Thumbnail

 

Κατά τη  διάρκεια της σχετικά μικρής αλλά πολύ διδακτικής εμπειρίας μου στη δημόσια εκπαίδευση παρατήρησα διάφορες εντυπωσιακές αλλά και περίεργες καταστάσεις που αφορούν την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τις οποίες συζητώντας κατέληγα και εγώ και οι συνομιλητές μου σε  ποικίλα και όχι ξεκάθαρα συμπεράσματα. Τον τελευταίο χρόνο όμως η εμπειρία μου…εμπλουτίστηκε με δύο «κρυστάλλινες» περιπτώσεις, μία περατωμένη και μία εν εξελίξει. Σας τις παραθέτω σαν συνταγές, όπως τους αξίζει, ενώ σε παρενθέσεις βρίσκονται οι παρανοήσεις του νομικού πλαισίου που τις κατέστησαν δυνατές:

 

ΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Έστω μαθητής ο οποίος, ενδεχομένως εξ αιτίας οικογενειακών παραγόντων, δεν θεωρεί απαραίτητο ο ίδιος και οι δικοί του να μάθει να γράφει και να διαβάζει.

α) Περνάει άνετα όλες τις τάξεις του δημοτικού, αφού επανάληψη τάξης προβλέπεται μόνο με σύμφωνη γνώμη των γονέων, οι οποίοι φυσικά δεν έχουν κανένα λόγο να συναινέσουν.

β) Στην 1η γυμνασίου το ΚΕΔΔΥ  στο οποίο απευθύνονται οι γονείς αποφαίνεται όπως είναι λογικό,  ότι ο μαθητής έχει «γνωστικά ελλείμματα » και «μειωμένη αυτοπεποίθηση» (προφανώς αφού ακόμα ο μαθητής γράφει με δυσκολία το μισό του όνομα). Τονίζεται ότι η διάγνωση του μαθητή δεν είναι δυσλεξία ή οποιαδήποτε άλλη διαταραχή θα τον εμπόδιζε να μάθει γραφή και ανάγνωση. Μάλλον απλώς δεν του φαίνεται απαραίτητο.

γ) Η πλειοψηφία των καθηγητών του σχολείου και ο διευθυντής θεωρούν συνήθως ότι η διάγνωση και οι συστάσεις του ΚΕΔΔΥ αποτελούν διαταγή προς το σχολείο (νομικώς ανυπόστατο, αφού οι υπηρεσίες ΚΕΔΔΥ και σχολείο είναι διοικητικά ανεξάρτητες). Ακόμα θεωρείται δείγμα ευαισθησίας προς τον παιδικό ψυχισμό και βοήθειας προς τον μαθητή να προάγεται στην επόμενη τάξη ανεξαρτήτως της απόδοσης και της προσπάθειάς του. Πιστεύεται δε ότι η υποχρεωτική από το νόμο εννιάχρονη εκπαίδευση σημαίνει ότι ο μαθητής πρέπει να τελειώσει τουλάχιστον την τρίτη γυμνασίου (καμία σχέση με τον νόμο, ο οποίος επιβάλλει απλώς την παρακολούθηση του σχολείου για εννέα χρόνια ανεξαρτήτως αποτελέσματος). Τέλος, η υπέρ του σχολείου διοικητική δομή και οι σύμβουλοι συμμερίζονται απολύτως τις παραπάνω απόψεις και πιέζουν κατά το δοκούν για την εφαρμογή τους. Εν κατακλείδι ο μαθητής με μηδενική απόδοση και λευκή κόλλα περνά τα περισσότερα μαθήματα ευκολότατα.

δ) Ενδεχομένως κάποιοι καθηγητές διαφωνούν με την παραπάνω μεθόδευση και εν μέσω κατακραυγής αφήνουν το μαθητή μετεξεταστέο για το Σεπτέμβριο. Όμως στις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου ο μαθητής συνεξετάζεται από δύο καθηγητές (ο ένας επιλογής του διευθυντή) οι οποίοι στην προφορική βαθμολογία μπορούν να βαθμολογήσουν τελείως ανεξάρτητα (0 ο ένας, 20 ο άλλος) στα γραπτά όμως αν η διαφορά βαθμολογίας είναι μεγάλη τότε ορίζεται, από τον διευθυντή φυσικά, επιτροπή αναβαθμολόγησης. Συνοπτικά, αν θέλει ο διευθυντής (σχεδόν πάντα θέλει) το παιδί προβιβάζεται και στα υπόλοιπα μαθήματα, νομίμως και χωρίς δυνατότητα κανενός (πχ διδάσκοντα, άλλου γονέα κτλ) για  σύννομη προσβολή του αποτελέσματος της εξέτασης.

ε) Με την ίδια μέθοδο, αλλά ακόμα ευκολότερα λόγω της ύπαρξης «δεδικασμένου» ο μαθητής περνάει και τις υπόλοιπες τάξεις του γυμνασίου.

