Thumbnail
Γιάννης Μελιόπουλος

Οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν την τελευταία περίοδο  της μνημονιακής λαίλαπας και στο χώρο της εκπαίδευσης από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στην εναλλαγή τους αλλά και συγκυβερνώντας,δημιούργησαν κατάσταση εφιαλτική και ασφυκτική στην ίδια την ύπαρξη και υπόσταση της δημόσιας εκπαίδευσης, σε εκπαιδευτικούς , μαθητές και γονείς.

Τόσο μεγάλο υπήρξε το μέγεθος της επίθεσης σε κάθε έναν από τους παραπάνω, ώστε σήμερα εποχή αλλαγής στη διαχείριση της κρίσης και περάσματος σε  μια νέα περίοδο , σοσιαλδημοκρατικής πλέον διαχείρισης και των εκπαιδευτικών ζητημάτων, οι αλλαγές που πραγματοποιούνται από τη νέα ηγεσία του ΥΠΟΠΑΙΘ και τη νέα συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, να φαντάζουν στα μάτια των πολλών που θίχτηκαν καίρια από ΝΔ-ΠΑΣΟΚ λυτρωτικές έως και απελευθερωτικές από τα "δεσμά" της εκπαιδευτικής κακοδαιμονίας!

Μέτρα όπως οι αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση- π.χ.κατάργηση Τράπεζας Θεμάτων-πανηγυρίζονται δεόντως από κυβέρνηση, γεγονός αναμενόμενο αν κανείς φέρει στο νου την ιστορία του Ναστραντίν Χότζα.

Όμως κάτω από αυτούς τους πανηγυρισμούς και την αίσθηση ευδαιμονίας, κάτω από τον αποπροσανατολιστικό κουρνιαχτό, τη σκόνη που σηκώνει το ζήτημα κρύβονται τα μεγάλα προβλήματα , τα δεινά που μαστίζουν την εκπαίδευση μας και που αποτελούν μία φυσική κατάσταση για μία εκπαίδευση σε ένα εκμεταλλευτικό σύστημα.

Οφείλουμε , λοιπόν, να κοιτάξουμε κατάματα το δάσος και όχι το δέντρο που για ακόμη μία φορά μας δείχνουν.Ας σηκώσουμε το μανδύα της σκόνης και ας δούμε την εκπαίδευση κατάματα όλοι , εκπαιδευτικοί, μαθητές,γονείς.

Οφείλουμε να επισημάνουμε αν θέλουμε να μιλήσουμε για το σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια  πρώτα και κύρια τους οικονομικούς, κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς όρους που επιδρούν στη διάρκεια της φοίτησης του μαθητή, πολύ πιο πριν από την τελική στιγμή της εξεταστικής διαδικασίας που μπορεί να ανοίξει ή να κλείσει την είσοδο σ'αυτά.

Είναι δεδομένο και πρέπει πρώτιστα γι'αυτό να γίνει λόγος και βαθιά συζήτηση.Το μικροσκόπιο της ανάλυσης, της σκέψης και της κρίσης του καθένα , του ενδιαφέροντος που λογικά δείχνουμε, της εκπαιδευτικής και πολιτικής ανάλυσής μας πρέπει να είναι στραμμένο στους τρόπους που λειτουργεί το σχολειό μας από τις πρώτες κιόλας τάξεις του δημοτικούς σχολείου,πολύ πριν από την κατάληξη των πανελλαδικών εξετάσεων.

Πρέπει να αναρωτηθούμε και να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα για το ποιοι μαθητές, κάτω από ποιους κοινωνικούς, οικονομικούς κι εκπαιδευτικούς όρους είναι αυτοί που πετυχαίνουν και ποιοι αυτοί που αποτυχαίνουν.

Υπάρχουν "χαρισματικά" παιδιά που "τα παίρνουν τα γράμματα" και κατ'αντιστοιχία κοινώς "κουμπούρες" ή τεμπέληδες που αδιαφορούν και εισπράττουν τελικά αυτό που τους αναλογεί, μαθητές που αξίζουν να προχωρήσουν και άρα "αναγκαία" και φυσική επιλογή;Ή είναι άραγε αυτή η κατάληξη το αποτέλεσμα επίδρασης άλλων παραγόντων που επενεργούν πάνω σε κάθε μαθητή από πολύ νωρίς, καθορίζοντας σε μεγάλο βαθμό την τελική επιτυχία ή αποτυχία.

Αν θέλουμε να δούμε το δάσος κι όχι το δέντρο υποχρεούμαστε απ'την πραγματικότητα να αντιπαρατεθούμε με τέτοιου είδους θεωρίες που δεν έχουν τίποτε το πραγματικό και είναι ολοφάνερο σε όποιον έχει τα μάτια και το νου του ανοιχτά.Ιδίως σε περιόδους εξαθλίωσης για τα εργατικά και λαϊκά στρώματα και για τους γόνους τους όπως οι σημερινές!

