλίο, εκπομπή τηλεόρασης, ή κάποιο web site. Οι τεχνοκράτες της εκάστοτε διοίκησης του Υπουργείου Παιδείας θα πρέπει επίσης να γνωρίζουν πως η πετυχημένη εφαρμογή ενός μαθήματος Φ.Α., όχι μόνο απαιτεί πολλές ιδιότητες αλλά και παράγει πολλά γνωρίσματα. Ο αυτοσεβασμός για παράδειγμα είναι ένα τέτοιο γνώρισμα αφού ο αθλητισμός και η άσκηση γενικότερα προωθούν τον αυτοσεβασμό και την αυτοπεποίθηση, ενώ παράγουν με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών Φ.Α., τρόπους συμπεριφοράς. Οι Γυμναστές διδάσκουν κάτι παραπάνω από άσκηση, διδάσκουν το μάθημα όλης της ζωής.

Η αναβάθμιση του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής αποτελεί την λύση στη στάση ζωής του σύγχρονου Έλληνα. Υπάρχουν μελέτες διεθνώς που επιβεβαιώνουν ότι τα παιδιά που συμμετέχουν στον αθλητισμό συμπεριλαμβανομένης της σωστής άσκησης στα πλαίσια του μαθήματος του σχολείου, είναι πιο πιθανό να αποφύγουν τις ναρκωτικές ουσίες, να επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα στις σχολικές επιδόσεις, να διαθέτουν το μεγαλύτερο αυτοσεβασμό, και να ζήσουν έναν ποιοτικότερο και υγιέστερο τρόπο ζωής. Τα παιδιά που συμμετέχουν ενεργά και σωστά στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής δεν μαθαίνουν μόνον μηχανικά, αλλά αναπτύσσουν τις διαπροσωπικές σχέσεις, την εμμονή, την πειθαρχία, την υποχρέωση, το χιούμορ, την προοπτική, την ομαδική εργασία, και την ηγεσία.

Η εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου και αναβαθμισμένου προγράμματος του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής θα είναι μια δυναμική και διαχρονική λύση που δύναται να αποτελέσει «φάρμακο» κατά της βυθισμένης στο άγχος νεοελληνικής κοινωνίας.

Αντώνης Κεραμιδάς

Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής, Μ.Β.Α.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;