Thumbnail
Eυκαρπία: Ενα χρόνο στον αγώνα

 

Οι κάτοικοι της περιοχής έχουν προτείνει εναλλακτική λύση για το Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, αλλά οι υπεύθυνοι αρνούνται 
 
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Του Νίκου Φωτόπουλου
 
Επέτειος… αποτυχίας, χθες, για τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων της Ευκαρπίας στη Θεσσαλονίκη. Οι αμφισβητούμενες επιλογές και η αδιαλλαξία των αρμοδίων για τη χωροθέτηση, παρά τις εναλλακτικές λύσεις που έχουν προταθεί, έκαναν το έργο να σταματήσει, η τοπική κοινωνία ν” αναστατωθεί, η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ενωση να κινδυνεύει και ο… ανάδοχος εργολάβος να διεκδικεί σχεδόν 2 εκατομμύρια ευρώ αποζημίωση από το ελληνικό Δημόσιο.
 
Χθες, οι κάτοικοι της περιοχής Ευκαρπίας γιόρτασαν τις 365 μέρες καθημερινού αγώνα ενάντια στην υποβάθμιση της περιοχής τους. Το επίμαχο οικόπεδο όπου επρόκειτο να κατασκευαστεί ο ΣΜΑ, δίπλα στο εργοστάσιο της τσιμεντοβιομηχανίας «Τιτάν» έγινε για λίγες ώρες χώρος αναψυχής.
 
«Για να δείξουμε στους υπεύθυνους ότι εμείς θα συνεχίζουμε να πολεμάμε για την αλήθεια με κόσμο και αγώνα και όχι με ψευτοφυλλάδια» λένε. «Δεν λυγίσαμε ούτε από τα ΜΑΤ ούτε από τις εισαγγελικές διώξεις» προσθέτουν, θυμίζοντας ότι «υπάρχουν εναλλακτικές, αλλά τα συμφέροντα ορισμένων αδιαφορούν για την ποιότητα της ήδη υποβαθμισμένης ζωής μας». Τι πρότειναν, όμως, οι κάτοικοι και δεν αποδέχτηκε η πολιτεία: «Ο περιφερειακός σχεδιασμός πρέπει να μοιράσει το βάρος των απορριμμάτων μιας ολόκληρης πόλης σε μικρούς ΣΜΑ σε πολλές περιοχές και όχι σε έργα-τέρατα στην πόρτα των σπιτιών μας. Εχουμε προτείνει και άλλη εναλλακτική λύση, με την ανταλλαγή δημοτικού οικοπέδου, πέντε χιλιόμετρα πιο μακριά, αλλά αρνούνται.
 
Ας μας εξηγήσουν γιατί, με πειστικά επιχειρήματα…»
 
Η κατάληψη στον χώρο του χωροθετημένου οικοπέδου από τους κατοίκους ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2012, έναν μήνα μετά την έναρξη των εργασιών. Το πρώτο διάστημα παρενέβη η αστυνομία ύστερα από εισαγγελική εντολή για παράνομη κατάληψη του χώρου. Δεκάδες κάτοικοι κλήθηκαν τότε να δώσουν καταθέσεις στο αστυνομικό τμήμα.
 
Το περασμένο καλοκαίρι ο Σύνδεσμος ΟΤΑ, που είναι υπεύθυνος για την κατασκευή του έργου, ξεκίνησε διαβούλευση με φορείς της πόλης και πολίτες της δυτικής Θεσσαλονίκης, προκειμένου να ξεκολλήσει το έργο. Ωστόσο, ο κόσμος δεν πείστηκε. Ανησυχεί για σειρά ζητημάτων και αντιδρά διότι:
 
-Το χωροθετημένο οικόπεδο είναι ακριβώς δίπλα στο εργοστάσιο «Τιτάν», πολύ κοντά σε μια ήδη υποβαθμισμένη περιβαλλοντικά, κατοικημένη περιοχή.
 
-Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος, λόγω του «Τιτάν», να λειτουργήσει εργοστάσιο καύσης απορριμμάτων.
 
-Σε περίπτωση βιομηχανικού ατυχήματος, θα κινδυνεύσουν άμεσα οι άνθρωποι της περιοχής.
 