Αν  κανείς δει το δάσος και όχι το δέντρο, αν διαθέτει ελάχιστη γνώση και εμπειρία για τα εκπαιδευτικά μας θέματα σε μία αρκετά μεγάλη ιστορική περίοδο, εύκολα θα διαπιστώσει το αδιέξοδο ουσιαστικά των "φαεινών" ιδεών και για την εκπαίδευση συνολικά και για τον τρόπο εισδοχής στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας.Αδιέξοδο στο οποίο καταλήγουν αναπόφευκτα ιδέες που σχηματίζονται στα κεφάλια και στα κλειστά γραφεία των επίδοξων μεταρρυθμιστών καθώς ελάχιστη συνάφεια έχουν με την αντικειμενική πραγματικότητα αλλά πολύ περισσότερο δεν έχουν σκοπό και δεν αγγίζουν εν τέλει το μπετοναρισμένο πλαίσιο ανισότητας της σημερινής εκπαιδευτικής και κοινωνικής πραγματικότητας.Η συζήτηση για τα εκπαιδευτικά πράγματα, για το σχολείο που έχουμε και πολύ περισσότερο για το σχολείο και την κοινωνία που οραματιζόμαστε δεν μπορεί να είναι τεμαχισμένη και στις θεωρητικές νεφέλες "φωτισμένων δεσποτών" αλλά να συναρτάται με την υπαρκτή κοινωνία μέσα στην οποία αυτό υπάρχει , να συνδέεται με τις υπαρκτές σχέσεις που υπάρχουν εντός αυτής της συγκεκριμένης κοινωνίας.Κι αυτές οι σχέσεις βαθιά και αδυσώπητα εκμεταλλευτικές, πράγμα γνωστό κι αντιληπτό στα εργατολαϊκά στρώματα ιδιαίτερα έντονα τα τελευταία χρόνια, είναι αυτές που καθορίζουν ποιος μαθητής της πρώτης δημοτικού θα είναι "χαρισματικός",ποιος ο "τεμπέλης" και ποιος ο "αδιάφορος".Καθορίζουν και διατρέχουν με μια γραμμή όλη τη μαθητική πορεία , καθορίζουν και διατρέχουν όλη την εκπαίδευση που παρέχει το συγκεκριμένο και όχι το αφηρημένο σχολείο.

Να κοιτάξουμε το δάσος και όχι το μεμονωνμένο δέντρο σημαίνει να κοιτάξουμε τα παιδιά όλου του κόσμου, χωρίς εξαιρέσεις και διακρίσεις κάθε είδους, αλλιώς είμαστε καταδικασμένοι , εγκλωβισμένοι σε μία επιφανειακή συζήτηση για το αποτέλεσμα , για τον καρπό και όχι για τη ρίζα που γεννά , δημιουργεί και αναπτύσσει.

Να κοιτάξουμε το δάσος και όχι το δέντρο σημαίνει να αφήνουμε στην άκρη τα μεγάλα προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος είτε  επικεντρώνοντας τη συζήτηση και τη σκέψη μας μοναχά στην τελευταία τάξη του λυκείου, στο σύστημα πρόσβασης, είτε αποκρύπτοντας , υποτιμώντας , αφήνοντας άθικτες τους μηχανισμούς κοινωνικής επιλογής του αστικού σχολείου, τις λειτουργίες και τις πρακτικές της σχολικής εκπαίδευσης.

Σε κάθε περίπτωση και με το νέο τρόπο πρόσβασης η στόχευση είναι η διαχείριση της ροής του μαθητικού πληθυσμού με πλήρη "ηγεμονία" των αποτελεσμάτων των εξεταστικών δοκιμασιών.Ή θα αναγνωρίσουμε τα προβλήματα της εκπαίδευσης ή θα αναλωνόμαστε στον ίδιο ατέρμονο φαύλο κύκλο.

Γιάννης Μελιόπουλος - Εκπαιδευτικός Όμιλος Ημαθίας

 


Κάνε εγγραφή στο newsletter στο Carrefour και κέρδισε 200€  

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Βίδα σε γεύμα από φοιτητική λέσχη
Βίδα σε γεύμα φοιτητή από τη φοιτητική λέσχη: Πώς συνέβη – Τι απαντά η υπεύθυνη
Τι ανακοίνωσε η υπεύθυνη μέριμνας για το απίστευτο περιστατικό στη φοιτητική λέσχη του Πολυτεχνείου Κρήτης
Βίδα σε γεύμα φοιτητή από τη φοιτητική λέσχη: Πώς συνέβη – Τι απαντά η υπεύθυνη
εκπαιδευση
Τι συμβαίνει στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής - Γιατί η ΟΛΜΕ καταγγέλλει τον Διευθυντή της;
Συνεχόμενες απορρίψεις μεταπτυχιακών λόγω «έλλειψης συνάφειας». Ακριβώς η ίδια ταλαιπωρία περιμένει πολλούς εκπιδευτικούς που έχουν αιτηθεί άδεια...
Τι συμβαίνει στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής - Γιατί η ΟΛΜΕ καταγγέλλει τον Διευθυντή της;