ζ) Αν αποφασίσει δε, ο πρακτικώς αναλφάβητος φίλος μας, να αποκτήσει και απολυτήριο λυκείου (που συνήθως χρειάζεται) το σύστημα ακολουθεί τα ίδια στάδια για να τον εξυπηρετήσει, απλώς δεν χρειάζεται να αλλοιωθεί με περίτεχνους τρόπους η βαθμολογία των καθηγητών που αντιτίθενται στην πρόοδο του παιδιού. Για την προαγωγή στην επόμενη τάξη στο Λύκειο δεν χρειάζεται παρά μέσος όρος 9,5 στα 20 στο σύνολο των μαθημάτων, έτσι οι διδάσκοντες που «αγαπούν» τα παιδιά φροντίζουν με κάποιες υπερβολικές βαθμολογίες να αδρανοποιούν τις χαμηλές βαθμολογίες των «κακών».

ΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΞΕΠΕΡΑΣΕΙ ΚΑΘΕ ΟΡΙΟ ΑΠΟΥΣΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΑΝΕΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΤΑΞΗ

Έστω μαθητής ο οποίος είτε προέβη σε «κοπάνες», είτε μάζεψε απουσίες από αποβολές, λόγω κακής συμπεριφοράς ή και τα δύο. Ας πούμε δε ότι έχει κάνει 150 αδικαιολόγητες απουσίες με όριο τις 50. Ας πούμε δε ότι είναι ήδη αρχές Μαΐου, δηλαδή ότι τα μαθήματα έχουν σχεδόν τελειώσει.

α) Ενδεχομένως εξασφαλίζει διάγνωση ψυχικού νοσήματος από ιδιώτη ιατρό είτε φίλο της οικογένειάς του είτε έναντι μικράς αμοιβής. Καλό είναι το ψυχικό νόσημα να είναι επικίνδυνο για αυτοκτονία του ασθενούς και δύσκολα διαγνώσιμο πχ μανιοκατάθλιψη.

β) Ο μαθητής παρουσιάζεται στην πρωτοβάθμια υγειονομική επιτροπή της περιοχής του, ζητώντας την πιστοποίηση της διάγνωσης που ήδη έχει ή απλώς το «παίζει» κάπως ώστε να πάρει βεβαίωση της «ασθένειάς» του. Μεγάλη πείρα προς την επίτευξη τέτοιων διαγνώσεων έχει προκύψει από τις προσπάθειες πολλών νέων να αποφύγουν τη στράτευση.

γ) Τελικά ο φίλος μας παίρνει βεβαίωση του «προβλήματός» του.

δ) Υπάρχει ένας θαυμάσιος, εξαιρετικά πρόσφατος, νόμος ο οποίος ορίζει ότι όποιος παρουσιάζει κάποια από μια σειρά ασθενειών μπορεί να χαρακτηρισθεί «κατ’ ιδίαν διδαχθείς» ακόμα και αν «θυμηθεί» την ασθένειά του λίγο πριν τελειώσει το σχολικό έτος, οπότε και μπορεί να εξεταστεί γραπτά και προφορικά σε όλα τα μαθήματα τον Ιούνιο από μηδενικής βάσεως (χωρίς να παίζει ρόλο η απόδοσή του κατά τη διάρκεια των μαθημάτων). Εννοείται πως έστω και λίγοι «ευαίσθητοι» και «φιλάνθρωποι» καθηγητές, συγκινημένοι από το δράμα του μαθητή είναι επαρκείς για να πετύχει σ’ αυτές τις εξετάσεις μέσο όρο 9,5. Δηλαδή όποιος μαθητής θέλει διαλύει το σχολείο του, πατάει στην τάξη όποτε του καπνίσει, βρίζει και μερικούς διδάσκοντες και μετά, για πιο σίγουρο αποτέλεσμα, παίρνει μεταγραφή προς το τέλος της χρονιάς και στο καινούργιο του σχολείο προσκομίζει το συχωροχάρτι της υγειονομικής επιτροπής και παίρνει άνετα απολυτήριο.

Συμπέρασμα: στην Ελλάδα που έχει καταστραφεί από αναξιοκρατία και διαφθορά συνεχίζουμε και διδάσκουμε στα σχολεία τον απρόσκοπτο και ατιμώρητο «εύκολο δρόμο» εφόσον για κάθε παιδί που το σύστημα «βοηθάει», εκατό άλλα  παιδιά παρακολουθούν την εξέλιξη και «παραδειγματίζονται».

Γιάννης Αργυρός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τι σημαίνει «επιτερπής»

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekdromi.jpg
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
Οι καταστάσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί είναι δύσκολες. Κανείς δεν τους καλύπτει, η ευθύνη είναι όλη δική τους.
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
panelladikes 2023
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
Πανελλήνιες - πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία από τον Όμιλο Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
ypaith3.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...
Τώρα κατάλαβαν ότι η φοίτηση στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι...υποχρεωτική και δεν μπορεί να μην εγγραφεί σε σχολείο μαθητής μέχρι το Γυμνάσιο...
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...