-Στην Ελλάδα του χρέους και των περικοπών κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί με πειστικό τρόπο ότι θα τηρηθούν οι περιβαλλοντικοί όροι και οι κανονισμοί ασφαλείας για τη λειτουργία του ΣΜΑ.
 
-Καθημερινά δεκάδες απορριμματοφόρα οχήματα και τράκτορες με κοντέινερ θα περνούν μπροστά, σχεδόν, από τα σπίτια τους.
 
Με αυτές τις σκέψεις και τις ανησυχίες, η τοπική κοινωνία αρνείται μέχρι και σήμερα να επιτρέψει την είσοδο των συνεργείων του εργολάβου στον χώρο του οικοπέδου.
 
«Λένε ότι δεν είμαστε σωστά ενημερωμένοι. Ενας τρόπος να πλήξεις έναν αγώνα είναι να συκοφαντήσεις αυτούς που τον κάνουν. Ενας σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων, ακόμη κι αν μας αποδείξουν ότι είναι απόλυτα αθώος σε σχέση με το τι μπαίνει, τι βγαίνει και τι απομένει ως ρύπανση στην περιοχή όπου έχει εγκατασταθεί, δεν είναι απλώς ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα, αλλά ένα περιβαλλοντικό έγκλημα. Είναι ένας χώρος στον οποίο τα σκουπίδια, από ξεχωριστά αντικείμενα, μετατρέπονται σε μια ρυπογόνα μάζα, αδύνατο να διαχωριστεί, που στη συνέχεια θα πετιέται σε κάποια χωματερή ή, σύμφωνα με τις… “σύγχρονες μεθόδους”, θα καίγεται για να παραχθεί ενέργεια. Αν αυτό δεν είναι περιβαλλοντικό πρόβλημα για τον Σύνδεσμο ΟΤΑ, τότε η αντίληψη που έχει για τα περιβαλλοντικά ζητήματα είναι μάλλον ύποπτη», υποστηρίζουν.
 
Ο εργολάβος
 
Κι ενώ ο Σύνδεσμος ΟΤΑ έχει πετύχει παράταση της χρηματοδότης από το ΕΣΠΑ ώς το ερχόμενο καλοκαίρι, χωρίς να εξετάζει κάποια εναλλακτική λύση, ο ανάδοχος εργολάβος στράφηκε ήδη κατά του ελληνικού Δημοσίου. Με προσφυγή στο διοικητικό εφετείο διεκδικεί από τον Σύνδεσμο ΟΤΑ Θεσσαλονίκης, σε πρώτη φάση, αποζημίωση ύψους 250 χιλιάδων ευρώ μόνο για το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2012, οπότε και διακόπηκαν οι εργασίες λόγω της κατάθεσης ασφαλιστικών μέτρων από τον Δήμο Παύλου Μελά. Το κόστος της ζημιάς για το πρώτο εξάμηνο του 2012 υπολογίζεται έως 1,9 εκατ. ευρώ.
 
Στο μεταξύ, ο Συνδέσμος ΟΤΑ θα κληθεί πολύ σύντομα να πληρώσει ακόμα μεγαλύτερα ποσά, περίπου 4 εκατ. ευρώ, καθώς ο εργολάβος της κοινοπραξίας «Δυναμική Εργων» εμφανίζεται αποφασισμένος να προσφύγει εκ νέου στη Δικαιοσύνη για την καθυστέρηση των εργασιών τον τελευταίο ένα χρόνο. Οπως υποστηρίζει, εδώ κι έναν χρόνο απασχολεί προσωπικό, δεσμεύει μηχανήματα χωρίς να δουλεύουν, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να πληρώσει εγγυητικές επιστολές.
 
 
28/01/2013
 
efsyn
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleio
Γονείς: «Αγανάκτηση και οργή για τα σχολεία χωρίς πιστοποιημένο ηλεκτρολογικό έλεγχο»
«Η παραπάνω αποκάλυψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τις δραματικές εκκλήσεις των οργανώσεων Γονέων, των συλλόγων εκπαιδευτικών, των μαθητών, σε όλη την...
Γονείς: «Αγανάκτηση και οργή για τα σχολεία χωρίς πιστοποιημένο ηλεκτρολογικό έλεγχο»